Uppmaning till alla hästägare, kräv kvitton!

Sv: Uppmaning till alla hästägare, kräv kvitton!

Tanken är god, men då krävs samtidigt att folk är villiga att betala 25% mer i stallhyra, för träningarna, för hovslagaren etc.

Precis.
Betalar min hovis vitt, men skulle denne säga att jag kunde betala svart så skulle jag göra det, men h*n vill ha det vitt och då skulle jag aldrig fråga om att ta det svart.

Veterinären tar svart dock. Litar verkligen på den här vetten så skulle anlita denne även om h*n tog vitt och det blev lite dyrare, men kan jag få billigare (svart) så tackar jag och tar emot.
Är hästen halt och har problem åker jag iofs till klinik ist för att ta ut vet och då blir det ju vitt såklart.

Har bytt tränare nu, och det var också svart. Hmmm.. Är mer svart än man tror alltså nu när man tänker efter.

Jag må vara utan moral då... Men jag spar gärna pengar om det finns möjlighet.

Visst vore det ju bra om all verksamhet var på det sättet, skatterna skulle säkert sjunka en del om alla pengar kom staten tillgodo ;)

Lotta

...om inte annat kanske någon (högt uppsatt såklart) kunde få sig ett rejält lönelyft eller en skyhög fallskärm!! Bitter?? Nä inte jag inte :rofl::rofl::rofl:

Mvh Lena

Försäkringen gäller inte alt. högre självrisk om skada uppkommer på icke godkänd anläggning eller vid hantering som utförs av svartjobbare.
Bara en tanke......

Det är ju klart att det blir ett högre pris om du ska ha kvitto, och alltså handla vitt.

Det är faktiskt inte helt självklart att det blir så mycket billigare som många påstår. Momsen är visserligen 25% men för den som kör vitt så kan man dra av moms för utgifter man har. Exempelvis moms på bränsle, verktyg och skyddskläder. Sedan betalar man faktiskt bara skatt på vinsten. Betalar man inte in egenavgifter så får man ingen ATP. Redovisar man ingen vit inkomst får man ingen sjukpenning.

Svartjobb inom hästnäringen är en typisk låginkomstfälla. Den enda som kan "tjäna" på svartjobb är den som har en lön av minst 32 280 kronor i månaden (7,5 basbelopp) vitt eftersom pengar över den nivån inte bidrar till högre pension och man redan får full sjukpenning och börjar närma sig brytpunkter för statlig inkomstskatt.

För att kunna ta ut en lön av 32 280 kronor måste man räkna med att fakturera kunderna minst 50 000*12=600 000/år.

Det är faktiskt inte helt självklart att det blir så mycket billigare som många påstår. Momsen är visserligen 25% men för den som kör vitt så kan man dra av moms för utgifter man har. Exempelvis moms på bränsle, verktyg och skyddskläder. Sedan betalar man faktiskt bara skatt på vinsten. Betalar man inte in egenavgifter så får man ingen ATP. Redovisar man ingen vit inkomst får man ingen sjukpenning.

Svartjobb inom hästnäringen är en typisk låginkomstfälla. Den enda som kan "tjäna" på svartjobb är den som har en lön av minst 32 280 kronor i månaden (7,5 basbelopp) vitt eftersom pengar över den nivån inte bidrar till högre pension och man redan får full sjukpenning och börjar närma sig brytpunkter för statlig inkomstskatt.

För att kunna ta ut en lön av 32 280 kronor måste man räkna med att fakturera kunderna minst 50 000*12=600 000/år.

ja du har rätt. De allra flesta företag inom hästnäringen genererar så liten vinst att det inte blir speciellt mycket moms eller skatt att betala in ändå.

Med att fixa papper menade jag fixa kvitto = företag eller hobbyverksamhet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka