uppleva norrland med hund

wippi

Trådstartare
På söndag är bilen packad och vi beger oss norröver för semester.
I bilen åker vi, ett par strax under 30 med hund.
Tar tacksamt emot förslag på vart vi bör stanna, vilka omvägar bör vi ta?
Kommer vi hela vägen till Nordkap skulle det vara trevligt, men är inte på något sätt ett krav för resan.
De flesta nätterna tänker vi oss i tält, men en och annan natt i säng {med förutsättning att vovvan kommer med in på rummet är inte omöjligt).
Tacksam för alla tips och tankar. Har aldrig varit i norra Sverige, så allt av intresse.
Trots ännu ganska planlös resa är såklart den fyrbenta förberedd med pass, vaccinationer etc för besök i grannländerna.

/ L

"Norrland" är ju rätt stort... ;)

Men mitt bästa tips: tänk på knorten! :eek: (Nä, det stavas inte som de tror. ;))
Om hunden - och ni, men vem bryr sig om människor ;) - inte är vana vid knortbett kan det bli rejäla bulor. Packa xylocain och cortisonsalva i alla fall.

I övrigt, ha trevligt! Och "Norrland" är ju halva Sverige, så exakt vad ni inte bör missa var kan vara lite svårt att säga. :p

Åh, vad bra att jag inte kommer göra bort mig genom att stava fel ;)

Håller helt med gällande prioritering spridningen och skriver genast upp salvor på listan över vad som ska införskaffa.

Såpass har jag förstått, att "norrland" är några mil... Och för att komma till nordkap eller i vart fall däråt kommer en och annan väg att köras... Och som sagt, där är vi mycket flexibla

Finns ju massor av ställen att fara till - vare sig det är med hund eller ej. Jokkfall, Kukkolaforsen, Storforsen, Abisko, Luleå skärgård, höga kusten, Jämtlandsfjällen, Arvidsjaur med tillhörande kalfjäll med mera, med mera. Finns en massa vatten, skog och fjäll här uppe.

Knott och mygg är hemska den här årstiden så ta med myggmedel både till er och hunden. Om ni är på kalfjäll så minskar flygfäna markant också.

Somsagt Norrland är väldigt stort men jag antar att om ni vill ta er ända upp i landet så kommer ni åka ut med kusten? Om ni mot för modan ändå väljer att svänga av i Sundsvall mot Östersund ska ni ta gamla 87an via Ragundadalen istället för E4an.

Här kommer ni passera Liden och få uppleva otroligt vackert landskap som är hemmet till Rolf Lidbergs vackra skapelser (trollen och tomtarna som varit så populära) och som ni annars går miste om. När ni anländer till Ragunda lovar jag att visa er till brukshundklubben där ni kan tälta vid ett vackert vattendrag perfekt för att svalka hundar och sig själv (om man är tålig för kyla :angel:).
Turistattraktionen jag rekommenderar här med hund är dödafallet där man kan vandra i timtals samtidigt som man får lära sig historien och Sveriges största naturkatastrof i moderntid.

Men eftersom jag antar att ni kommer åka ut efter kusten just här så är det högakusten ni passerar och där är nog ett måste att stanna till- rekommenderar starkt norrfällsviken. Men högre upp i Norrland få nästa tipsa. Även jag säger se till att smörja in er och hundarna med myggmedel och köp hästmyggmedel att spreja tex utsidan av tältet på så ni får en typ av fristad

Senast ändrad:
Jag lånar tråden lite om det är OK för TS. Jag och min pojkvän + hund/-ar ska också bila norrut i sommar :)
Vi tar gärna emot tips! Vi utgår från Stockholm och tänkte ta oss kustvägen upp till Haparanda. På hemvägen tänkte vi åka i inlandet, över Östersund och ner mot Jönköping. Vi har planerat att stanna till på Fäviken Game Fair på vägen hem.

Tänkte bara infoga att avmaskningen mot dvärgbandsmasken måste ske 24-120 timmar före inresan till Norge - jag har själv haft svårt att hitta uppgiften på Mattilsynets hemsida och på sig själv känner man andra http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dy...hos_veterinaer_mot_revens_dvergbendelorm.7136

Intressant. En vän till mig kom hit och hälsade på förra året över helgen. Hon avmaskade sin hund på söndag morgon, skrev på det där pappret man hittar på nätet och sedan for hon hem (hon bor några timmar ovanför Oslo). Definitivt inte 24 timmar. Jag vet inte alls hur det ska vara, så jag kan bara berätta hur hon gjorde.

Till TS - E12 mellan Storuman och Mo I Rana är en väldigt fin väg. Jokkmokk är också jättefint, likaså Höga Kusten. Jag har åkt runt "flera varv" i norrland (har även bott i Umeå några år :love:) och jag tycker att det är fint överallt. Jag *älskar* verkligen norra Sverige. Ett år åkte vi E45 från Göteborg och hela vägen upp till Karesuando. Underbart! Vi stannade där vi kände för och bara njöt av alla vackra vyer. Vi hade inga problem alls med mygg/knott förutom på ett enda ställe inne i Finland (norr om Karesuando) där sambon blev rejält stucken.
Ha en underbar tur och jag är grymt avundsjuk! :D

Svarar mindre sammanhängande på allt i en enda rörs.
Tanken är att vi ska åka längs kusten ena vägen, men i andra riktningen kan det alldeles säkert bli inlandsväge.

Då ska långkalsonger letas fram igen.

Smart med att spraya tältet, ska definitivt ta med mig en flaska myggmedel. Vad är bästa medlet för hund?

Is; lovar att jag ät betydligt mer positiv till bad än den fyrbenta. Behöver dock:( ta av mig lång kalsongerna först :p

Tråden får självklart lånas.

I västernorrland finns väldigt hundvändligt boende på hundraelvan i Åsmon. Fyrbenta är mer än välkomna och inom gångavstånd finns agilityplan samt en aktivitetsslinga precis utför dörren samt eminent sällskap i form av Åsa Tova Bergh och hennes assistansrottweiler Duga. Hålls även kursen hela sommaren om man vill kika närmare på det.

På söndag är bilen packad och vi beger oss norröver för semester.
I bilen åker vi, ett par strax under 30 med hund.
Tar tacksamt emot förslag på vart vi bör stanna, vilka omvägar bör vi ta?
Kommer vi hela vägen till Nordkap skulle det vara trevligt, men är inte på något sätt ett krav för resan.
De flesta nätterna tänker vi oss i tält, men en och annan natt i säng {med förutsättning att vovvan kommer med in på rummet är inte omöjligt).
Tacksam för alla tips och tankar. Har aldrig varit i norra Sverige, så allt av intresse.
Trots ännu ganska planlös resa är såklart den fyrbenta förberedd med pass, vaccinationer etc för besök i grannländerna.

/ L
Storforsen, Europas största oreglerade fors. Samt Laver, gruvsamhälle och numera spökstad, båda utanför Älvsbyn.

Storforsen, Europas största oreglerade fors. Samt Laver, gruvsamhälle och numera spökstad, båda utanför Älvsbyn.
Kör ni E4an så passerar ni byn Jävre vid Norrbottensgränsen. Där finns arkeologstig, turiststation med 60tals museum, kvarn & bygdemuseum samt lämningar efter Degerfors bruk.
Då är ni nära Pite Havsbad och i Piteå finns även en mycket speciell orgel (åtminstone tidigare var det visningar)
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/varldens-modernaste-orgel-invigs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka