Uppklassning?!

linney

Trådstartare
Satt och kollade på en regional tävling förra helgen. Man blir verkligen förvånad när det kommer in ekipage efter ekipage som vägrar ut sig, krashar eller halvt har ihjäl sig! :eek:Hur tänker dem egentligen? Det kan ju inte vara roligt att gå upp i en klass när man inte är redo bara för att?! I holland har man ju som regel att när man går upp en klass kan man inte gå ner igen "typ uppklassning" Vet inte riktigt själv vad jag tycker om det men då kanske folk skulle tänka efter lite mer innan dem gav sig ut vind för våg.. Får verkligen ont i magen av att se alla stackars hästar som får ryck i munnen och har ryttare som sitter lite varstanns på hela hästen. Vad tycker ni? Det är ju egentligen inga höga höjder vi talar om, hur ska man lösa problemet? Kvala in till 110, 120 känns kanske inte så aktuellt.:smirk:

Sv: Uppklassning?!

Längesen jag var och kollade på en regional tävling nu, men det kanske var en svår bara? Knepigt underlag?

Huruvida systemet i Holland är bra eller inte kan ju diskuteras, men för mig låter det helknasigt. Ibland måste man ju backa ett steg för både sin egen och hästens skull om det är något som krånglar...

Jo precis, jag håller med dig ang. uppklassning. Själv tycker jag inte någon av klasserna var särsligt utmärkande eller jätte svåra. Helt lagom. Menmen allting är ju relativt, det är ju visserligen ganska tiigt på säsongen också

Fast om det är tidigt på säsongen och man är ringrostig så tycker jag att man kanske ska börja 10 cm lägre iaf den första tävlingen så man kommer igång på ett bra sätt.

Så att skylla på att det är tidigt på säsongen tycker jag inte att man kan göra, snarare på ryttarnas omdöme om sin och hästens nivå.

det finns dom som skyndar upp i klasserna, men det drabbar bara som själva, är man inte mogen för en högre klass så går det oftast inte bra heller.

Ang , uppklassnings-systemet i Holland tycker jag inte att man inte får gå ner en klass, ibland behöver man backa och börja om på en lägre höjd.

Fast om det är tidigt på säsongen och man är ringrostig så tycker jag att man kanske ska börja 10 cm lägre iaf den första tävlingen så man kommer igång på ett bra sätt.

Så att skylla på att det är tidigt på säsongen tycker jag inte att man kan göra, snarare på ryttarnas omdöme om sin och hästens nivå.

Exakt, ryttare borde skaffa sig lite mer omdöme!

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.