Uppnappning av kaninbebis

C

Challe99

Sitter här nu med en exakt 1 vecka gammal kaninbebis.
Varit i kontakt med Vetrinär och fått tips om att ge Esbilac så ofta jag kan.
Jag fick också tips om att jag skulle massera bebisen lite på magen för att stimulera den till att kissa osv. Det viktigaste av allt var att den inte fick utsättas för drag.

Jag undrar nu om någon därute har erfarenhet av uppnappning av kaninbebis?

Hur gick det för er?

Har du några tips du vill dela med dig av?

Jätte tacksam för alla råd jag kan få :bow:

Sv: Uppnappning av kaninbebis

Vad är esibilac?
Det är svårt att nappa upp kaninbebisar, men det finns de som har lyckats. (jag har aldrig försökt).
Det bästa är om du kan hitta en fostermamma.

Min mamma hittade en vildkaninbebis i klorna på ett par kråkor i somras. Han var då ca 2 veckor.

Han är uppnappad på Royal Canins mjölkersättning för hundar (den för katter går nog också bra). Han fick då så mycket han ville ha, en gång på morgonen, och en gång på kvällen. Kaniner diar bara sina ungar 1-2 gånger per dygn, så mycket mer lär inte behövas.

Sedan han var 3 veckor gammal har han alltid haft färskt gräs och hö i buren, som han har börjat äta av i sin egen takt. Lite sallad fick han smaka på då och då.

Vid 4 veckors ålder ställde vi in en liten skål med kaninungepellets, som han också började smaka av i sin egen takt.

Mjölkersättningsmålen morgon och kväll har vi fortsatt med under hela tiden, han har fått så mycket han velat ha. Nu vid 6 veckors ålder vill han inte ha någon välling alls, utan äter bara hö, pellets, och lite grönsaker. Det svåraste med att nappa upp kaniner är övergången från mjölkersättning till fast föda. Det är vanligt att magen ballar ur vid för snabb övergång.

Tanken var från början att vi skulle släppa ut honom så fort han hade en chans att klara sig, men eftersom han blivit lite för hanterad ( :angel: ), och är väldigt präglad på människor, så kommer det aldrig att gå. Han är världens charmigaste lilla kelgris.

35252_479038499337_653049337_6551929_4400483_n.jpg

Pytte 2 veckor, direkt efter mamma hittade honom. Han var väldigt chockad och såg mer eller mindre halvdöd ut hela tiden.

37857_480484414337_653049337_6590645_640201_n.jpg

Pytte 4 dagar senare. Det händer mycket på ett par dagar, här började han kravla runt lite på upptäcktsfärder, och kröp in i ens händer när han var trött och ville sova.

39133_482037164337_653049337_6634858_7984842_n.jpg

Pytte 3 veckor. Mycket piggare och nyfiknare.

38976_484443014337_653049337_6694181_8283742_n.jpg

Pytte 4 veckor. Väldigt nyfiken och ska upp och hoppa upp på allt och rejsa runt, helst hela tiden.

45490_491015214337_653049337_6863235_3421571_n.jpg

Pytte 6 veckor. Börjar se ut som en riktig kanin, och har fått flytta ut i uteburen om dagarna. På nätterna på han inne.

Tyvärr finns det inte en chans att hitta en foster mamma. Inte här omkring :(

Nu är min lille 2 veckor gammal och han har öppnat ögonen, samt så har vi kunnat könsbestämma honom :)

Vi har gått ner från att gett honom Esbilac 1 gång varannan timme till att ge honom 3 ggr om dagen. Och han svarar riktigt bra på det.

Han är mycket pigg och älskar att utforska omgivningen. Han tar sig små turer ut ur boet.

Något han har lite problem med som jag inte tror jag kan uppnå till honom är att han är "tutt-sugen" han snuttar gärna på fingertopparna. Han får ju sin mat genom spruta så det täcker ju inte det behovet.

Ännu är det för tidigt att utge någon respons för Esbilacen men för tillfället fungerar det. Han är rund, pigg och vaken och väger 138 gram något som bara är positivt :)

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att nappa upp kaninungar men funkar inte små flaskor till kattungar så han får suga?
Å andra sidan borde inte sugbehovet vara så stort med tanke på hur lite en kaninunge diar (några minuter om dagen max). Men så är ju också kaninmjölken jättefet. Kaninungar i den åldern börjar ju som sagt gå ut ur boet och i samma veva provsmaka på allt möjligt. Både ätbart och icke ätbart...

Skönt att det går åt rätt håll!

Nu har vi äntligen könsbestämt "honom" som blev en "henne" hon är idag 19 dagar gammal och pigg som en nötkärna. Provsmakar allt och tränar gymnastik hopp :)

Jag hittade en liten nappflaska som hon nu tuttar ur och hon är verkligen belåten. Kan ibland somna med den i munnen :)

Är det någon som vet när det är dags ungefär att sluta nappa?

Fortsätt minst ett par veckor till, så att magen helt hinner ställa om sig till fast föda. Övergången till riktig mat ger ofta problem. Det kan hända på ungar som har kvar sin mamma men är vanligare på ungar som nappas upp, de blir ju känsligare.

Hur länge vet jag inte, en kaninunge diar sin mamma så länge den bor kvar (jag har haft en 4-månaders som fortfarande diade innan jag särade på dem :p) men ska ju vara med mamman till 8 veckors ålder, mycket för mjölkens skull.

Okej, vad bra då ska man inte ha förbråttom.
Då är det bara att köra på som vanligt :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 459
Senast: miumiu
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 068
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 822
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama