Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

OK. Där ser man.

Vi har turen då att aldrig blivit drabbade. Vanlig förkylning, ja men inget mer.

Aldrig att benen svullnat på nån unge i alla fall. Inte nån stor heller för den delen.

AM

Intressant! Men på de 200 hästarna som finns här i olika åldersgrupper samt seminstation, tränande och tävlande hästar, hingstar etc så sprids de ju en hel del skit. Men som sagt inget ovanligt m svullna ben i samband med virusinfektion i ålder 6mån och uppåt...

Förvisso har vi en del hästar men anledningen till att våra inte sjuknar in så som du har det, är nog att vi håller flockarna isolerade.

Föl blandas inte med unghästar och ingen resande eller tävlingshäst beträder gården.

Ingen personal som sprider smitta och hästägarna väl medvetna om att inte komma till oss och hälsa på om dom varit i travstallar för tävlingsthästar.

Vi har ju enbart avel och då håller man ju stängt för övriga kategorier.

Nya fölmärrar får gå i egna hagar tills vi vet att dom är som dom ska. (blodprov tas då)

Därför har vi enbart förkylningar utan svullna ben :D

(Eller tja. Ett fall av svullna ben fick vi i samband med en kastning. Virusartrit var misstanken men obduktion och alla andra prov visade att inte så var fallet.)

AM

Så har jag det också. Jag har bara mina 2 hästar och en grannes. Och ingen av dom är ute och åker. Det enda stället vi varit till är fölvisningen och den var i mitten av aug. Jag åker iaf till klinik i morgon så får vi se vad dom säger. Dom ska även kolla tillväxtsonerna på henne eftersom hon är upprätad.

Förvisso har vi en del hästar men anledningen till att våra inte sjuknar in så som du har det, är nog att vi håller flockarna isolerade.

Föl blandas inte med unghästar och ingen resande eller tävlingshäst beträder gården.

Ett förtydligande, Föl och dräktiga ston samt unghästar 1-2.5 år går i skilda flockar på beten och lösdrifter och träffar inte tränande och tävlande hästar, men stona semineras och träffar andra hästar i samband med seminstationen.

Ibland köps det in både föl och unghästar i olika åldrar både inom landet och utomlands, trots karantän och stort smittskyddstänkande så går det inte att undvika smittor.

Tävlande och tränande och resande hästar står i enskilda stallar, men viss personal och andra besökande passerar runt en del, så helt smittfritt kommer vi aldrig att få det.:(

En bekant till mig har endast dräktiga ston och föl samt en del "gamla" pensionerade tävlingshästar som aldrig lämnar gården (fö har jag själv ett sto m föl där), Trots detta har alla föl fått virus med feber, snor och hosta, smittan kom i samband med att stona stod uppstallade på seminstation en längre tid och det ena fölet smittades där och sattes in på behandling, trots det så smittades de övriga fölen också....

Håller nu alla tummar för ditt föl i morgon och hoppas att det inte är något allvarligt!

Har varit till veterinären idag. Nova har svarat så bra på sin penicillin behandling så vet. tyckte inte vi skulle ta några prover utan hon trodde det var en allergisk reaktion på något hon ätit eller ett virus. Hon sa att det är vanligt på fölungar i den här åldern att svälla upp ibenen vid virus.

Hon är heller inte lika upprätad i benen och det trodde vet. berodde på att dom fått vara inne mer nu när hon varit sjuk + att hon fått finadyne som tagit bort smärtan i de stramande senorna. Så vi avvaktar och ser hur hon blir när medicinen är slut. Jag har en tid till hovis på kliniken om vi skulle behöva. Det känns skönt att vi varit dit och framför allt lugnande.

Men nu har vi fått problem med att fånga Nova hon vill inte komma till oss, hon tror bara att vi ska sticka henne :cry::crazy:

Ett tips är att lägga på Emla salvan 1 timme innan du sticker henne så känner hon inget .

Tillägg om hon svarar på pencellin så är det väll varken ett virus eller en allergisk reaktion ? Ja ja huvudsaken är att hon blir bättre. Mia

Senast ändrad:

Det går inte att få henne att stå stilla. Bara hon ser oss med spruta så springer hon runt runt. Vi har varit tvugna att bremsa henne för att hon ska hålla sig lugn. Men nu vill hon ju springa undan oss för hon vill ju inte varken bli bremsad eller stucken :cry:

Det här med penicillin och häst är inte mitt stora ämne ;) men jag vet ju att det är så som du skriver iaf på människor. Men det var iaf vad vet. sa till mig och jag hoppas att det ska räcka med den här behandlingen. Hon sa att hade det varit en fästingburen sjukdom så skulle hon absolut inte ha blivit bättre med den här medicineringen.

Har varit till veterinären idag. Nova har svarat så bra på sin penicillin behandling så vet. tyckte inte vi skulle ta några prover utan hon trodde det var en allergisk reaktion på något hon ätit eller ett virus. Hon sa att det är vanligt på fölungar i den här åldern att svälla upp ibenen vid virus.

Vad skönt att höra! "Kul" att höra att det är fler veterinärer som har erfarenhet av svullna ben på föl i samband med infektioner (med tanke på vad mina veterinärer säger...:))

Tyvärrr så är det ofta så att det blir en förtroende kris mellan fölet och skötaren i sammband m medicinering och ffa i samband m sprutor:(

Jag rekommenderar er att göra det i box tillsammans m mamman i lugn och ro, använd gärna brems, så att hon står stilla i samband m injektionen annars är risken stor för penicillin chock om hon hoppar omkring och du hamnar med PC i ett blodkärl:crazy:, Hände mig för ett tag sedan och det är aldrig roligt, trots att jag aspirerade flera ggr, men fölungen var irriterad och ruskade på huvudet flera ggr så det var svårt att spruta sakta och korrekt. (sista sprutan på en 10 dagars behandling och fölet chockade:eek:)

Mamman blev jätte arg på fölungen när den chockade och försökte att sparka honom flera ggr för att han betedde sig annorlunda...

Men Lycka till med din, det går säkert utmärkt!

Glömde skriva att Novas ben är nästan helt normala nu. Endast lite tjock i bakkotorna.

Skönt! ett tecken på att hon svarat på veterinärens behandling!

Senast ändrad:

Har henne så klart :) inne hos mammahäst när vi sprutar och hon är bremsad och då står hon som ett ljus. Men det är att få tag i henne som är svårt. Dom går ju ute nu och hon springer bara ifrån oss i hagen när vi ska ta in dom, min lilla gumma.

Hur som helst så är hon behandlad med både penicillin och finadyne så vad som hjälpt henne vet jag inte. Men hon är iaf bättre och pigg och glad igen. :laugh:

Åh vad skönt att höra att Nova är på bättringsvägen!! *lättad* Inte nog med att man oroar sig för sina egna djur; man oroar sig för andras oxå :D

Du ska se att förtroendet snart kommer tillbaka när hon tillsist märker att ni inte ska sticka henne mera! Det blir tufft ett tag framåt men jag tycker att de verkar vara rätt förlåtande djur dessa hästar :love:

Tack! Ja visst är det så man oroar sig för andras djur också. Man vill ju helst att allt bara ska flyta och vara bra :)

Nova vart stucken sista gången igår och då va hon som ett litet monster. Hon var för det första svår att fånga i hagen, men det gick till slut. Sen inne i boxen gick hon till attack och högg mot min medhjälpare. Sen vände hon upp rumpan och försökte sparkas. Till slut sa mammahäst åt henne på skarpen och då ställde hon sig efter en långsida så vi kunde fånga in henne till slut. Vi bremsade och gav den SISTA sprutan. Men har varit ut till henne i hagen idag och hon är väldigt misstänksam, lägger öronen slickat bakåt :crazy: hoppas bara det kommer att gå över. Hon som varit så underbar och social. Aldrig bitits eller lyft ett ben åt oss....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna