Upploppsgalopper

solros

Trådstartare
Från och med den 1 januari 2005 ändras reglerna för upploppsgalopper. Den tidigare regeln om 20 meter ersätts med en ny-ett galoppsteg på upploppet och hästen blir diskad. Vad tycker ni? Bra eller dåligt? Jag tycker det är bra. Klart bättre med 0 meter än 20... :) Men hur blir det om hästen snubblar till och "hoppar" i trav igen, räknas det som galopp så den blir diskad då? Det ska det väl inte göras men blir ju en bedömningssak för måldomaren... precis som nu om de felar i mål eller bara hoppar kråka... :angel:
Artikel på travnet

Sv: Upploppsgalopper

Jag tycker också det är bättre med 0 än 20, som det är idag riskerar man att få tvärnita för att kusken framför (eller en själv :smirk: ) får galopp och, utan att titta bakåt, drar hästen nästan på arselet för att den ska stanna inom de 20 metrarna, en farlig regel tycker jag...
Däremot, som du skriver, hoppas jag att det inte överdrivs åt andra hållet. Säg t.ex att jag har världens travsäkraste häst, en annan tar en lucka och kör över benen och min häst tappar balansen och måste hindra ett fall genom att ta ett galoppsteg och sedan faller tillbaka i trav. Tror det kan bli mycket diskussioner av diskade hästar :crazy: efter loppen.

Problemet är väl som du säger, om hästen snubblar till, tar ett hjälpsteg eller liknande... :smirk:
Eller blir det så att de diskar när hästen tagit ett par galoppkliv för att vara riktigt säkra?

men...
För att en galopp ska räknas måste väl hästen ta 3 galoppsprång?
så var det förut iaf... eller rättare sagt... förra året...
men kanske dom tagit bort den helt vad gäller upploppsgalopper?

/Karro

I artikeln stod ett galoppsprång, jag antar att det måste vara ett ordentligt så då blir det väl minst två... Det kommer säkert att bli diskussioner, fast inte värre än det är idag. ;)

Är det bandomarnämnden definition att en galopp ska vara minst tre språng för att "räknas"? :)

solros skrev:
Är det bandomarnämnden definition att en galopp ska vara minst tre språng för att "räknas"? :)
Detta är en EVIG diskussion inom ponnytravet, eftersom det där är betydligt vanligare med bara ett galoppsprång och sen travas det vidare...
ENligt DE domarna så är det egentligen så att det tydligt ska vara galopp med alla 4 benen. Ser man det på ett galoppsprång så ÄR det galopp... Sen vet man ju inte hurpass domarna kan ha sån koll hela tiden på alla hästarna, ett gsp kan ju missas...

I övrigt har jag nopg ingen större uppfattning i frågan.. :p

:smirk: Ja det blir nog bra - det här med 20 m är fjantigt.

jag har ingen aning... det stod i förra årets reglement iaf...
det är allt jag vet i frågan :p

I 2003 års reglemente? Det tycker jag var intressant, jag har aldrig läst att det ska vara minst tre. Har du det reglementet? Kan du inte kolla vilken paragraf och citera formuleringen isåfall? Jag blev nyfiken! :)

ja.. men det är ju det som är bekymret :p
vi är 67 mil ifrån varandra, jag och reglementet...
det är i Östersund och jag är i Luleå :p
lite tjorvigt, men jag ska ta reda på det så fort jag kan!

Det är ju för att vi ska slippa se det som vissa utsätter sin hästar för när dom ska få stopp på galoppen på upploppet.. Ibland är det hår-resande :mad: Hoppas man bara inte åker på nån som tar ett steg o ställer sig, för då lär man bli förargad .. bara att hålla tungan rätt i munnen då :d

Ändringen gjordes för att reglerna ska bli mer lika de i övriga Europa. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: Magiana
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka