Uppfödare?

SarahMc

Trådstartare
Det här kanske är superlöjligt men det är ngt som känns liiite surt..

Jag har köpt ett dräktigt avelssto. Köpalternativen var 1: ett lägre pris utan föl i magen och 2: ett högre pris med fölet. Jag valde alt 2 då jag tyckte det verkade onödigt krångligt annars bla. att efter avvänjningen nästa år behöva skeppa iväg fölet tillbaka till säljaren, en lång resa alldeles ensam.

Så långt är allt bra, alla är överens.

Nu visar det sig att säljaren ändå vill stå som uppfödare till fölet, vilket jag tycker känns helknasigt :confused:. Jag har ju köpt stoet med fölet. Jag kommer ju att göra allt jobb och även stå för senare försäljning. Ska jag då sälja deras avkomma??
Då känns det som att de kunde väl lika väl vänta och sälja stoet i vår istället efter fölet är fött alt. inte ha som försäljningsalternativ att fölet ingår i köpet..?
Får lite "ha kakan och äta den"-vibbar...

Har en kompis som köpte ett sto med likadan deal som ovan och hon blev automatiskt uppfödare till fölet, även fast hon inte ägde stoet vid själva betäckningen. ASVH krävde inte köpekontrakt eller ngn "överlåtelse" för att detta skulle ske (vilket vi trodde och därför befarade att det skulle stå fel i passet när det kom).

Snälla, lite tankar/egna erfarenheter om detta!
/Sarah

Sv: Uppfödare?

Den som äger stoet när fölet föds är automatiskt fölets uppfödare - såvida det inte finns ett avtal mellan dig och säljaren att de ska stå som uppfödare. Har du inte skrivit på något sådant avtal så behöver du inte låta dem vara uppfödare.

har du köpt stoet + fölet så är det du som reggar och bestämmer vem som ska stå som uppfödare, fd ägare har väl ändå inget att säga till om?

om man nu inte skrivit in det i kontraktet förstås

Tack för svar!

Det var det jag misstänkte... Undrar hur de tänkt gå tillväga då?

Tillägg: Säljaren menar att det är "kutym" att de skulle stå som uppfödare.. Den "kutymen" måste jag ha missat

Senast ändrad:

Har inte skrivit på (eller sett) kontraktet än. Om det står som krav där tänker jag nog opponera mig.
Känns som att jag kanske avvaktar med att gå igenom med köpet och vänta på att köpa henne i vår istället (och hoppas att hon finns kvar då).

Som jag har förstått det och enligt min erfarenhet ligger det till så här:

Jag lämnar MITT sto för seminering, efter en tid får jag en betäckningsrapport från seminstationen som bekräftar seminering med hingsten si och så. Betäckningsrapporten skickas till stoägaren vid tillfället för semineringen (och där jag alltså står som ägare till stoet).

Längst ner på sidan finns en liten ruta (blankett), det kallas födelseintyg och skall besvaras och skickas in när fölet är fött, stoägaren ska skicka tillbaka blanketten till resp stamboks- och registerförande förening för registrering.

På blanketten ska följande besvaras:
Uppfödare/ägare vid registreringstillfället (om annan än stoägaren).

Du bör alltså få betäckningsrapporten av säljaren för att när fölet är fött kunna besvara frågan om födelsedatum och skriva under som fölägare (för att Du ska kunna stå som uppfödare). Du är ju NU stoägare om Du köpt stoet.

Om mina uppgifter är korrekta bör du för säkerhets skull kontrollera men så här var det 2006.

Hoppas Du förstår, lätt att begripa när man har pappret framför sig men lite svårt att förklara.

Lite beroende på ras, men jag kommer att utgå från halvblod.
Vilken typ av avgifter det är på fölet kommer att avgöra när du får underlaget för registeringen. Är det levandeföl så kommer det inte förrän fölet är fött. Är alla avgifter betalda redan så finns det inget som hindrar att det skickas ut så fort "finns". I de flesta fall kommer detta underlaget från ASVH till hingsthållaren. som sedan skickar ut dem till stoägarna.

Så om du köper stoet ta reda på hur det är med avgifterna. Kontakta sedan hingsthållaren och säg att du har köpt stoet och fölet i magen på henne. Så när papperna kommer ska de gå till dig. Du gör ägarbyte hos ASVH och kommer då att vara registrerad stoägare när fölet föds = uppfödare i deras system.

Det är viktigt att formulera avtal ang. uppfödare i köpekontraktet. Är man är seriös uppfödare så är det marknadsföringsvärde i att stå som uppfödare, då detta ofta presenteras i tävlingssammanhang. I travet är det dessutom av största vikt, då 10% av insprungna pengar tillfaller uppfödaren.
Det kan väl rimligtvis spegla sig i köpesumman om du eller säljarna ska stå som uppfödare? Tänk även på risken med att köpa ett sto som är dräktigt. Försäkra fostret, för tänk på att du betalar mer för det dräktiga stoet och risken finns att du inte får något föl.
Lycka till med köpet!

*Svarar alla*

Stoet är konstaterat dräktig på 90 dygn, dvs alla avgifter är betalda. Foster- och fölförsäkring finns, så allt det känner jag mig trygg med.
Alla papper vet jag också hur jag ska gå till väga med, regunderlag osv (har ju som sagt gått igenom/följt samma procedur tillsammans med en bekant och hennes sto). Där var det aldrig några problem vem som skulle stå som uppfödare, även fast säljaren fylldes i som ägare till/vid själva språnget.

Själva grejen är ju att om säljarna vill stå som uppfödare, varför då inte sälja stoet UTAN fölet i magen, dvs ta tillbaka det efter avvänjningen??? Det borde väl vara så att det högre priset jag betalar med fölet borde ge mig rätten att stå som uppfödare? Varför skulle jag köpa ett föl jag ändå ska sälja?
Jag förstår inte hur säljarna resonerar riktigt...
Som jag förstår det så skrivs ingenting om att säljarna ska stå som uppfödare så blir jag, som ny ägare till stoet, det automatiskt. Men säljaren verkade anse att de kommer att stå som uppfödare om inget annat skrivs. Även att det är kutym att låta säljaren stå som uppfödare.
Sen har de lite andra resonemang kring det hela som jag bara inte fattar...

Senast ändrad:

Det är viktigt att formulera avtal ang. uppfödare i köpekontraktet. Är man är seriös uppfödare så är det marknadsföringsvärde i att stå som uppfödare, då detta ofta presenteras i tävlingssammanhang. I travet är det dessutom av största vikt, då 10% av insprungna pengar tillfaller uppfödaren.
Det kan väl rimligtvis spegla sig i köpesumman om du eller säljarna ska stå som uppfödare? Tänk även på risken med att köpa ett sto som är dräktigt. Försäkra fostret, för tänk på att du betalar mer för det dräktiga stoet och risken finns att du inte får något föl.
Lycka till med köpet!

Ja det är väl klart det har ett värde, varför startar jag annars en sådan här tråd tex??:confused:

Som jag förstår det så skrivs ingenting om att säljarna ska stå som uppfödare så blir jag, som ny ägare till stoet, det automatiskt. Men säljaren verkade anse att de kommer att stå som uppfödare om inget annat skrivs. Även att det är kutym att låta säljaren stå som uppfödare.
Sen har de lite andra resonemang kring det hela som jag bara inte fattar...

Som Ameo säger, det är den som äger stoet när fölet föds som är uppfödare, om det är en svensk häst med svenska ägare vi pratar om.

I Tyskland vet jag att det är den som äger stoet vid betäckningen som räknas som uppfödare (Züchter) men där finns även ordet "Aufzüchter" för den som tar hand om och föder upp fölet till vuxen ålder.

Men rör det sig om svensk häst och svensk säljare så är det den som äger stoet när fölet föds som är uppfödare, som sagt.

Själva grejen är ju att om säljarna vill stå som uppfödare, varför då inte sälja stoet UTAN fölet i magen, dvs ta tillbaka det efter avvänjningen??? Det borde väl vara så att det högre priset jag betalar med fölet borde ge mig rätten att stå som uppfödare?
För att om följer reglerna så kommer de inte att stå som uppfödare då heller. Utan det kommer de bara att göra om de låter bli att sälja stoet tills fölet är fött.
Tror det hänger på pengar helt och hållet. Säljaren vill både äta kakan och ha den kvar så att säga.

Tror som du. Sen ör det ju så att om avkomman skulle gå bra tex i breeders så kan uppfödaren få uppfödarpremien.
Skulle inte acceptera att säljaren står som uppfödare om jag köpt stoet dräktigt.
Då skulle jag säga tack men nej tack...då hittar jag ett annat sto.

Ja det är väl klart det har ett värde, varför startar jag annars en sådan här tråd tex??:confused:

Nu skrev jag inte så för att jag inte tror att du vet det, utan för att ge min förklaring. Tror att du klarar att lösa detta på egen hand, det verkar som att du inte är helt intresserad av råd. Känner det meningslöst att lägga inlägg som bemöts spydigt.

Masse & kicket:

Ni bekräftar mina aningar!
Tänker säga att jag inte är intresserad av fölet i magen längre om de inte ändrar sig vill säga.
Då uppstår förstås nya problem, var ska hon stå, vem betalar foder osv. men det får väl bli nästa huvudvärk antar jag... :p

Nu har jag mailat säljaren och meddelat att för min del vill jag helst ha sto+föl+uppfödarskap för att det "paketet" känns absolut mest okomplicerat. Får väl se vad de säger...

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: Narcissa
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 432
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vad jag ska använda som rubrik.. En kompis, kompis köpte/övertog (vet inte riktigt vilket) ett sto för ca 1 år sen...
Svar
7
· Visningar
1 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka