Uppfödare- Jag behöver bolla tankar.

Reykur

Trådstartare
Som de flesta vet, har jag devons. Jag köpte min första för ett år sedan och sedan har de utökats till tre stycken.
Först Rustie och sedan Oscar. Efter en tid i utställningssvängen och en massa kontakt med devonuppfödare kände jag att, va fan detta är något jag vill satsa på. Jag kör! Och köpte min hona, som, om allt går som det ska, ska bli min första avelshona.
Jag vet att folk tycker att jag är snabb att ge mig in i aveln, men det får stå för dem. En ev. parning av Cleo ligger ju ändå minst ett år fram i tiden.

Tidigare kände jag att det räcker att börja med en hona, så att jag inte står där med enbart ett gäng kastrater om något år. Omplacera om det inte är nödvändigt för kattens välmående ligger nämligen inte i min natur.
Nu börjar jag däremot känna, att det kanske vore lämpligt att köpa en obesläktad hona, så man liksom startar med två och kan utveckla därigenom.
Jag har lite erbjudanden gällande köp av en till hona, men jag känner mig kräsen, vilket man ju ska vara i val av avelsdjur, men jag känner mig nästan för kräsen.
Snygga katter, är överexponerade i aveln, tycker jag. Många är ju intresserad av de vackra katterna, alltså går många avkommor vidare i avel och det för mig blir ointressant, speciellt om mamman har många syskon i avel, pappa har många syskon i avel, and it goes on..
De mer avelsintressanta katterna, stamtavlemässigt för mig, är i stället generellt sett sämre typade. Vilket gör dem ointressanta de med. Lägg där till HCM, foderallergier, osv osv och helt plötsligt finns det inga katter jag vill ha. :crazy:

Att importera en snygg katt med trevliga linjer är ju ett alternativ, men tyvärr kan jag tänka mig att det är svårt att få importera till avel när man är "nybörjare", som jag.

Haha gud vilket virrigt inlägg, det var det värsta ^^ Vad tänker ni spontant när ni läser? "Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket"?

Sv: Uppfödare- Jag behöver bolla tankar.

Jag tycker nog att du ska ta det lugnt. Köper du en hona till nu så har du 4 katter hemma, jag vet inte hur många katter du kan tänka dig ha men man fyller snabbt upp sitt katteri. Det går snabbare än man tror.

Hur tänker du framöver? Själv är jag en sådan som gärna vill behålla egna honor och skapa en slags "stamlinje" att jobba vidare med. Det innebär i princip att de nya linjerna jag tar in kommer med hanarna. Jag tycker det känns bäst dels för att man då skapar "sin egen" moderslinje och kan se hur den utvecklas och man lär känna dem väl.

Jo jag känner så med. Jag har satt mitt tak på fyra katter just nu, och jag misstänker att jag kommer vilja behålla en hona, om det blir någon, ur min första kull, om det blir så att jag parar Rustie och Cleo, och då blir det fullt.
Jag är absolut sådan som vill följa min egen avel och utveckla den, men jag funderade på om det vore lämpligt med två "stammödrar" för att kunna ev. kombinera dessa två osv..
Men det är nog lämpligast att börja med Cleo, och se vart det bär. Det finns ju ändå inga tjejungar jag vill ha för tillfället, haha ;)

En ny hona med nya linjer kan alltid köpas in i framtiden. Som nybörjare känner iaf jag att det är skönt att fokusera på en linje.

En ny hona med nya linjer kan alltid köpas in i framtiden. Som nybörjare känner iaf jag att det är skönt att fokusera på en linje.

Det är nog sant!
Jag vill inte ta mig vatten över huvudet. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka