C
cafu
Hej!
Har en 1,5-årig nsv som jag inte riktigt hunnit göra så mycket med pga skada och flytt.
Tänkte nu i alla fall komma igång med lite mer regelbunden hantering och undrar vad ni har för tankar kring följande upplägg. Givetvis är ambitionen att försöka vara så lyhörd som möjligt inför hennes respons, och anpassa träningen efter hur det går. I framtiden är det tänkt att hon ska användas till enklare skogs- och brukskörning samt ridning på hobbynivå. Det är min första unghäst, skulle fått hjälp av en närstående men det fungerade tyvärr inte, får nu klara mig själv så gott det går...
Följande moment (utöver skötsel som ryktning, hovvård m.m.) vill jag gärna hinna klara av innan sommarbete, premiering och inkörning till hösten (planerar att lämna bort henne till en kunnig och rutinerad person). Är det för lite/för mycket? Förslag på upplägg, tidsåtgång till olika saker m.m.? Kan tillägga att mycket av det som följer nedan har vi redan gjort, men det är inte riktigt befäst om man säger så. Det som träningen ska syfta till är väl att jag ska kunna klara av att visa henne på premiering + att hon ska vara tillräckligt hanterad för att kunna lämnas bort för inkörning.
Parellis "7 games", upplägg:
- vänskapsleken med beröring
- igelkottsleken (ge efter för tryck i alla riktningar)
- flyttaleken (förflyttning utan beröring)
- jojoleken
- cirkelleken
- sidvärtsleken
- trängselleken
Uppbindning, upplägg:
- i spilta med sällskap i spilta bredvid
- i spilta själv med uppsikt mot sällskap i t ex hage
- i spilta själv utan sikt mot sällskap i t ex hage
- i gång med sällskap i spilta bredvid
- själv i gång utan sällskap i närheten
Stå stilla lös
- i gång med sällskap
- i gång själv
Ledning (kunna göra halt, stå stilla, flytta undan för tryck och gå fram för smackning), upplägg:
- kort promenad med sällskap
- kort promenad själv
- längre promenad med sällskap
- längre promenad själv
Förberedelse för inkörning
- kunna ledas betslad & selad
- tömkörning i inhägnad (först på plan mark och sen över diverse hinder)
- tömkörning på väg
- tömkörning i skog
Har en 1,5-årig nsv som jag inte riktigt hunnit göra så mycket med pga skada och flytt.
Tänkte nu i alla fall komma igång med lite mer regelbunden hantering och undrar vad ni har för tankar kring följande upplägg. Givetvis är ambitionen att försöka vara så lyhörd som möjligt inför hennes respons, och anpassa träningen efter hur det går. I framtiden är det tänkt att hon ska användas till enklare skogs- och brukskörning samt ridning på hobbynivå. Det är min första unghäst, skulle fått hjälp av en närstående men det fungerade tyvärr inte, får nu klara mig själv så gott det går...
Följande moment (utöver skötsel som ryktning, hovvård m.m.) vill jag gärna hinna klara av innan sommarbete, premiering och inkörning till hösten (planerar att lämna bort henne till en kunnig och rutinerad person). Är det för lite/för mycket? Förslag på upplägg, tidsåtgång till olika saker m.m.? Kan tillägga att mycket av det som följer nedan har vi redan gjort, men det är inte riktigt befäst om man säger så. Det som träningen ska syfta till är väl att jag ska kunna klara av att visa henne på premiering + att hon ska vara tillräckligt hanterad för att kunna lämnas bort för inkörning.
Parellis "7 games", upplägg:
- vänskapsleken med beröring
- igelkottsleken (ge efter för tryck i alla riktningar)
- flyttaleken (förflyttning utan beröring)
- jojoleken
- cirkelleken
- sidvärtsleken
- trängselleken
Uppbindning, upplägg:
- i spilta med sällskap i spilta bredvid
- i spilta själv med uppsikt mot sällskap i t ex hage
- i spilta själv utan sikt mot sällskap i t ex hage
- i gång med sällskap i spilta bredvid
- själv i gång utan sällskap i närheten
Stå stilla lös
- i gång med sällskap
- i gång själv
Ledning (kunna göra halt, stå stilla, flytta undan för tryck och gå fram för smackning), upplägg:
- kort promenad med sällskap
- kort promenad själv
- längre promenad med sällskap
- längre promenad själv
Förberedelse för inkörning
- kunna ledas betslad & selad
- tömkörning i inhägnad (först på plan mark och sen över diverse hinder)
- tömkörning på väg
- tömkörning i skog