Upplägg för unghästträning?

C

cafu

Hej!

Har en 1,5-årig nsv som jag inte riktigt hunnit göra så mycket med pga skada och flytt.

Tänkte nu i alla fall komma igång med lite mer regelbunden hantering och undrar vad ni har för tankar kring följande upplägg. Givetvis är ambitionen att försöka vara så lyhörd som möjligt inför hennes respons, och anpassa träningen efter hur det går. I framtiden är det tänkt att hon ska användas till enklare skogs- och brukskörning samt ridning på hobbynivå. Det är min första unghäst, skulle fått hjälp av en närstående men det fungerade tyvärr inte, får nu klara mig själv så gott det går...

Följande moment (utöver skötsel som ryktning, hovvård m.m.) vill jag gärna hinna klara av innan sommarbete, premiering och inkörning till hösten (planerar att lämna bort henne till en kunnig och rutinerad person). Är det för lite/för mycket? Förslag på upplägg, tidsåtgång till olika saker m.m.? Kan tillägga att mycket av det som följer nedan har vi redan gjort, men det är inte riktigt befäst om man säger så. Det som träningen ska syfta till är väl att jag ska kunna klara av att visa henne på premiering + att hon ska vara tillräckligt hanterad för att kunna lämnas bort för inkörning.

Parellis "7 games", upplägg:
- vänskapsleken med beröring
- igelkottsleken (ge efter för tryck i alla riktningar)
- flyttaleken (förflyttning utan beröring)
- jojoleken
- cirkelleken
- sidvärtsleken
- trängselleken

Uppbindning, upplägg:
- i spilta med sällskap i spilta bredvid
- i spilta själv med uppsikt mot sällskap i t ex hage
- i spilta själv utan sikt mot sällskap i t ex hage
- i gång med sällskap i spilta bredvid
- själv i gång utan sällskap i närheten

Stå stilla lös
- i gång med sällskap
- i gång själv

Ledning (kunna göra halt, stå stilla, flytta undan för tryck och gå fram för smackning), upplägg:
- kort promenad med sällskap
- kort promenad själv
- längre promenad med sällskap
- längre promenad själv

Förberedelse för inkörning
- kunna ledas betslad & selad
- tömkörning i inhägnad (först på plan mark och sen över diverse hinder)
- tömkörning på väg
- tömkörning i skog

Sv: Upplägg för unghästträning?

( sålde en hingst i höstas ) :D han var 1,5 år :). tycker det där ser bra ut . Men en sak bara, när du tar "längre promenader" har du träns eller grimma då? :D:D

Sv: Upplägg för unghästträning?

Kul med svar!

Längre promenad - då blir det i fortsättningen med träns eller repgrimma + hjälm och handskar och ev. även säkerhetsväst :-)

Utmanade ödet en gång i våras och gick alldeles för långt från stallet i bara grimma, varpå damen ifråga plötsligt fick för sig att vända hemåt, stegrade sig i protest med följden att jag tappade balansen och vred sönder ena knät, är ännu mer än ett halvår senare inte helt bra...

Corban skrev:
( sålde en hingst i höstas ) :D han var 1,5 år :). tycker det där ser bra ut . Men en sak bara, när du tar "längre promenader" har du träns eller grimma då? :D:D

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: Liten
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 157
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar