Uppfödarpengar

peace

Trådstartare
Jag&min man äger idag en travhäst tillsammans i ett handelsbolag,som oxå är uppfödare till hästen. Nu ska min man och jag skiljas,hästen ska säljas och han ska "ta över" handelsbolaget,någon som vet hur man gör med ev. uppfödarpengar,för jag bör väl ha rätt till hälften:confused:

Sv: Uppfödarpengar

står ni som uppfödare båda två? Det kanske beror på till vilket konto det är kopplat, vi får in på samma konto jämt, det är väl för det är det som är anmält till stc.

Jag&min man äger idag en travhäst tillsammans i ett handelsbolag,som oxå är uppfödare till hästen. Nu ska min man och jag skiljas,hästen ska säljas och han ska "ta över" handelsbolaget,någon som vet hur man gör med ev. uppfödarpengar,för jag bör väl ha rätt till hälften:confused:
Om handelsbolaget är uppfödare till hästen, så är det handelsbolaget som har rätten till uppfödarpengarna.
Nu är jag ingen expert i bodelning (tack och lov). Några möjligheter som jag ser det, men det finns säkert fler och bättre förslag.

1) Din man får lösa ut din del av handelsbolaget. Betala halva värdet av hästen som ni äger, samt hälften av vad man värderar uppfödarrätten till.
2) Att ni gör ett sidoavtal som ger dig rätten till hälften av uppfödarpremierna.
3) Att ni registrerar om uppfödarrätten hos ST. Fortfarande kommer dock hela summan att utbetalas till företrädaren, men sedan får den fördelas utifrån hur stor del som var och en äger.

Men punkt 3 går väl inte att göra? Det är ju därför man ska undvika att sätta uppfödarskapet på diverse bolag...

Jag är tveksam till om uppfödarskap går att registrera om men det går ju lätt att kolla upp med ST.

Min rekomendation är att du tar hjälp av en jurist och skriver ett avtal som ger dig rätt till hälften av uppfödarpengarna från den hästen.

Skulle man kunna flytta uppfödarskapet hos ST så skulle det ju bli en handelsvara.
Isåfall får man nog skriva egna avtal.

Skulle man kunna flytta uppfödarskapet hos ST så skulle det ju bli en handelsvara.
Isåfall får man nog skriva egna avtal.

Jag hade för mig att jag läst om att det skulle gå att överlåta uppfödarskap, men det var nog bara i samband med registreringen. Ber om ursäkt för mitt villospår. :o

Fick detta svar av stc .Det går, i vissa fall, att överlåta uppfödarpremien.

I ert fall skulle ni kunna göra så 50% av premien överlåts till dig. Då kommer vi att betala ut 50% till handelsbolaget och 50% direkt till dig.

Vi behöver i så fall få in en ansökan om registrering av detta som ni båda (firmatecknaren för handelsbolaget) har undertecknat

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 245
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka