Uppfostran-ej respekt för människor! vad gör man!

S

socker

Hejsan!

Jo jag har en valack på 4 år som är nyköpt. när jag först köpte honom var han helt odräglig...trängde in en, bet, sparkades och vägrade låta en komma nära bakbenen då tidigare ägaren sa att han var skygg om bakbenen. Hon var nästan rädd för honom och det märktes när vi var ute och provred mm.

Första veckan när han kom hem så tänkte man som dom flesta. ooh nu kan jag lära känna min häst och han kan börja lära känna mig.
Oh nej inte för mig. det blev uppfostran på engång. han har blivit mkt bättre nu. han har respekten mot mig men inte mot resten av folk i stallet. Då han står i ett inackorderingsstall så finns det ju andra där. och när han står i stallgången och folk ska gå förbi så antligen tränger han in dom i väggen, sparkar, bits och är allmänt otrevlig. han är då inte särskillt populär i stallet. vilket är rätt jobbigt.

Så hur ska man göra. han har totall noll respekt mot oss människor och jag är konsekvent med mina regler vad han får och inte får göra. men nu har han även börjat sparka mot personer som ska hämta sin häst som går i samma hage. vilket är mkt obehagligt då stora skador kan inträffa.

Så har någon något tips på hur man kan göra. det känns som han har sån ilska som han vill få ut. När jag är själv i stallet med honom så är han världens underbaraste. man får pussa på honom och han pussar tillbaka och är världens goaste. han har även släppt in mig på hans "personligazon" som värkligen värmer en om hjärtat då jag bara haft honom i ca 2 mån.
Men sen när fler folk kommer till stallet så blir han arg igen och sparkar och är odräglig..någon som har något vettigt tips. då detta inte kan föregå..och jag vill inte att folk ska gå och klappa till honom så fort han gör något..för vad lär han sig av det..då kanske han bara förknippar dom med att han blir slagen. självklart ska han tillrättavisas när han gör fel. men vad gör man?

Hjälp!

Sv: Uppfostran-ej respekt för människor! vad gör man!

socker skrev:
Hejsan!

Jo jag har en valack på 4 år som är nyköpt. när jag först köpte honom var han helt odräglig...trängde in en, bet, sparkades och vägrade låta en komma nära bakbenen då tidigare ägaren sa att han var skygg om bakbenen. Hon var nästan rädd för honom och det märktes när vi var ute och provred mm.

Första veckan när han kom hem så tänkte man som dom flesta. ooh nu kan jag lära känna min häst och han kan börja lära känna mig.
Oh nej inte för mig. det blev uppfostran på engång. han har blivit mkt bättre nu. han har respekten mot mig men inte mot resten av folk i stallet. Då han står i ett inackorderingsstall så finns det ju andra där. och när han står i stallgången och folk ska gå förbi så antligen tränger han in dom i väggen, sparkar, bits och är allmänt otrevlig. han är då inte särskillt populär i stallet. vilket är rätt jobbigt.

Så hur ska man göra. han har totall noll respekt mot oss människor och jag är konsekvent med mina regler vad han får och inte får göra. men nu har han även börjat sparka mot personer som ska hämta sin häst som går i samma hage. vilket är mkt obehagligt då stora skador kan inträffa.

Så har någon något tips på hur man kan göra. det känns som han har sån ilska som han vill få ut. När jag är själv i stallet med honom så är han världens underbaraste. man får pussa på honom och han pussar tillbaka och är världens goaste. han har även släppt in mig på hans "personligazon" som värkligen värmer en om hjärtat då jag bara haft honom i ca 2 mån.
Men sen när fler folk kommer till stallet så blir han arg igen och sparkar och är odräglig..någon som har något vettigt tips. då detta inte kan föregå..och jag vill inte att folk ska gå och klappa till honom så fort han gör något..för vad lär han sig av det..då kanske han bara förknippar dom med att han blir slagen. självklart ska han tillrättavisas när han gör fel. men vad gör man?

Hjälp!

Intressant inlägg.
Påminner lite om när jag fick hem min häst, han var oxå fyra år, jag kunde inte umgås med honom i boxen för då skulle han springa omkring o sa jag till honom så sa han åt mej att dra åt helvete men att visa tendenser till att sparka. I gången när man skulle borsta så gick han bara omkring o var irriterad så han fick alltid en tuss hö att tugga på, i hagen hade han inga problem med dom andra hästarna.

Jag stog då i ett litet privar stall med fyra hästar två var mina o dom som hade sina andra hästar i stallet var rädda för min häst så han blev ju kung lixom.

När jag flyttade honom därifrån blev han som en hlet annan häst, fick då reda på att dom andra som var i stallet hade i stort sett slagit på honom varje gång dom skulle leda in/ut från hage o vid täckes byten osv då pga att dom var rädda.

Han är oxå som du beskriver din häst i gången. Han är som vilken söt o snäll häst som helst när vi är själva men så fort det kommer någon så måste han se ut som en orm, han försöker inte sparkas eller tränga upp folk men kan stå o se ut som han tänker hugga, när han inser att folk inte tar åt sej/blir rädda slutar han, men märker han att någon är osäker så ser han ännu mer farlig ut.

Han har precis bytt hage pga att folk sa att han vaktade grinden o dom inte fick komma ut med sina hästar o att han hotade at sparkas, själva grejjen är att dom är rädda o han har tagit över, när jag hade min andra häst i samma hage som honom(har inte den hästen kvar) hade jag aldrig några problem att ta ut henne från hagen för han flyttade sej från mej.

Nu går min häst i en annan hage med min kompis häst o han flyttar sej när hon ska hämta sin häst för hon är inte rädd för honom så han beter sej som vilken snäll häst som helst.

Jag har nu haft honom i tre år snart, han blir 7 år i april. Jag kan utan problem hålla på med honom i boxen, även när han äter, han står så snällt så. Han är inga problem med mej men kör med fok han vet är rädda.

Jag har gett honom samma behandling som en annan häst skulle ha gett honom, har han hotat med att sparka eller försökt har jag sparkat tillbaka o verkligen visat att det är fel o göra så mot mej, man ska vara snäll, e han snäll är jag snäll. Han är stark i psyket o har den här "jag är störst bäst o vackrast" attityden. Kommer jag till stallet o är grining mot honom så är han grinig tillbaka, vill jag honom nått så börjar jag med att be honom o för det mesta hjälper det, skulle jag däremot om jag vill flytta honom åt sidan när jag borstar drämma till honom/presa honom i sidan o säga flytta på dej, vresigt då så skulle han göra samma sak tillbaka, men om jag bara säger åt sidan o gör tecknet så flyttar han snällt på sej. O eftersom vissa i stallet tycker han är läskig tar dom till dom hårda medtoderna för att dom ska visa(ljuger för sej själva) att dom inte är rädda men det ända dom får ut av det är aggresion från min hästs sida o dom blir ännu räddare för ahn sätter sej på tvären så jag brukar säga att dom inte ska bry sej om honom utan bara ignorera han sura utseende, då märker han att han inte fick ut nått av det.

Så jag tror din häst behöver tid o att du berättar för dom andra hur dom ska tas med honom på bästa sätt för att få bäst reslutat.

Lycka till, det funkar.

som jag läste här ovan håller jag med till mkt!!

Jag har lärt mig att när man handskas med unga hästar så ska man verkligen vara rättvis. Så fort dom gör rätt är det masor med beröm som vekrligen visar, jah nu gör du rätt, och samma om hästen gör fel, då ska man verkligen visa, nej så där gör du inte, eftersom hästen inte förstår mänsians språk så är kropps språket en stor betydelse, även fast det är svårt för folket runt om kring i stallet att få din häst att inse att människan inte är ond, utan bara rättvis.

Hade en 7 åring som hade nästan hela sitt liv fått göra som han ville, folk var rädda för han, han kunde ta till vad som helst om han tyckte något som ingen annan tyckte. och det märktes att folk var rädda, jag vissade han direkt vart skåpet skulle stå, sen gällde det att några anndra i min omgivning vågade göra samma övningar som jag hade gjort, det är farligt att ha hästar som är på det viset, och det är allt för offta hästarna kommer på att göra väldigt duma och farliga saker mot oss människor. tyvärr.

Jag har en 3 åring här hemma nu, efter 2 veckor som "min" häst började hon bråka, hon vägrade att lämna floken, när jag skulle ledia in henne från hagen till stallet, började hon bråka, det som hände hade kunnat sluta riktigt farligt, det enda som hände var att hon fick ner mig på marken och sedan klev mig på halsen, tur så hade jag hjälm på mig, efter det vart jag tillbacka dragen, och osäker, mamma min ringde då direkt till min "tränare" och hon sade att det här får inte ske, så jag fick börja hantera hästen i hingst kedja och dressyr spö, mitt sto skulle gå hårda skolan, nästa dag gjorde stoet lika dant, hon attackerade mig försökte få ner mig på marken, men då var jag förbered, så jag attackerade henne. Eftern den dagen, har inte mitt sto rört en fena, hon är helt underbar, men jag är berädd på att jag kanske måste påminna henne när som helst om vad man får göra och inte göra!

Jag tycker synd om dina stallkamrater. Fy sjutton för en häst som sparkar efter en i hagen! Mitt råd är att flytta din häst, både för stallkamraternas och hästens skull. Om din häst är så aggressiv och osäker runt människor han inte känner mår han nog bäst i ett litet stall där det bara är han och en sällskapshäst.

bettysmatte skrev:
Jag tycker synd om dina stallkamrater. Fy sjutton för en häst som sparkar efter en i hagen! Mitt råd är att flytta din häst, både för stallkamraternas och hästens skull. Om din häst är så aggressiv och osäker runt människor han inte känner mår han nog bäst i ett litet stall där det bara är han och en sällskapshäst.

Där tycker jag att du har fel, det finns lösningar på det hela, det är inte hästen det är fel på (det är det iaf oftast inte) utan människorna,
hästar är hästar o beter sej som en häst gör o det är upp till människan att se till att vara tillräckligt erfaren för att överhuvudtaget pyssla med hästar.

Denna häst tror jag att i det fria skulle varit en rätt ranghög häst som kanske skulle ha slagits in i det sista. Hästen ser inte på människan som en människa utan som en häst(iaf nu när den är så ung) den måste lära sej att skillja på människor o hästar o det gör den genom åren. Sen kommer den alltid vara lite extra tuff o tas med kan jag tänka mej.

Till trådskaparen: Är det någon i ditt stall som inte är rädd för hästen, som ex kan hämta sin häst i hagen utan problem?

Kom ihåg att se på hästen som den vore i det fria, för vissa hästar är inte så präglade, som dom flesta andra hästar, på människan.

Din häst är inget hopplöstfall.

vi fick in en ohanterad 5årig hingst som bara hade gått i en hage efter att han blivit inkörd som tvååring. han var odräglig! ingen vågade ge honom mat, ta ut honom, osv. efter att han lärde sej att när man höjer rösten så händer nått obehagligt som att han blev ställd i spolspiltan (vilket han hatar) lärde han sej att det var bäst att passa sej..

det enda han har för sej nu är att han tar kontroll över folk som visar rädsla eller ängslighet. han kan fortfarande vända rumpan till i boxen men jag bara klappar han på insidan av ena bakbenet å gullar lite.. :p

vi tror att han har ett medfött fel på sina öron då han har öronen bakåt konstant, även när han är glad!:D man kan inte göra annat än att skratta!

din häst kommer säkert att bli en lika go häst som våran zews! tålamod, tålamod, tålamod! säj till samtliga i stallet på ett möte eller liknande, att säga ett visst kommando (tex NEJ eller FY SKÄMS) när han håller på att dumma sej. De får ALDRIG ta till handflatan eller liknande, klart att han slår efter dem då!

såna här hästar kan man nästan likna med barn, sätt honom i skamvrån när han är elak och beröm när han är duktig!

håller en tumme!;)

bettysmatte skrev:

Okejj. men samtidigt hästen är en unghäst och dom måste lära sig. så ska hästen få lära sig att den kan bete sig som den vill och då flyttar man den. en häst ska kunna stå i ett stall med mycket rörelse och hästar. hur ofta hittar man ett stall i stockholm med bara platser för 2 hästar???
om jag flyttar honom så skulle jag inte göra det för hans skull..han älskar sin stora flock med sina kompisar..hästen är köpt för tävling för stor summa pengar. och han har redan vid 3 års ålder visat sina stora talanger. jag tror med bara rätt uppfostran så kommer den här pojken gå långt...

och jag tror om alla i stallet hjälps åt så lär det inte bli några problem...
jag tycker då inte att dina råd är något för mig. då jag inte tänker ge upp bara för att han är ouppfostrad. Alla "barn" kommer ju in i trotsåldern ska man isolera dom då?

Nikki o Fabian skrev:
Där tycker jag att du har fel, det finns lösningar på det hela, det är inte hästen det är fel på (det är det iaf oftast inte) utan människorna,
hästar är hästar o beter sej som en häst gör o det är upp till människan att se till att vara tillräckligt erfaren för att överhuvudtaget pyssla med hästar.

Denna häst tror jag att i det fria skulle varit en rätt ranghög häst som kanske skulle ha slagits in i det sista. Hästen ser inte på människan som en människa utan som en häst(iaf nu när den är så ung) den måste lära sej att skillja på människor o hästar o det gör den genom åren. Sen kommer den alltid vara lite extra tuff o tas med kan jag tänka mej.

Till trådskaparen: Är det någon i ditt stall som inte är rädd för hästen, som ex kan hämta sin häst i hagen utan problem?

Kom ihåg att se på hästen som den vore i det fria, för vissa hästar är inte så präglade, som dom flesta andra hästar, på människan.

Din häst är inget hopplöstfall.

asså jag har inte hört klagomål från någon förutom en kärring i mitt stall. när hon flyttade in med sin häst så har jag fått höra allra märkligste saker som han tydligen skulle ha gjort...vilket han aldrig har gjort tidigare. en kvinna sa att hon skulle hämta en annan häst i hagen och han blockerade vägen och vägrade flytta sig..sen vände han rumpan till och började göra sig hotfull till att sparka..då gav hon honom 3 varningar...först sa hon flytta till honom..han lyssande inte. sen sa hon flytta medans hon smackade och puttade på honom lite vilket han sket i utan blev mer hotfull. då har han endå bränt sina chanser..till sist fick han känna av det så hon klappade till honom med grimskaftet..vilket chockade honom och sen flyttade han på sig hur snällt som helst och kom fram och var vänlig. jag tror att dom flesta inte är rädda för honom utan bara tycker att han är obehaglig och opålitlig.

Vi har haft ett liknande problem med en treåring bebis som enligt många var en best i fårakläder (han är oerhört söt:D ). Ägaren var mycket ledsen över detta.

Våran lösning på det hela var att sätta honom på uppfostringsanstalt med mitt lugna, trygga men oerhört bestämda sto. Varken jag eller ägaren lät oss heller imponeras av hans fasoner. Det var i princip bara jag och ägaren som hanterade honom ett tag och det enda vi gjorde var att vänligt men bestämt visa honom att han inte fick göra som han ville. Vi gick först genom dörren. Höt skulle läggas in i boxen innan han fick dyka över det osv.

Vi vann två saker på detta. Han uppfostrades på hästspråk i hagen och fick lugn och trygghet av människorna som hanterade honom.

Nu, ca tre månade senare kan alla ge honom mat och ta in och ut honom. Han kan fortfarande vara bufflig men det blir bättre för var dag som går.

Ge inte upp och ha tålamod. Om det går så sätt honom i en annan hage med en äldre mer ranghög häst (som dock måste vara lugn och trygg i sig själv och inte behöver bråka om ledarpositionen) med en lugn och trygg ägare.

Lycka till

Tänk bara på att om det går snett och någon blir skadad så kan det bli ganska dyrt för dig.

Håller absolut med.......:bow: :bow: :bow:Finns inga hopplösa fall ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja speciellt om redan känner till att hästen är besvärlig.

Är du helt säker på det, jag menar hästar är hästar o bevis ska ju finnas på att hästen gjort skadan med avsikt.

LillaGeisha skrev:
Vi har haft ett liknande problem med en treåring bebis som enligt många var en best i fårakläder (han är oerhört söt:D ). Ägaren var mycket ledsen över detta.

Våran lösning på det hela var att sätta honom på uppfostringsanstalt med mitt lugna, trygga men oerhört bestämda sto. Varken jag eller ägaren lät oss heller imponeras av hans fasoner. Det var i princip bara jag och ägaren som hanterade honom ett tag och det enda vi gjorde var att vänligt men bestämt visa honom att han inte fick göra som han ville. Vi gick först genom dörren. Höt skulle läggas in i boxen innan han fick dyka över det osv.

Vi vann två saker på detta. Han uppfostrades på hästspråk i hagen och fick lugn och trygghet av människorna som hanterade honom.

Nu, ca tre månade senare kan alla ge honom mat och ta in och ut honom. Han kan fortfarande vara bufflig men det blir bättre för var dag som går.

Ge inte upp och ha tålamod. Om det går så sätt honom i en annan hage med en äldre mer ranghög häst (som dock måste vara lugn och trygg i sig själv och inte behöver bråka om ledarpositionen) med en lugn och trygg ägare.

Lycka till

Jo asså i den hagen han går i nu så är han nog lägst i rang..han har fått många sparkar och bett..och man ser på honom att han inte går fram och kaxar. i hagen vet han sin plats...men jag tror också att lite till anledningen till att han är som han är för att han inte haft någon mamma som föl. hans historia är väldigt komplicerad...men för att göra den kort:
Ett sto födde ett föl. dom förklarade fölet döfött.
ca 1vecka senare dyker det upp ett ensamt föl typ "dumpat" i samma ålder..i ett annat stall. då åkte han till en hästhandlare som föl. sen kom han till en tjej..som hade honom ett tag och sen inte hade råd med honom och ville slakta honom och då kom han till en kvinna som haft honom i hela hans 3 år då jag köpte honom..det var väl där som dom värkligen brydde sig om honom. sen sålde dom honom som 3-åring till en tjej. överenskommelsen var då att hon inte fick sälja honom vidare då han redan har flyttas runt..och blivit "besviken" på folk tidigare som hon förklarade..det är då i sin tur den här tjejen som sett till allt konstigt. sur och väldigt ouppfostrad,bakskygg mm. vilket hon berättade att han aldrig varit hos henne (kvinnan). den här tjejen höll då inte sitt löfte utan efter 2 mån sålde honom vidare till mig.

Historien är väldigt konstig och kanske svår att förstå..men det kanske ligger lite i det att han har problem att lita på människor eller vad tror du?

Historien blev konstig i och med att du skrivit att du köpt en tävlingshäst för dyra pengar som verkar ha en minst sagt osäker bakgrund? :crazy: :confused:

En del hästar passar inte i stall med mycket liv och rörelse, oavsett vilka avsikter man har med hästen.

Min häst hade en mamma när han var liten men hon var dock 20 år o sket i honom så han fick härja bäst han ville, så han har väl inte fått rätt uppfostran han heller när han var liten, sen missade han hingst betet oxå som jag tror är mycket viktigt för små hingstar.

Min lilla pålle liknar din. Vi stog i ett stall med åtta-nio hästar och det var alltid fart å fläkt på dom dom åkte iväg i stort stt varje dag, min häst blev hel stollig när hon fick se hästtransporter... Men när dom andra skulle leda ut henne i hagen så sprang hon över dom bet å sparka å hela den biten det gick i vågor hela tiden.. fast till slut kolla vi henne då hon blev halt och fick fixat allt det.. Då blev hon lite lungare men sen flytta ja hem henne där stog hon och en till det har funkat skit bra!

Du har gjort misstaget att köpa " för mycket häst" för din nivå. Sälj den, köp en äldre, skolad häst och må bra tillsammans! Hårt men sant!

socker skrev:
Hejsan!

Hjälp!

Läste en gång om en fd travare (kallblod) som hade noll respekt för människor. Ägaren byggde då en dörr i boxen ut på stallplan, där människor gick förbi hela dagarna, där fanns en hage till hästen så den kunde gå ut och in som den ville, också på fri tillgång på grovfoder. Sedan struntade hon i hästen totalt sa aldrig ngt till den eller tittade på den, detta pågick under två månader tror jag. Under tiden så skötte hon andra hästar så hästen såg det. Sedan sökte hästen hennes uppmärksamhet och gjorde aldrig ngt igen!

Funkar kankse inte för dig, lite svårt att bygga om bara sådär. Men är värt en tanke.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 553
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar