Uppklassad eller ej?

lillaana

Trådstartare
Om jag har en ponny som är tävlad FEI dressyr samt LA, får den tävla vilka klasser som helst med en annan ryttare?
Alltså får nån annan än den som tävlat hästen tidigare (för typ 3-4 år sedan) tävla lägre klasser - kanske en LB eller är hästen uppklassad på nåt sätt?

Sv: Uppklassad eller ej?

jag har för mig att det är ryttaren som är uppklassad. Så om nånannan rider ponnyn så kan den rida vilken klass den vill, typ LC om den vill det.

Men jag är inte helt säker så du kanske inte ska lita på mig ;)

Om man köper/lånar en ny ponny ska man göra ett ägar/ryttarbyte hos förbundet (det finns mer info på deras hemsida). Då blir ponnyn autmatiskt nedklassad till 0.

Dessutom är det ju bara placeringar som ger poäng som leder till ev. uppklassning.

Allt om uppklassning finns i TR dressyr.

Det spelar faktiskt ingen roll att den har gått FEI klass förutom om ni har fått så många placeringar att ni har blivit uppklassad. Kommer inte ihåg just nu hur många poäng det är men man får bara poäng om man man blir placerad ialf:laugh:

Om man köper/lånar en ny ponny ska man göra ett ägar/ryttarbyte hos förbundet (det finns mer info på deras hemsida). Då blir ponnyn autmatiskt nedklassad till 0.

Dessutom är det ju bara placeringar som ger poäng som leder till ev. uppklassning.

Allt om uppklassning finns i TR dressyr.

Men om jag inte gör ett ägar/ryttarbyte så får den inte tävla lägre klasser med annan ryttare?
Min foderponny har tävlat högt upp med sin ägare men om jag vill göra en liten lc eller lb - får jag göra det då utan att anmäla det nånstans?

Om det är ett stadigvarande ryttarbyte (dvs minst sex månader) ska man betala för ryttarbyte. Sedan om alla gör det är jag inte så säker på...

Men alla regler finns på förbundets hemsida.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka