uppklassning

F

finduslinda33

någon som vet varför uppklassningen togs bort?? och när togs den bort? vad tycker ni om det?
jag hoppas att det kommer tillbaka för det känns så trist när samma person vinner 98% av alla tävlingar jag åker på. känns så fel mot alla andra som kämpar och sliter.
och jag personligen ser inget nöje i att vinna varenda klass jag ställer upp i, då hade jag velat ha nya utmaningar och försökt komma ett steg högre upp i klasserna.....
jättetråkigt att se en häst som kan gå tex intermediere, men startar LA......förstår inte hur folk tänker då.....

vill ha era åsikter!!! :)

Sv: uppklassning

Tråkigt är oxå när dessa ryttare rider div 3.= LB!!

Det har ju kommit till att man måste kvala till högre klasser i dressyr. Kanske tanken är att det är för många som överskattade sin förmåga och borde rida lägre klasser i stället?

Det kommer alltid att finnas de som aldrig går vidare;)

Bra att sådant tas bort! Om man inte har kunskapen eller ekonomin att rida högre klasser, då är det ju synd att man ska få sluta tävla för att man blir uppklassad!
Om några vill starta lätt klass med svårklasshäst och har någon glädje av det, låt dem göra det! Är någon avundsjuk så står det ju denna fritt att själv skaffa en svårklasshäst och rida lätta klasser med! ;)

Jag tycker det är bra att det är borta, om nån vinner 98% av alla tävlingar så är det ju för att dom är bra, o då är det bara att kämpa på at bli lika bra eller bättre istället för att tycka det är trist att nån är bättre.

ps: jag skulle se det som en motivation istället, jag vill inte vinna för att nån flyttades upp utan för att jag faktiskt presterade bättre istället, man vill ju vinna mot dom bästa det finns egenltigen liksom!
Konkurrans är BRA, det gör ju att man dels kan lära sig från dem när dom är nära, och dels för att man kan bli motiverad :)

Senast ändrad av en moderator:

De tre senaste inläggen (B_A_L, Kopparberg och Moa) täcker precis allt det jag tycker om detta ämne. :bow:

Håller oxå med dem men kan inte förstå hur man ena veckan rider LA och Msv på regional tävling för att nästa vecka rida en lokal LB och LA tävling.

Frågan är väl om de får placeringar i MSV och LA? Om inte så förstår jag att de startar lägre klasser, jag är sådan, jag tävlar för att få placeringar, det är prio ett. Alltså så klättrar jag inte upp helt i högre klasser på tävling efter tävling och är nöjd med godkänd poäng utan placering.

men rider man inte för att bli bättre och bättre?? vågar man inte starta högre klasser så kommer man ju aldrig någon vart??!
personen som jag menar vinner 98% av alla tävlingar jag ställer upp i vinner alltid alla LA och MSV klasser.
men veckan efter kan hon rida LB och LA.....tycker det e fel mot alla andra.....

jag tävlar för att få placeringar, det är prio ett. Alltså så klättrar jag inte upp helt i högre klasser på tävling efter tävling och är nöjd med godkänd poäng utan placering.

Jag tänker inte så, jag tävlar mot mig själv och strävar efter att få bättre och bättre procent och klättre högre upp i klasserna, det e ju det som är roligt att utvecklas med sin häst, inte sitta och harrva runt i dom klasserna som man vet att man kommer att bli placerad i........

Om några vill starta lätt klass med svårklasshäst och har någon glädje av det, låt dem göra det! Är någon avundsjuk så står det ju denna fritt att själv skaffa en svårklasshäst och rida lätta klasser med!

avundsjuk är absolut inte rätta ordet, tycker bara att man skall tävla på den nivån som man ligger på, inte hoppa ner flera klasser bara för att vinna....
och vem som helst kan inte skaffa svårklass häst, om du inte visste det så kostar dom flera hundra tusen, inte många som har råd med det......

Fast om du tävlar mot dig själv bara och endast strävar att få bättre procent så borde du ju inte störa dig så dant på om nån annan jämt vinner?

Alla tävlar väl lite för att man vill placera sig också? Och om man inte gör det, som sagt, då borde man ju inte störa sig på om nån annan gör det?

jag antar att du kanske inte har frågat den här personen varför h*n gör så?
Gör det. kan finnas en god förklaring.

Men jag håller med att det är märkligt att rida och dessutom vinna Msv b och sen rida en lb....

Det är ett mycket vanligare fenomen att folk rider klasser de inte är klara för, än tvärtom. Som Moa skrev, om du bara tävlar mot dig själv så spelar det väl ingen roll vem som vinner? Kanske är dåligt med tävlingar i ert distrikt sån hon måste rida lite olika klasser för att komma ut över huvud taget.

Personligen skulle jag inte ställa upp i en klass som jag inte skulle kunna vinna, sen betyder inte det att jag vinner jämt. Det går ju bättre och sämre för det, oftast placerad men det tycker jag bara är ett tecken på att man platsar i klassen. Om jag skulle sitta och rida samma klass väldigt länge och aldrig bli placerad skulle jag aldrig rida en svårare.

Jodå precis samma personer som tog placering på den regionala tävlingen var på denhär lokala tävlingen. Det var inte jag som la märke till det utan en kompis vars häst var med. De hade varit och tittat förra helgen och kände igen flera ryttare.
Jag tänker inte själv tävla förrän jag känner att jag har lyft mig ett steg till så en viss person får allt jobba på med mig. :D JO förresten jag ska ut på nån hopptävling.

Men om man inte tycker det är huvudsaken att utvecklas uppåt i klasserna då? Måste man då betala mer, träna hårdare och åka längre för att starta högre klasser? Det tycker inte jag!

Och återigen, det finns folk som tycker prio ett är placeringar på tävlingar, jag är en sådan! I stort sett aldrig att jag startar en klass om jag inte har chans till placering! Såvida jag inte startar en unghäst. Har jag inte chans till placering, då är det träna mer som gäller för mig! Sedan startar jag en tävling.
För även om man är korrekt tränad, klar för start osv så är det ju ändå inte säkert att det blir en placering! Mycket beror ju på motståndarna hur bra/dåliga de är just den dagen, om jag får en dålig dag osv.

Så varför pressa sig till det yttersta och gå upp i klasserna? När i allafall jag uppnått den åldern och tävlat så länge att det bara är kul att komma ut och starta! Och hoppas på rosetten!
Och jag vill ju ha så ädel valör som möjligt på en rosett, har jag "bara" placeringar på en nivå så är det ju vinst som hägrar som nästa steg!

Nej låt alla tävla på det sätt de själva vill, så länge inte hästen mår dåligt av ryttarens val!
Uppklassningspoäng leder ju då och då även till att vissa ekipage får sluta tävla då de av olika anledningar inte kan gå upp högre i klasserna.

Som andra påpekat, om du tävlar mot dig själv och vill göra bättre än ditt tidigare resultat och placeringar inte spelar någon roll, så spelar det ju ingen roll vem som vinner och om denna vann förra veckan i en högre klass.

Nu vet jag inte hur ni har med tävlingar och ev bortlottningar. Själv har man ju efter en ponnytid av runt åkande lessnat lite på det, så om det inte är något väldigt speciellt kval/tävling, så vill jag bara tävla i närheten och då får man ju anpassa sig lite efter de klasser som finns. jag kunnat åkt på en msv ena veckan och en LB andra, för att de var de tävlingar som fanns i närheten och jag ville ut och tävla. Alltid nyttigt med rutin. Dessutom kan det vara skönt för både häst och ryttare att känna att det är lätt någon gång också för att boosta självförtroendet.

KL

Ingen som har pratat med den berörda ryttaren? Det kanske kan handla om hästen? Den kanske är "svår" att ha med sig i högre klasser, tappar självförtroende etc eller av annan anledning helt enkelt behöver komma ut och leka lite på banorna.
Eller att ryttaren tycker att det är jättejobbigt med de svårare klasserna och mår bra av att rida runt o leka på banan oxå o inte bara pressa sig själv.

Jag tror ofta på att det finns två sidor i en diskussion och ett val bakom varje beteende.

Ryttaren kanske inte VÅGAR starta svårare klasser eller kanske inte känner sig helt säker på den nivån? Varför då pressa sig själv till något man inte tycker om? Den kan vara supernöjd med att rida säkert och att vinna, det räcker för denna. Medan andra helt enkelt strävar vidare.

Alla är vi olika.

jättetråkigt att se en häst som kan gå tex intermediere, men startar LA......

Fast det är ju inte hästen som helt själv springer dressyrprogrammet, utan det är ett ekipage. ;) Min ädla pålle har gått MVS tränats upp till St. George men bara för det så kan ju inte vi starta de programen när jag knappt ridit en LB. :crazy:

Fast det är ju inte hästen som helt själv springer dressyrprogrammet, utan det är ett ekipage. Min ädla pålle har gått MVS tränats upp till St. George men bara för det så kan ju inte vi starta de programen när jag knappt ridit en LB.

nä, det förstår ju jag med, men jag menar ekipaget i sig, om man tävlar tex intermediere ena helgen och sen samma ekipage nästa helg startar tex en lokal LB, tycker jag e helt fel, inte sjysst mot dom andra.....

Men menar du verkligen att ett och samma ekipage startar Intermediere en helg och sen LB nästa??? :confused:

Låter ju helt sjukt isf.

Att man kanske normalt rider LB-LA (kanske för att få rida två klasser samma dag om man behöver det) och sen provar LA-MsvB tycker jag iaf är rimligt, även om det inte är ngt jag har ägnat mig åt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 172
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka