uppgödning

majola

Trådstartare
Ponera följande:

Man får hem en häst som är på tok för mager. Den är frisk men har fått för lite mat helt enkelt (vilket förstås kan göra den sjuk, men den är inte mager pga sjukdom).

Man har hö/hösilage med bra värden.

Vilket är då sundast för hästen, att snabbt gå upp i vikt eller att smyga upp i vikt? Fri tillgång på hö(silage) är ju en självklarhet, men hur bör man göra med kraftfoder? Är det bättre att ge en "rejäl" kraftfodergiva också, eller ska man nöja sig med att ge fri tillgång på grovfoder och en mindre/ingen kraftfodergiva och låta uppgödningen ta tid?

Allt naturligtvis under förutsättning att man håller sig inom maxgivor, att foder introduceras vettigt och allt sånt.

Hästen finns inte, det är en hypotetisk situation, så vi behöver itne börja bråka om att man inte skulle ah låtit den bli smal från första början osv.
 
Sv: uppgödning

Köpte ett ganska magerlagt xx-sto för drygt en månad sen. Har gett fri tillgång på hösilage/ensilage med mkt bra värden från början och räknat ut en lämplig foderstat. Vänjer in som vanligt och ökar efterhand. Hon är snart uppe i full foderstat och har ökat en del i vikt redan (synbart) + satt rejält med vinterpäls.

Ser ingen fara med att lägga en mager häst på korrekt foderstat så fort det går. Man får ju hålla koll på magen etc så att de hinner med. Hästar är individer! Man märker ju efterhand hur fort de tål att komma upp i full foderstat. Mitt xx-sto har haft perfekt mage hela tiden och aldrig fått gallor tex. Och hon ligger ändå på en ganska hög kvot. Har fått foderjäst hela tiden, dels för magen o pälsen men också som extra proteinmedel. Hon får Hippo Alfa, havre, betfor o mineraler utöver grovfodret. Hon mår finfint!

Har gjort samma med paint-hbl-fölet jag köpte ungefär samtidigt. Hon var extremt mager och undernärd. Har höjt även henne så fort jag har kunnat och hon har tagit sig jättefint.

Det viktigaste är som alltid att utgå från analyserat grovfoder och lägga hästen på en vettig MJ-nivå och en protein-kvot som ska passa just den hästen. Sen får man ju kanske justera upp eller ner på MJ beroende på individens behov. Men så länge kvoten hänger med och man ser till att mineralerna är balanserade är det ingen fara. Vbl klarar ofta en lite snabbare invänjning än ponnyer och kallblod.
 
Sv: uppgödning

Hur många MJ lade du henne på och hur mycket behövde hon är hon var färdiggödd?
 
Sv: uppgödning

Vilken av dem?

xx-stoet ligger på 79 MJ med full foderstat. Är inte riktigt där ännu, men det kommer. Ev kan hon behöva ännu mer. Kvoten är 8.

Fölet ligger på ca 59-62 MJ (drygt 6 mån gammal) och kvoten är drygt 9. MJ beror lite på hur mycket ensilage hon orkar sätta i sig, det varierar lite från dag till dag. Det ska hon klara sig på fram till betet nästa år. Ev behöver jag justera (neråt?) men just nu är hon i kraftig tillväxt.
 
Sv: uppgödning

Jag menade märren (fullblodet).

79 MJ är ju ändå inte så mycket. Nu har du ju bara haft en månad på dig, men varför valde du just det 79 MJ? Varför vill du inte ge mer så att hon går upp snabbare, och sedan minska ner till "lagom"?

Jag kanske uttryckte mig klumpigt i första inlägget, men frågan är alltså om det är bättre för dem att lägga på sig snabbt m.h.a. ett stort energiintag, eller lite långsamamre m.h.a. "lagom" energiintag. Hmm, jag vet inte om det blev så mycket klarare nu! :D
 
Sv: uppgödning

Hon tar ju sig redan, trots att hon inte är uppe i full giva. Tycker inte man ska lägga sig för högt heller om det inte behövs. Nu rids ju inte den här hästen, hon går bara i hagen hela dagarna med de andra. Hon ska mao bara ha sitt grundbehov fyllt. Misstänker dock att hon äter mer av hösilaget/ensilaget än jag räknat med och då ökar ju alla värdena. Nu har jag ett grovfoder med en kvot på 10 så det gör inte så mycket om hon äter några kg extra. Har kollat och med några kg extra blir det 83 MJ. Samma kvot.

83 MJ är trots allt högre än CP's tabell. Jag VET att man inte ska fodra efter tabeller och det gör jag inte heller. Men man måste ju utgå från något och det här är mitt första xx-sto. Det har ju bara gått drygt en månad, så jag kan nog svara bättre om ytterligare ett par!

Jag VET faktiskt inte vilket som är bäst. Jag misstänker att det är individuellt och att man måste utgå från både ras, typ, ålder mm. Hästar mår inte bra av att bli feta heller. Men har man ett hum om var behovet ligger och fodrar upp dit relativt snabbt tror jag inte det är någon fara. Hellre att hästen kommer upp i vikt/hull lite snabbt. Men då pratar vi om friska hästar utan sjukdomar i matsmältningsapparaten etc.
 
Sv: uppgödning

majola skrev:
Ponera följande:

Man får hem en häst som är på tok för mager. Den är frisk men har fått för lite mat helt enkelt (vilket förstås kan göra den sjuk, men den är inte mager pga sjukdom).

Hade det varit en växande unghäst hade jag gjort på ett sätt och hade det varit en gammal häst hade jag gjort det på ett annat sätt :idea:
 
Sv: uppgödning

Såg nu att jag missat en av dina frågor. Nu är det ju iofs snarare över 80 MJ än under, men i alla fall. Skilnaden är ju inte så jättestor! Stoet jag köpte för drygt en månad sen hade inte fått kraftfoder öht, utan gick enbart på gräs + lite hösilage. Eftersom hon var okänd för mig visste jag inte hur hon skulle reagera på fodersorterna jag ger. Man vill ju inte riskera diarréer och kolik etc heller. Så fort jag såg att hon tålde det jag gav henne ökade jag desto fortare.

Som jag nämde innan så är det ju inte säkert att jag valt rätt MJ-läge för xx-stoet, men det lär ju märkas snabbt om hon fortsätter lägga på sig eller stannar av. Stannar det av innan jag är nöjd är det ju bara att höja lite mer.

Hästar är ju olika känsliga. Fölet jag köpte tex är betydligt känsligare i matsmältningen. Hon får lätt lös mage. Så henne ökar jag lite mer långsamt till. Eller rättare sagt, fölet behöver komplettera med soja och det är ganska starkt, så just sojan tar jag det lugnare med. XX-stoet har redan visat att hon inte reagerar på soja om jag skulle behöva ge henne det också framöver.

Men jag har som sagt en kvot på 10 på grovfodret och både xx o hbl-stoet klarar av att sätta i sig en hel del av det och behöver därför mer av energirika fodermedel för att balansera foderstaten. Fölet klarar inte av att sätta i sig hälften så hon behöver mer kraftfoder överlag för att komma upp i rätt värden o balanser.

Vet inte om det jag skrivit gjort dig nåt klokare?
 
Sv: uppgödning

Francess skrev:
Vet inte om det jag skrivit gjort dig nåt klokare?

Nej, tyvärr inte... Men tack för att du försökte! :bow:

Jag formulerar om frågan igen:
Om man har ett en linje och på ena änden finner man alternativet 1: negativa effekter av att vara underviktig och på den andra änden finns alternativet 10: negativa effekter av att öka i vikt väldigt snabbt/få i sig mycket energi

...var ska man då lägga sig (för olika hästar)?

Vilka är de negativa effekterna (om det finns några) av att få i sig väldigt mycket energi och gå upp snabbt i vikt? Vilka är de negativa effekterna av att vara för mager?

Om fölungar sägs det ju t ex att de inte är bra om de växer för snabbt, och om människokvinnor sägs att det är dåligt för t ex skelettet att vara väldigt underviktig. Vilka avvägningar måste man göra för hästarna och var skulle ni hamna?

Om exempelhästen har ett underhållsbehov på 60 MJ, var skulle ni då lägga er under uppgödningen (ungefär)?
 
Sv: uppgödning

Jag försöker igen! Oförbätterlig optimist som jag är... Och så tycker jag du fått frågorna bättre nu (ingen kritik dock).

Jag kör mycket på känsla, först och främst. Känsla för den individuella hästen.

De negativa effekterna är nog främst att leder och senor riskerar att inte hänga med när hästen lägger på hull och musklar sig allt för snabbt, speciellt gäller detta föl/unghästar som broileruppföds för att se vuxnare och maffiga ut. Hållbarheten försämras. Men kan man inse att bara för att hästen tagit sig i vikt så betyder inte det automatiskt att man kan öka träningen lika snabbt så går det säkert bra i alla fall. Plus att för en vuxen häst som tillfälligtvis blivit undernärd/mager tror jag inte det är lika "farligt" med snabb viktökning. Så länge man inte kräver för mycket arbete av den tills den kommit i kondition på rätt sätt.

De negativa effekterna av undervikt är nedsatt fertilitet och immunförsvar. Sämre humör (depression) och allmän ork/kondition. Lättare att få ohyra dessutom, lättare skaderisk. Lättare att bli sjuk såklart.

Med din exempelhäst skulle jag göra en foderstat på analyserat grovfoder och lägga MJ på 60 helt enkelt. Sen får hästen avgöra hur fort jag trappar upp till full giva dvs 60 MJ/dag. Klarar magen av fodermedlen jag använder ökar jag snabbare. Får hästen lös mage går jag tillbaka lite och tillsätter tex mag-tarm-balans några dagar och ökar sen i lugnare takt.

Bättre nu?
 
Sv: uppgödning

Jag fick hem en kraftigt undernärd ponny för några år sedan. Det blev vetrinärbesök direkt och han rekomenderade fri tillgång på ett bra hö och endast en näve havrekross till att börja med. Enligt honom så var det inte bra med mycket kraftfoder i detta läge. Ponnyn hämtade sig förvånansvärt snabbt. Från att ha funderat på nödslakt så blev det en jättefin tävlingsponny. Det bästa är ju dock att aldrig låta hästen magra ur. Tyvärr finns det alltför många som tycker en lång och raggig päls är bra inför vintern och att hästen som är bukig men tunn över revbenen är tjock. /Kicki
 
Sv: uppgödning

Sen måste man ju tänka på att det är skilnad på ponnyer och stora varmblod. Det skrev jag även lite längre upp. Om du kommit med en stor häst så hade du förmodligen fått andra direktiv, utöver det fria höet. Ponnyer är ju känsligare.
 
Sv: uppgödning

Jag förutsätter att det är en vuxen häst och inte på randen till nödslakt pga undernäring utan "bara" att den är för mager och ur kondition.

Den skulle jag lägga på fri tillgång på BRA grovfoder. Med bra grovfoder menar jag en lagom kvot, om kvoten var hög (en bit över 6) skulle jag inte våga ge bara det utan från början sänka kvoten genom att blanda i ett "sämre" hö (sämre = lägre protein). Speciellt om hästen från tidigare stått på halvtaskigt grovfoder och inte bara liten giva.

Kraftfoder skulle jag inte alls lägga till från början utan successivt senare. Och så skulle jag hoppas på att våren/sommaren vore nära så att jag skulle få släppa den på våra beten och jag skulle ta in den till nätterna samt även de timmar de dagar när det är ett insekttryck.

Vi har konstant för tjocka hästar hos oss så jag skulle inte tvivla en sekund på att den skulle ta sig...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp