Upplys mig ang. patellafel...

W

Websters girl

Jag ångrar djupt att jag inte var mer noga med att välja föräldrar till min hund. Så sådana komentarer undanbedes...
MEN jag var och kollade Enzos stelhet i bakbenen igår och vet. tyckte att han var lite "slapp" i knäskålarna där bak. På hennes rekomendation ska en ortoped kolla honom imorgon. Han ska även röntgas. För någon månad sedan var det en annan vet. som kommenterade samma sak (samma klinik) men hon trodde inte det var ngt att oroa sig för eftersom han fortfarande växer och inte är speciellt musklad.

Ni med mer kunskap om sånt här än jag.... känner ni igen detta?
Blir det sjukgymnastik som beh. månne?
Förklara gärna lite för mig om patellafel....
Kan det vara som han inte är färdigväxt?

Tack på förhand..:bow:
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Om den inte är luxerbar utan bara lite slapp är det troligen inte ngt problem för din hund, däremot kan det innebära att du inte får avla på din hund. Vilken ras?
PL
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Han är korsning N. Foundland/B: Sennen så han ska ändå inte användas till avel.
Jag kan alltså hoppas att detta går att avhjälpa med träning?
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Tack så hemskt mycket!
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Tycker du ska åka till en veterinär med specialkompetens på patella och få patellorna undersökta korrekt. De flesta hundar med ettor på patellan har inga problem av detta.
Har inte heller hört att stelhet bak är vanligt. Det som händer när patellan luxerar är att hunden (oftast) tjuter till och att benet dras upp.
När patellan luxerar tillbaka (brukar inte dröja lång stund) så märks det i regel inget på hunden efteråt.
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Som jag förstår det var de bara lite rörliga. Sen sa vet. ngt luddigt om att det knäppte när man börjde och sträckte benet...
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Ok... Men denna ortopeden skulle visst vara väldigt duktig... Har pratat med försäkringsbolaget och de täcker undersökningen. Jag misstänker däremot att de inte täcker vidare behandling...

Han har aldrig påvisat smärta, inte heller när man sträcker och böjer benet. Igår var han lite ovillig att sträcka vänster bak men å andra sidan är det ju lite knstigt när en tant står och drar i benet...
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Slapphet utan luxation är som sagt inget problem utom avelsmässigt, knäppandet däremot kan ev vara ett tecken på ett korsbandsproblem.
PL
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Ja just det, hon nämnde det också. Vad skulle det kunna innebära för problem? Har själv ett opererat korsband men antar att belastningen skiljer sig från hund till människa och därav andra problem....?
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Men skulle korsbandsproblem ge stelhet? Låter lite konstigt... eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

En slapp icke luxerbar patella bör inte ge stelhet. Ett korsbandsproblem däremot ger ofta smärta el obehag vilket ger stelhet.
PL
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Ok... tack...
Men vad kan det ge för framtida problem för honom?
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Finns det någon bra internetsida för att hitta info om sånt här?
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Nu har jag börjat fundera så här...
Är det inte lite väl tidigt att dra igång en sådan mastodontundersökning på en 9 månaders hund? Han ska nämligen både sövas och röntgas....
Han har ju varken färdigutvecklat skelett eller tillräckligt med muskler för att stabilisera ett par halvkassa korsband.
Hunden haltar inte, påvisar inte smärta och rör sig obehindrat. Det enda är att han är stel ibland när han har legat. Vet. såg ingen stelhet heller när jag visade honom.

Vad tycker ni? Snälla, ge mig lite reflektioner. Detta gnager så i min skalle....
 
Sv: Upplys mig ang. patellafel...

Patellan bör kollas vid tidigast 1 års ålder. Om han inte har ont eller på annat sätt är hämmad av det, så skulle jag nog till att börja med att undersöka korsbanden (om nu veterinären seriöst tror att där är fel, och är där inget nämnvärt, så skulle jag avvakta tills hunden vuxit färdigt innan jag gjorde något mer.

Detta är vad jag skulle ha gjort och ingen direkt rekomendation ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp