Uppmaning till alla hästägare, kräv kvitton!

Zephira

Trådstartare
Kan alla som köper, hyr eller på annat sätt tar emot hjälp mot betalning inom hästbranschen börja att ALLTID kräva kvitton eller fakturor??
Då kanske vi skulle kunna städa upp i den här smutsiga branschen någon gång och oseriösa personer får söka sig någon annanstans för att luras eller strunta i att göra rätt för sig gentemot samhället.
Kräv kvitton eller fakturor på allt från stallhyran, träningen eller hovslagaren till en påse morötter du köper av den lokale bonden, så att man kan vara säker på att personen som utger sig för att driva ett företag verkligen gör det också. Kolla upp alla du handlar eller hyr av om de är F-skatt registrerade och har ordning på sitt företags ekonomi. Ett samtal till Skatteverket är allt som behövs. Du behöver inte ens ha organisationsnummer. Namn och adress på personen som driver företaget räcker.
Gör detta för allas skull! Från de som slavar i stallen dagligen till de som försöker få sin seriösa hästverksamhet att gå runt. Som det är nu överlever den som luras mest och de som luras minst går under. Rata de som inte kan eller vill lämna kvitton!
Dra ditt strå till stacken och jobba för en hederlig, skötsam och säker hästbransch!

Lycka till med era hästar där ute! :)

Sv: Uppmaning till alla hästägare, kräv kvitton!

Ett samtal till Skatteverket är allt som behövs. Du behöver inte ens ha organisationsnummer. Namn och adress på personen som driver företaget räcker.

Nej, det räcker INTE. Bolaget kan vara HB eller AB, då är det inte alls säkert att det går att hitta med bara ett namn. Inte ens om det är en enskild firma är det särskilt lätt att hitta på bara ett namn.

Ringer du till SKV och frågar om mitt namn får du INTE upp något alls som har med mitt företag att göra. Inget. Bara mig som privatperson, och det ger ju ungefär noll i det här sammanhanget.

Kvitto kan man alltid kräva men den som hyr ut boxen du har din häst i behöver inte ha ett registrerat företag. Den kan ha verksamheten som en hobby och ta upp inkomsten i självdeklarationen.

Nej, det räcker INTE. Bolaget kan vara HB eller AB, då är det inte alls säkert att det går att hitta med bara ett namn. Inte ens om det är en enskild firma är det särskilt lätt att hitta på bara ett namn.

Ringer du till SKV och frågar om mitt namn får du INTE upp något alls som har med mitt företag att göra. Inget. Bara mig som privatperson, och det ger ju ungefär noll i det här sammanhanget.

Betyder att du inte står som firmatecknare då alltså eller? Aktiebolag har ju ett organisationsnummer som ska stå i princip överallt så då är det ju ännu enklare för konsumenten att kolla upp. Enskilda firmor är lurigt, men det bör finnas en firmatecknare bakom dessa också som går att spåra. Är man så hemlig att man inte törs stå med sitt namn bakom sitt företag så kan man ju börja undra om det är rent mjöl i påsen redan där enligt mig iallafall.

Men nu var ju inte det riktigt poängen med denna uppmaning. Det handlar om att se till att få kvitton på allt och kolla upp folk som utger sig för att bedriva en seriös hästverksamhet men som stoppar varenda krona i byxfickan istället. Jag vet inte hur många hovslagare, tränare, stallägare etc etc som aldrig lämnar kvitton på något. Frågar man så får man oftast en hint om att det i så fall blir "lite dyrare"... motsvarande ca 25% av ursprungspriset. Har kvittopapper blivit så mycket dyrare på sistone??
Jag är trött på lurendrejeriet och fusket i denna bransch. Har man inte råd att vara ärlig i denna bransch så tycker jag att man kan lämna den omedelbart så att vi andra slipper bli lurade gång på gång. Det är bara vi konsumenter som kan göra något åt det dessutom.

Du behöver inte oroa dig över mitt bolag, allt är till tänderna granskat och godkänt med en av sveriges största revisionsbyråer bakom. Jag behöver ingen uppläxning, jag är inte ens i den branschen ditt upprop gäller.

Självklart ska man kontrollera sina affärsrelationer, MEN om du går ut med instruktioner - lämna rätt instruktioner annars är det många som tröttnar direkt.

T ex går det aldrig att lita på en F-skattsedel i pappersformat. Den kan vara återkallad när man väl ringer till SKV. Bra att veta, inte bara att lita på rakt av (många har ju med den i bilen och visar upp).

Det ÄR lätt att få fram organisationsnummer, bättre att ha det och ringa de instanser man vill ha upplysningar om. SKV, KFM är två jag tycker ger mycket. KFM för allmän kontroll, SKV för moms- och f-skattsedel och i förekommande fall registrering som arbetsgivare.

Dessutom ska organisationsnummer TYDLIGT framgå av kvitto eller faktura, något som är värt att tänka på.

Kvitto kan man alltid kräva men den som hyr ut boxen du har din häst i behöver inte ha ett registrerat företag. Den kan ha verksamheten som en hobby och ta upp inkomsten i självdeklarationen.

Stämmer och det är ju offentlig handling så även det kan man kolla upp som tur är.

Om OMSÄTTNINGEN för en hobbyverksamhet överstiger 30.000 per år är man momsredovisningsskyldig. Ett stall behöver i princip bara hyra ut en box för att komma upp i dessa summor om hyran ligger på en nivå som är rimlig för att täcka moms, arbetsgivaravgifter, förbrukningsmaterial samt arbetstid, dvs i storleksordningen 2500 kronor ungefär och det är inklusive standardservice och inte relaterat till var man bor. Moms och arbetsgivaravgifter är lika stora i hela landet, förbrukningsmaterialskostnader kanske kan skilja sig en del men knappast i den storleksordningen.
Jag förutsätter därmed även att man som stallägare absolut inte jobbar gratis vilket är fullständigt absurt.

Du behöver inte oroa dig över mitt bolag, allt är till tänderna granskat och godkänt med en av sveriges största revisionsbyråer bakom. Jag behöver ingen uppläxning, jag är inte ens i den branschen ditt upprop gäller.

Det var inte riktat till dig personligen. :grin:

Självklart ska man kontrollera sina affärsrelationer, MEN om du går ut med instruktioner - lämna rätt instruktioner annars är det många som tröttnar direkt.

Jo jo, men jag kan ju inte ta upp precis varenda undantag.

Normalt sett så går det alldeles utmärkt att kolla upp via SKV eller Kronofogdemyndigheten eller någon annan myndighet som har insyn.

Om andra har andra tillvägagångssätt så välkomnas dessa, jag vill också veta i så fall.

Stämmer och det är ju offentlig handling så även det kan man kolla upp som tur är.

Själva deklarationsblanketten är väl inte offentlig handling? :confused:
Du kan hyra ut två boxar till kallhyra för 1.000:-/månad utan att komma upp till 30.000:- och om man läser trådar så verkar det som om folk knappt betalar det i kallhyra. Men jag håller med dig. Alla stall borde vara företag. Jag vill inte ha mitt stall som något annat i a f.

hur skall du få hästägare utan företag att lägga moms på priserna .???

Du menar när man säljer sin häst eller så?

Då behöver man ju inte enligt lagens mening lägga på moms eftersom det är en engångsföreteelse som jag har förstått det. Jag kan vara ute på hal is här så jag reserverar mig mot eventuellt faktafel.

Jag menar främst de som utger sig för att vara företagare, tar samma priser som de som är seriösa men stoppar allt i fickan istället för att redovisa detta. Då kan ju ett kvitto eller en faktura vara ett fint bevis. :)

Tänker närmast på hö/ensilsge samt skoning privathyrning av finka ofta även bete och stallhyra.

Du har både rätt och fel!

Deklarationen är offentlig handling men det innebär inte att du kan få se den!

Sekretesslagen går nämligen in: "Sekretess gäller för uppgift som avser enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden i myndighets verksamhet, som avser bestämmande av skatt eller som avser taxering eller i övrigt fastställande av underlag för bestämmande av skatt."

Man får bara läsa någons deklaration efter att personen själv givit sitt medgivande.

hur skall du få hästägare utan företag att lägga moms på priserna .???
Det ska de självklart inte göra om de inte uppfyller alla följande krav:

1. Du omsätter (säljer) en vara eller tjänst. Eller tar ut varan eller tjänsten ur din verksamhet.

2. Varorna eller tjänsterna är moms pliktiga.

3. Omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet (eller viss annan verksamhet, som omsätter mer än 30.000 kronor/år).

4. Omsättningen gör i Sverige. OBS! Även inköp av vissa tjänster från utlandet anses som omsättning inom Sverige.

Det är konstigt jag ska fixa papper på min inhysning och det gäller 9000kr/år och det fick inte vara hobby när jag pratade med skatteverket, vad är det som skiljer det åt?

Vad menar du med "fixa papper"? Registrera företag?
För min del var det tvärtom. Jag kan få mitt omprövat om de inte tycker att det är en verksamhet (som drivs med vinstsyfte). Då har jag 6 boxar för uthyrning samt travhästar som ingår i verksamheten.

Tanken är god, men då krävs samtidigt att folk är villiga att betala 25% mer i stallhyra, för träningarna, för hovslagaren etc.

Men nu var ju inte det riktigt poängen med denna uppmaning. Det handlar om att se till att få kvitton på allt och kolla upp folk som utger sig för att bedriva en seriös hästverksamhet men som stoppar varenda krona i byxfickan istället. Jag vet inte hur många hovslagare, tränare, stallägare etc etc som aldrig lämnar kvitton på något. Frågar man så får man oftast en hint om att det i så fall blir "lite dyrare"... motsvarande ca 25% av ursprungspriset. Har kvittopapper blivit så mycket dyrare på sistone??.

Det är ju klart att det blir ett högre pris om du ska ha kvitto, och alltså handla vitt. Är det så att du betalt "vitt" pris men inte fått kvitto, då är ju både du och skattemyndigheten grundlurade, men i de flesta fall när man handlar svart så innebär ju det att jag betalar varan rakt av, utan påslag för skatter, pensionsavsättning osv för den som säljer varan. Med kvitto så ska det läggas på sådär 40%, det är ju då inte bara momsen som ska med om det är en företagare vi pratar om, utan även hans/hennes sociala avgifter.

Min kommentar gäller alltså inte sakfrågan, utan jag vill bara belysa att det kommer att bli bra mycket dyrare för den som kräver att få betala vitt, och som privatperson inte har möjlighet att lyfta momsen. Visst vore det ju bra om all verksamhet var på det sättet, skatterna skulle säkert sjunka en del om alla pengar kom staten tillgodo ;)

Lotta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka