Uppmjukande övningar

Diabetikern

Trådstartare
hej alla. Vet inte om ni läst mina tidigare trådar om mitt hannoveraner sto som har ett sjujäkla temperament och är/varit skadad på det. Jag har nu satt igång henne igen. Trots att hon är utdömd av vetrinärerna här i Skara men mitt föräkriongsbolag säger nej. Så nu rids hon med lite lugnande som får hennes muskler att slappna av och kanske bara kanske (vet att chansen är minimal men likförbannat kan man ju inte sluta hoppas) kan hon bli frisk.
var ju inne för en misslyckad operation och en ny kan inte göras för hästen skulle inte klara det så i stort sett rids hon nu tills hon går sönder. :( Min stackars vetrinär (har nu hittat den bästa man kan ha känns det som ) är ute i mitt stall snart dagligen.
Vad jag skulle behöva är lite roliga lösgörande övningar som inte kräver för mycket av hästen.
just nu har jag lite lätta gymnstikhoppningar dels för att hon tycker det är det roligaste som finns och för att det underlättar mkt för mig jag slipper bråka med henne. Trots det lugnande så gör det lite ont i henne och kan jag undvika bråk så gör jag det gärna.
Vad gör ni för lösgörande övningar?
Alla tips mottages tacksamt.
Mvh Diabetikern

Sv: Uppmjukande övningar

Kan du inte bara ställa av henne 6-7 månader ? Med översyn och ev arbete vid hand?

Att rida en häst som har ont är jättetrist!

Jovisst kan jag ställa av henne i 6-7 månader igen starta igång henne och få exakt samma symptom. Redan gjort det ex antal ggr nu. :smirk:

Rid över bommar och runt koner och lär hästen nya saker. Jag har precis lärt min häst att gå rakt i sidled över en bom och över koner utan att trampa eller välta dem. Bommen/konen hamnar under magen på hästen alltså. Det kräver lite tanke och så blir de väldigt smidiga.

Annars rekommenderar jag mycket lösgörande arbete med varierande spår, t.ex. en volt, serpentiner över ridbanan, en volt till, skritta 5 steg, trava 10, skritta 5 osv. halt, backa, trav, halt, backa, skritt. Så hästens hjärna hela tiden får tänka och då mjukgör man hästen på samma gång genom dessa övningar.

Senast ändrad:

Tack för tipsen. Bommar har jag ute till förbannelse för att få henne att tycka det är roligt. har lite problem med volter det måste vara stora volter för att hon ska kunna bära sig runt och inte få alltför ont, backa inte mer än ngt steg då det är samma visa där.
Vad jag brukar göra är små hinder att bara rulla över trav, skritt och när hon är såpass mjuk att vi får till galopp så även galoppbommar. Setrpåentiner, Öppna, sluta, skänkelvikningar volt tillbaka, bakdelsvändningar hinder. Ut på gärdet och rida fram.
Idag kom jag inte längst upp på ridbanan hon hittade ngt "otäckt" där och studsade omkring på 2 ben (hey man får väl tänka positivt och hoppas att lite bockningar mjukar upp henne också ;) )
Tack för tipsen :D

Har följd din story, kan du inte ta ett snack till med försäkringsbolaget? En häst som är så trasig som helt tydligt har ont, kan inte kännas kul att rida. Dessutom så kostar ju en trasig häst lika mycket som en hel.

Annars så kan du ju alltid köra "Pudeldrssyr" från marken, lär henne några trix vettja. Buga på kommando, lära henne apportera, få beröm genom att lägga en morot i skänkelläge. Det borde mjuka upp.

Äsch vad tråkigt, jag har följt dig innan, när hästen var besvärlig att rida men jag visste inte att du provat längre vila...

Gör henne till körhäst? Det brukar ju slita mindre på hästarna samtidigt som hon bygger muskler.

Ni kan ju gå runt hindrena istället för över dem :)

Har en tjej som ska prova att rida hästen nu och ge en bedömning samtidigt som min vetrinär är med och kikar hur hon går.
Skriver ihop vad vi har gjort med hästen (har skrivit alla datum och fört en halvbra dagbok över vad Sunny gjort och hur hon kännts. Ska skriva ihop allt nu och skicka in till försäkringbolaget.
De flesta i mitt stall har bytt försäkringbolag enbart pga av detta.
Kan ju även tillägga att det tog tid innan jag hittade någon som kunde tänka sig att sätta sig upp.
Jag måste nästan rida var dag för att få igång musklerna, har testat att longer aoch tömköra men det ger inte samma resultat (med andra ord JAG är kass på det) har lite hjälp från stallet när det hadlar om longering/tömkörning.
Tack för råden :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
·
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV