Uppfostra katt?

N

NinisE

Hallå!

Nu när de gamla katterna är borta (ena vart förlamad, troligtvis ormbett. Andra sprang bort) ville bror prompt ha en ny katt. Övriga familjen tycker det är ganska skönt att vara utan katt ett tag.

Hursomhaver så har vi nu skaffat en ny kisse. Fick den för några dagar sedan. Problemet är att brorsan inte är så mycket för uppfostran så det har mer eller mindre blivit min roll. Enligt tidigare ägare är den rumsren, något jag lyckats upptäcka garanterat inte stämmer här. Har provat det mesta men kattfan vägrar gå i närheten av lådan då det är dags. Hade väl varit saksamma om den nu inte bestämt sig för att enda stället som duger att skita på är MIN FÄLL, som bara får rengöras med ljummet vatten och gnugga.

En annan sak jag noterat är att den är inte ett dugg intresserad av att aktivera sig om man inte "tvingar" den. Om man inte bär runt den i huset eller leker med den samtidigt håller den sig i samma rum och ligger mest och gör ingenting. Brukar inte kattungar vara ganska nyfikna av sig? Om man väl bär den till nedervåningen tycker den det är spännande och ser sig omkring där ett tag, men sedan bär det iväg upp till favo-rummet och där ligger den tills man aktiverar den igen.

Så. Hur fan får man katten att förstå att lådan inte bits, och att resten av huset också kan vara intressant? Kan väl omöjligt vara bra för den att bara ligga och sova även om man kanske ska ta det lugnt då den fortfarande är liten?

Sv: Uppfostra katt?

Vad gäller aktiveringsbiten så överlåter jag det till någon annan (rent spontant skulle jag undra om en sån katt var riktigt frisk), men vad gäller lådan så skulle jag benhårt praktisera att lyfta katten till (i) lådan efter lek, sömn och mat. Varje gång. Till slut brukar det fastna att behoven görs i lådan.

Jag tror att kattungen inte känner sig trygg.Den har säkert varit rumsren men nu har den flyttat från mamman, syskonen och människorna som den kände.
Den kanske inte vågar gå på lådan där den står nu?
Stäng in kattungen i ett rum ett par dagar och ta bort mattorna där så lär den sig säkert att gå på lådan igen.Naturligtvis ska ni försöka vara så mycket som möjligt med kattungen där så den lär känna er.
Ni kan också höra efter vad det var för sand som det förra hemmet använde.
Kattungen blir säkert mera aktiv också när den känner sig tryggare.ett hus kan vara stort och läskigt för en kattunge när den nyss har flyttat.
Många gånger är det lättare att ta två kattungar som känner sig trygga med varann.

Precis, står lådan i favvorummet? Och var ligger din fäll? Jag skulle ställa lådan så att den är nära till hands, så kattungen inte behöver känna att den måste ut i läskiga huset för att använda den.

Sen tycker jag nog att beteendet later lite konstigt, kattungar brukar vara fulla av bus. Vart har ni köpt den? Är den veterinärbesiktigad?

Lånar knapp...

Vi fick hem lilla Puma igår och jämför med hennes beteende och er verkar onormalt lugn. Lilla Puma tassade runt i nedervåningen igår em så fort vi visat matplatsen och lådorna. Bekantade sig med våra vuxna katter och med hundarna, åt och gick på lådan och for runt och undersökte sitt nya hem. Hon fick en pingisboll som hon snabbt upptäckte hur man fick fart på och klättrade även ogenerat runt i möblerna. Sov en stund då och då i något ledigt knä eller i kökssoffan där vi har en gosig filt som katterna gillar. Idag har hon självmant gått uppför trappan och spanat in övervåningen. Här några bilder på det lilla trollet:

Hälsar på farbror Bagheera:
picture.aspx

Kökssoffan är katternas favvoställe.
picture.aspx

Fast Puma trivdes i min kristallskål oxå =)
picture.aspx

Ta den till vet. för koll.
Tycker inte det låter som ett normalt beteende.
Nu har ni köpt katt ändå trots lite engagemang så är det bäst att ta det säkra före det osäkra!

Så. Hur fan får man katten att förstå att lådan inte bits, och att resten av huset också kan vara intressant? Kan väl omöjligt vara bra för den att bara ligga och sova även om man kanske ska ta det lugnt då den fortfarande är liten?
Jag har varit benhård med mina katter att händer INTE är leksaker och händer biter eller sparkar man INTE på. När katten har bitit eller sparkat på handen har jag sagt "fyyyyy" eller "neeeej" bestämt, men hållit handen kvar. Inte förrän den har slutat bita eller sparka har jag tagit bort handen. En liten kattunge fattar ju inte på en gång, men det tar inte lång tid förrän den gör det. Då kan man dra det ytterligare lite och istället för att bara hålla kvar handen stilla efter fy eller nej kan man fortsätta att klappa (eller vad man nu gjorde) den en liten stund till. Men bara några sekunder.

Resultatet har blivit två snälla katter som aldrig bits. De vet liksom att det inte lönar sig att bitas. Matte slutar inte med det hon håller på med för att man bits. :idea:

På kul kan jag berätta att ena katten gillar att busa med husse. I deras lek ingår att hon biter honom. Sticker jag fram handen istället, så slutar hon bitas! :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt jag har en hankatt, cirka 5-6 månader som sågs senast kl 21.00 igår kväll, jag sov borta i natt med kom hem vid åtta imorse, jag möts...
Svar
8
· Visningar
2 942
Senast: rutans
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar