• Trav
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
S

SomethingCorporate

berätta för mig som inte kan något om travet.

Varför använder man uppkäk?
Vad vill man ha ut av de?

Sv: uppkäk?

annvänds även att hjälpa hästar som har problem med aktionen. tex kallblod som inte riktigt hinner undan och då fusktravar för att inte slå på sig eller slå ihop och galoppera. om man har en kort käk på en sådan häst kan man få upp framdelen lite och då hjälpa hästen att komma undan fram fortare!
en käk kan förändra hästens steg/aktion väldigt mycket genom att man ändrar hästens sätt att "bära kroppen" (hittar inget beskrivande ord, haha) på olika sätt genom olika slags käkar. de vinklar då hals , huvud och rygg olika.
det finns även käkar som hjälper hästen att räta ut luftvägar för sådana hästar som väser i halsen för att de e heta och/eller drar ihop sig.
det finns alltså VÄLDIGT mycket man kan göra för att hjälpa men även stjälpa en häst men en käk..

men jag tycker de är så konstigt.
När man ser tex skogshästar ta i så sänker dom ju huvudet för att kunna rotera bogbladet maximalt.
När man käkar upp den så begränsar man ju bogbladets rotation.
Och enda gången då jag kan tänka mig att man vill ha de är om framsteget är förstort för baksteget.

Skogshästar är ju byggda på ett annat sätt och arbetar på ett annat sätt än travare.

Travarna kan behöva stöd för huvudet när dom är i slutet av ett lopp, blir trötta, huvudet börjar hänga, tappar actionen och går över i galopp och i värsta fall snubblar och styper på näsan. Låte draget till ytterligheterna. Många hästar går utan käk i lopp

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travet förflyttar sig från Sundbyholm – till gräsbanan på Bro Park. Nästa tisdag 18 juni avgörs fem lopp och Markus B Svedberg och...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Detaljernas mästare Peder Fredricson har inlett årets världscupsäsong i hoppning starkt. Hemligheten bakom är ett telefonsamtal från...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka