Uppmätt tävlingsponny?

S

stekpAnna

Hejhopp, är det någon här som har eller vet någon som har "mätt upp" sin ponny och tävlat/tävlar som storhäst?? Kul att höra era erfarenheter av det ;)

Sv: Uppmätt tävlingsponny?

Har haft en Callighan-märr själv för "måååånga år" sedan som tävlades upp till vinster i 120, startade henne aldrig högre.

Vet tre-fyra stycken till som tävlet en del bland stora hästar, och alla har legat på 110-120 klasser, tror att det (då iallfall) behövdes dispens för att få starta 130 med "ponny".

Dessa ponnyer jag haft "nära kontakt" med hade inga som helst problem att räcka till för de klasser de reds i.

Iofs hade de gått msvA som ponnyer...

Min gick FEI (dressyr..) som ponny och red honom sedan tom LA:5 som häst. Nu går han FEI som ponny igen ;)

Kom på att kompisens new forest växte över nu vid slutmätningen(154:crazy: ) så efter att ha gått FEI klasser som ponny så rids nu som ridhäst, hörde att den hade två placeringar/2 starter i L:A nyligen.

Man mäter inte upp ponnyerna man tar hästlicens.

När jag fyllt 18 och inte ville sälja min ponny (139 cm) så tävlade jag henne på tävlingar för stora hästar. Tyckte eg mest om dressyr, men om gångarterna inte ens räcker på ponnytävlingar, vad ska man göra med sin älskade häst??
Hoppade mest lokaltävlingar upp till 1.00 och nån 1.10 eftersom JAG inte vågade högre, ponnyn hade ingen övre gräns (skrittade en gång runt felfritt på en LA-bana för hon brunstade och inte ville lyssna på skänklarna).
Det bästa med storhästklasser var att avstånden passade henne mycket bättre än de trånga C-ponnymåtten (men det kan ju vara tvärtom), det sämsta var att jag inte vågade gå banan för jag är som ni hör ganska feg (på ponnytävlingar hade jag ju fått se hindren på B-ponnyhöjd)
Efter ett par år lånade jag ut ponnyn till en liten tjej som åter tävlade bland ponnyer.
Som nämnts tidigare behöver man inte "mäta upp" ponnyn eller nåt annat komplicerat, bara skaffa hästlicens.

Jag har bara varit med om att folk har mätt ner sina hästar till ponnyer.

ska tävla min maxade d-ponny som stor häst nu pga att jag blir 19 iår.. man fixar en hästlicens.. min mamma ringde till ridsportförbundet o frågade hur man skulle göra för att mäta upp, de sa att man skulle köpa hästlicens o sen skriva ett brev till ridsportförbundet där man skrev vad hästen hette o licensnummer (som ponny) o att man ville tävla den som stor häst för att man var över 18år o from. vilken datum den skulle gå som stor häst.. vi fick uppgift om att man bara fick starta tom. 1.20, men man kan nog få dispens om att få starta 1.30.

Tack för alla svar :)

Är det nån som vet om det bara är att lösa ny licens för ponny t ex året efter man tävlat den som storhäst, för att den ska få tävla som ponny igen, utan att man måste sälja den?? Jag menar, eftersom hon är ponny nu så lär hon ju knappast ha vuxit över ponnymåttet utifall man måste mäta om, eller "mäta ner" :P

hmm.. vet inte riktigt.. men till oss sa dom att enda möjligheten till att få ner han till ponny igen var genom ägarbyte.. det var för att man inte skulle skifta mellan att ponnyn skulle vara en häst o tvärtom.. om ponnyn redan har ponnylicens innan du fixar hästlicens borde det bara vara att sälja ponnyn med sin gamla licens (ponny) så e den ponny igen.. lättast e om du ringer o frågar själv så du vet säkert :) e du oxå förgammal för ponny??

hmm.. vet inte riktigt.. men till oss sa dom att enda möjligheten till att få ner han till ponny igen var genom ägarbyte.. det var för att man inte skulle skifta mellan att ponnyn skulle vara en häst o tvärtom.. om ponnyn redan har ponnylicens innan du fixar hästlicens borde det bara vara att sälja ponnyn med sin gamla licens (ponny) så e den ponny igen.. lättast e om du ringer o frågar själv så du vet säkert :) e du oxå förgammal för ponny??

Jag har hästlicens på min ponny sedan sep -05.
Vi har vunnit nästan alla 1m vi ställt upp i, och har placeringar i 1.10.
Målet är nu att debutera 1.15.
Visst får man många blickar och frågor.. Men det är sånt man får ta.
Min ponny trivs bäst på storhästtävlingar.. Vi har märkt en stor skillnad :)

Horsefreak_ skrev:
Jag sålde inte min ponny efter att ha slutat tävla henne på storhästtävlingar, men vi registrerade permanent ryttarbyte och löste ny ponnylicens för att skötaren skulle kunna tävla på ponnytävlingar. Mätintyget gäller för livet så det är bara att spara.
Däremot går det inte att parallellt tävla en häst som ponny och stor häst med olika ryttare.

Jo, jättekul :) I början var det lite jobbigt och vi har till och med blivit utskällda på en tävling, för att jag hade en D-ponny.
Det var någon ryttare + hennes pappa som var sura när jag vann över henne. Fast hon är avstängd nu.

Man får jättemycket frågor och dem flesta tycker det är jätteroligt med en ponny som är så duktig!

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V