uppfostran

Aliil

Trådstartare
hur hård ska man vara mot en åring? köpte en åring igår som inte e uppfostrad för fem öre. hon går över en när man öppna boxdörren, vänder direkt när man släpper in henne för att gå över en. försöker ibland att dra iväg med en när man ska leda henne till/från hagen. tigger, nafsar, slår med benat när man e i stallet. så hur "hård" ska jag vara med dessa grejerna? min granne (där hon står för tillfället) tycker att jag inte ska ta så allvarligt på det då hon e fortfarande ung. jag ska inte ställa höga karav på henne heller. e det fel av mig att ställa kravet att hon inte ska tigga, gå över en, nafsa eller slå med benet? eller e jag på tok för hård mot henne? vad e då lagom att kräva an henne?

sen e det fel av mig att redan vilja göra henne tränsvan så jag kan börja tömköra och longera henne till sommaren? kan jag börja redan till våren?

Sv: uppfostran

När en häst går över en har den gått för långt, ett rapp med ett spö i rätta ögonblick gör susen. Var noga med att berömma sedan!

Det är inte fel att rätta en åring ju tidigare du får bukt med det desto bättre!

Även när hon försöker dra iväg med dig ge den ett rapp elr försk få den i andra tankar, backa funka också jätte bra. BERÖM är det viktigaste av allt när du rättat till en häst.

Jag tycker du kan vara rätt hård i lagom mängd, se till att den inte blir rädd, och beröm massor när den gör rätt.

Nafsar den så putta bort mulen tydligt men med inte förhastiga rörelse.

Lycka till :)

tack! jo beröm e a och o i all hästhantering tycker jag. det e lika viktigt att beröm när en häst gör rätt som när den gör fel ovasätt ålder.

Om du köpte henne igår tycker jag inte du ska kräva så mycket utöver den dagliga hanteringen till och från hagen första tiden då hon behöver få tid att vänja sig vid sitt nya hem. Givetvis ska man inte tillåta dumheter, men man behöver inte börja med massa nya saker som tränsvänjning och promenader första veckan.
Var konsekvent utan att vara elak så brukar de flesta hästar foga sig.

Jag hade nog inte gått på med spö på en ettåring, om den inte uppträdde på ett sätt som kunde vara direkt farligt för mig.

Men jag är rätt hård med gränser även när de är små, som att de ska stå kvar i boxen när jag öppnat dörren tills jag säger att det okej att gå. Definitivt inte gå över folk, de flesta ettåringar är ju så pass små att man kan korrigera dem fysiskt, dvs putta dem dit man vill ha dem, eller att säga nej med hög skarp röst. Men i första hand korrigera med kroppsspråket och inte ge dem öppningar som inbjuder till ohyfs.

Nafsandet är ju väldigt irriterande men du får försöka avhålla dig från att slå henne på näsan, putta undan henne. Försök att undvika att klappa henne direkt på mulen under en period.

Att vänja henne vid träns är i sig inte en så stor grej, men låt henne landa lite i sitt nya hem först och känn att ni har en bra kontakt för övrigt, och hon lyssnar, innan du börjar introducera saker som är helt nya för henne.

jag hade även tänkt så att den inte får morötter eller äpplen från handen, det får då bara ges i höt/krubban. jag puttar undan henne, tar tag i läppen om jag får möjligheten att göra det när hon nafsar.

när kan man då börja träna en åring?

alltså de som det andra skrev uppfattade jag det som att du kan träna men du ska låta henna landa hos dig först. kanske ta några veckor så den får lära känna omgivningen till och från hagen och så lära känna dig.

jag skulle då inte sätta träns på en häst förens det fungerar med grimma.. du måste få det vardagliga promenaden till och från hage att sitta riktigt innan du börjar krångla med annat, en sak i sänder, precis som vid all annan inlärning, det går mycket fortare i långa loppet då.

klart man straffar omedelbart om den gör något dumt, väntar du med bestraffningen så får det inte avsedd effekt.. tänk dig hur hästarna gör.. de hugger/sparkar direkt du inte gör som flocken anser lämpligt.

dvs.. du kan inte mesa om du ska ha hästar som du har pli på, inte menat att vara elak och misshandla, men vara konsekevent och markera felsteg, ångar den över så får du ju markera och gärna låta den backa också..

ett spö skulle jag inte använda oavsett ålder på häst.

Senast ändrad av en moderator:

Var inte så hård utan mer bestämd slå absolut inte, utan knuffa undan henne och säg nej. Man kan lära dom att stå stilla i boxen utan att vara hård med envishet, gör på samma sätt när hon nafsar säg åt henne samtidigt som du knuffar bort henne, led henne kort så du kan få stopp på henne direkt om hon försöker rusa i väg och stå still med jämna mellan rum så kommer hon att sluta försöka rusa när du leder henne. Kräv inte för mycket av henne än hon har nyss flyttat till dig och jag gissar att det är första gången som hon bytt stall och ägare, det är en stor omställning. Träna henne kan du börja med så snart hon känner sig trygg med dig och sin nya omgivning, det är bara bra att träna dom tidigt bara man är lyhörd och inte går för fort fram och tränar för länge. Unghästarna ska tycka att det är kul och roligt för att inte bli less och otåliga, då kommer dom att få en negativ syn på träningen som är svår att få bort.

Själv har jag en 2 års hingst som är snäll och lätt hanterad och jag har köpte som 1 åring och en 3 års val som jag haft sedan slutet av mars och han är mycket minder hanterad och skulle jag ha varit för hård mot honom så hade jag knäckt honom, vid ett tillfälle så som vid tränsning mutade jag han med godis i stället för att bråka med honom i 20 min för att få på tränset vilket idag går problem fritt utan godis.

Lycka till med den lilla :laugh:

jag hade bara tänkt att sätta på tränset utan bett först och späna det löst, sen när hon e bekväm med det fundera på et bett ev spänna mer. att skynda långsamt med en unghäst anser jag(trots att jag inte kan mycket om dom) vara det viktigaste. en genväg kan lätt bli en senväg.

sen har jag inte långt mellan hage och stall, mellen 10-20m bara. så där i mellan känner jag att jag inte kan ta itur med problemet att hon drar. dock går jag inte med henne själv utan har den stora med henne. som hon redan avgudar! skriket av glädje när den stora kommer ut i hagen.

det e mer granes ord än mitt. hon sa till min kompis när denna stopade hästen från att dra i väg med henne(jag höll i grannens lilla dotter så jag kunde inte ta min häst själv). granen tyckte då att kompisen var för hård. "hon vill ju bara se sig om".

Träns brukar vi vänja de vid ganska tidigt då vi börjar tömköra lite lätt tidigt. Sätter på de det en stund och sen blir det längre stunder. Samma med sele. Börjar med en stund på gången sen längre stunder när man går ut och sen tömköra kortare bitar varvat med mycket skogspromenader och så. Våra är väldigt lätthanterliga och snälla men är ju dock unghästar så blir en del hyss ibland.

dom måste få lov att ha det. man kan ju inte sätta samma krav som på den vuxna hästen.

fick ett tips av en kompis idag att man kunde sätta ett kedjegrimskaft på henne och kedjan i munen. då när hon drog eller gick på mig skulle jag dra till och släppa direkt igen. e det en bra lösning eller bara taskigt? hur blir det då när man ska sätta in ett bett? lättare eller svårare? jag har inte gjort det och vet ej än om jag kommer att göra det. jag vill inte att hon ska tycka att det e läskigt att ha något i munen.

Skulle aldrig i livet få för mig att sätta på kedjegrimskaft och dra det genom munnen på en häst...

Tycker att det är ett ovanligt korkat råd framför allt som stoet bara är en åring och dessutom bara varit någon dag i nytt stall med nya människor och hästar..

Låt henne landa och jobba lugnt och bestämt med att visa vad det är det vill att hon ska göra.

jag tränade bara idag med att hon inte får gå på mig. fick säkert putta henne ifrån mig ett 20 tals gånger innan jag kunde ta ut henne ur boxen. sen försöket hon ett par gånger att dra ifrån mig. men jag gav mig inte.

kom på sen när jag had tagit in hästarna att jag inte ska ta in/ut henne först/sist. så jag får se om hon e lungnare i boxen i morgon då shettisen ska ut efter henne.

det låter som en bra ide.

Dessutom bra att du hade tålamodet att upprepa tillrättavisningen flera ggr hon kanske är van vid att man ger upp efter ett tag?

det varkar tyvärr inte bättre än så. då jag kollade på henne ville hon inte stå still. jag trodde då att det var för att vi var i hagen med tre andra häster. den ena var ett föl som oxå ville ha uppmärksamhet och det ena stot skulle fram för att ha godis. men när dom kom med henne gick ägaren lite med henne på gårdsplanen såg jag hur hon drog. ägaren hade sagt att hon var van att följa med ut när mamman reds och var mycket hanterad. jag mitt duma nöt trodde då inte att hon inte skulle vara ouppfostrad. hade dom sagt att hon inte hade varit hanterad hade jag mer förväntat mig hennes dumheter.

tiggandet märkte jag dock direkt då även dom andra gick fram till ägaren för att tiga äpplen. ena gick tom med fram tillpåsen för att själv tillgodogöra sig.

Ta det bara lugnt och använd till sunda förnuft.
Se till att du är ultrakonsekvent hela tiden och se också till att hästen gör som du vill.
Försök att förekomma hästen innan den hittar på bus och led den in på rätt bana innan istället för att bestraffa efter när den väl gjort fel.
Unghästar lär sig genom att lyckas, inte genom att misslyckas. Viktigt att komma ihåg... :)

En häst som inte stannar eller springer över en kan man träna genom att leda i ett grimskaft (eller kedjegrimskaft om det är en mycket besvärlig häst) och när du stannar så ska hästen stanna omedelbart. Om den fortsätter utan att lyssna så sätter du ett spö mot bogen samtidigt som du ger ett kommando för att stanna. Stannar inte hästen petar du försiktigt med spöt, reagerar den inte får du använda spöet lite mer. Oftast tycker de att spöet är obehagligt och stannar (förmodligen för att backa undan från spöet som nästa steg...) och då ska man i exakt rätt ögonblick när hästen stannar ge massor av beröm naturligtvis.
Upprepa förvarandet tills du inte behöver använda spö mer utan bara behöver använda rösten. Öva detta tills det sitter ordentligt. Det är livsviktigt vid inridningen sedan. :)
Jag har haft mycket nytta av detta då jag red in min hingst och när han började bralla runt i paddocken så stannade han direkt när jag sa till. Det är guld värt kan jag säga... ;)

Lycka till med din häst!

det varkar tyvärr inte bättre än så. då jag kollade på henne ville hon inte stå still. jag trodde då att det var för att vi var i hagen med tre andra häster. den ena var ett föl som oxå ville ha uppmärksamhet och det ena stot skulle fram för att ha godis. men när dom kom med henne gick ägaren lite med henne på gårdsplanen såg jag hur hon drog. ägaren hade sagt att hon var van att följa med ut när mamman reds och var mycket hanterad. jag mitt duma nöt trodde då inte att hon inte skulle vara ouppfostrad. hade dom sagt att hon inte hade varit hanterad hade jag mer förväntat mig hennes dumheter.

tiggandet märkte jag dock direkt då även dom andra gick fram till ägaren för att tiga äpplen. ena gick tom med fram tillpåsen för att själv tillgodogöra sig.

Oroa dig inte! Tänk på att hon nyss kommit till dig och att allt är nytt för henne, många nya intryck för en åring.
Ge henne lite mer tid att bli trygg med sitt nya hem och var konsekvent och tydlig i ditt kroppsspråk.
Om du är konsekvent och tydlig så kommer problemen att avta säkert med lite tid. Jag har själv en åring och jag har ägt honom sedan han var 6 mån.
Det kommer att gå bra ska du se! Roligt och givande är det att se alla framsteg de små gör.
Lycka till!

Om jag hade en åring skulle jag göra absolut minimum.
Är det inte en häst som är tänkt till trav eller galoppsport hade jag inte tränat den alls förrän den börjar närma sig 2-2½ år.
Helst skulle jag haft den i flock med en sträng flockledare och så litet kontakt med människor som möjligt.
Är inte det möjligt med flockliv på det viset - så bara göra basic, såsom ta in och ut från hagen. Putta bort henne om hon försöker att gå över.

Godis skulle jag aldrig ge någon häst nån annanstans än i krubban

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 306
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17