Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

Helt plötsligt kom jag att tänka på alla travare som ofta har lösa benbitar... iof så börjar dom jobbas tidigt men det måste ju också medföra att dom får rikligt med mat. En tanke bara ang. de lösa benbitarna.

Jag vet de uppfödare som har sett detta fenomen med "golfbollar" vid kotorna och inte gjort något åt det utan fortsatt "som vanligt" (Stor hage, samma mat) i fler av de fallen har hästarna inte blivit mer än 4 år och kroniskt halta. Om har dom en inflammation så anser jag iaf att de behöver vila för att läka ut inflammationen. Kanske inte stå inne men gå i en mindre hage med sin mamma.

Sen det här med att gå ute när skelettet växt ifrån senorna gör bara att det blir värre. Då överansträngs senorna och det för med sig att dom blir ännu spändare och gör att kotorna åker fram och då är senkontrakturen ett faktum.

Har själv haft en häst med senkontraktur och det vi då fick göra var att ställa hästen på box och ge butta/finadyne och ge hästen enbart hö i boghöjd.

Det skulle naturligtvis även vara intressant att veta hur de här fölen växer och i vilket hull både de och mammorna är i utifrån hur de har utfodrats. För naturligtvis finns variationer och vissa ston föder säkert sina föl väl även utan tillskottsfoder.

Mina båda 2 är i fint hull, nästan för bra hull :) de har gått på bete hela sommaren men kommit in under nätterna i vissa perioder. Dom har hela tiden fått mineraler och salt.

Det känns som att man fodrar inte en häst som är nästintill fet med massa kraftfoder....:confused: Eftersom både sto och föl är fina i hullet och dom får mineraler så tycker man ju att allt borde så rätt till.... men det verkar inte som så :crazy:

Hur man än vänder och vrider på det hela så är ändan alltid bak ;)

Jag fick en helt tydlig förklaring till Cajsas uppdrivna kotor när jag fick hö-analysen idag. :( Aldrig mer att jag fodrar med ett foder innan jag fått analysen. Skyhögt energi och minimalt med protein, jag har aldrig varit i närheten av såna värden tidigare. Blir att leta nytt foder direkt!:crazy: Tur att jag ändå fodrat på med så mycket lusern och hippo grow alfa som jag gjort!

kl

Hjäääälp i morse när jag kom ut till stallet är Nova jätte svullen från kotorna och neråt, jag släppte ändå ut dom och åkte iväg i några timmar. När jag kommer hem är hon svullen i hela bakbenen!!!!! Har 39.5 i temp :o Jag ringer ut vet. och hon kan inte heller riktigt förstå vad det är. Men hon tycker det ser ut som lymfangit, Nova har inte något nytt sår någonstan men gamla sår som i stor sett är läkta har hon, men det har bara varit ytliga och dom är 2 veckor gamla.

Iaf så får hon antiinflammatoriskt och penicillin. Jag går in en stund för att äta och när jag kommer ut igen så har hon börjat svälla i frambenen också. Tempen har gått ner efter att hon fick medicin. Är sååå orolig!! :cry:

VAD KAN DET VARA? NÅGON SOM VARIT MED OM LIKNANDE??

Jag fick en helt tydlig förklaring till Cajsas uppdrivna kotor när jag fick hö-analysen idag. Aldrig mer att jag fodrar med ett foder innan jag fått analysen. Skyhögt energi och minimalt med protein,

Har inte orkat skriva:( Men här nere har vi samma problem på många fölungar, vilket är tydligt när vi läser analyserna:cry:

Nu går en del på lösdrift med stödutfodring av fjolårs hösilage med värden som Groov 125 samt kompletteringsutfodras m Groov 125 fram till okt/nov, En del står inne på stall from nu och fodras normalt, ca 4 kg Groov 125, betfor, soja etc och är ute endast 10 timmar på dagen pga fölens tillväxt/kotor/trötthet/rörelser samt fölvisning/auktion etc

Men har hört mig för och det verkar ha varit ett stort problem för många här... Fölen växer fort, är tunna, kotorna är runda och dom ser lite tråkiga/omusklade ut...

Pratade med vet nu på morgonen och frågade om Ehrlichios men det trodde dom inte på. Fast när jag läser om den sjukdomen så tycker jag det stämmer in ganska bra....

Nova är ungefär lika tjock i bakbenen ff men är mer tjock i frambenen än i går. Hon har 38.5 i temp.

Vet tyckte jag skulle avvakta och se hur hon blir under dagen. Såååå typiskt att det ska bli helg nu också :mad:

Det du skriver om att fölungarna växer fort och är smala så är inte fallet hos mig. Nova har/är varit rund och fin hela tiden men hon växer så det kankar på höjden.

Låter som en vanlig virusinfektion, dvs "dagissjuka" som alla föl skall genomlida. Håll koll på temp, allmäntillstånd, snor, rossel etc. Men du kan lugnt avvakta tills nästa vecka om allmäntillståndet är stabilt.

Hon är ännu tjockare i benen nu!!!!!! Men hon får penicillin och finadyne och febern har hållt sig lägre idag. Den va lite högre nu på kvällen men inget farligt. Hoppas verkligen det inte är nåt allvarligt med min lilla älskling!

Det är säkert inget allvarligt, avvakta ett par dagar och se att febern ger med sig innan du tar vid andra ågärder, om hon inte blir akut sämre.

Låter som en vanlig virusinfektion, dvs "dagissjuka" som alla föl skall genomlida. Håll koll på temp, allmäntillstånd, snor, rossel etc. Men du kan lugnt avvakta tills nästa vecka om allmäntillståndet är stabilt.

Vet inte det....hmm

Vad vi kallar "dagissjukan" är ju vanlig förkylning då dom kan vara lite snoriga. Framförallt på hösten.

Inte ska benen bli som stockar. Vi har aldrig haft så i alla fall.

Hoppas dom tagit blodprov på den där lille (monells)
och inte bara ger Penovet i fall att..Finadyn håller ner tempen men frågan är om det döljer nåt annat.

Skulle nog även krävt erlischios-undersökning. I slutänden kanske ett sånt prov visar sig onödigt men själv är jag lite nojjig..:crazy:

Vi är helt utanför tråden nu men jag skulle gärna vilja se kort på denna sjukling

AM

Håller med, jag har inte velat skriva nåt innan, men jag har faktiskt aldrig sett ett föl bli tjock i benen av förkylning.

CK..

Försöker gräva i min skalle om vad det annars skulle kunna vara.:confused:

Förutom en allmän förgiftning av något så skulle ju parasiter kunna vara en orsak om det är ett oerhört kraftigt angrepp.

Ungen hade ju inga småsår. Annars är det ytterligare ett alternativ. Kraftigt muggangrepp men sådant syns.

Hoppas Monell håller oss uppdaterade då jag tror vi har alla något att lära oss av i detta fall.

AM

Tycker också det låter som en klassisk anaplasmos, fattar inte varför vet säger att det inte skulle kunna vara det. Är ju klassiska symtom på hur en akut anaplasmos startar. Vi bor tyvärr i ett ordentligt drabbat område och tyvärr sett dessa symtom flera gånger och vid dessa symtomen sätts tetracyklinbehandling in direkt (samtidigt som pcr prov för detektering i blodet skickas iväg) har i samtliga fall mkt riktigt visat sig vara anaplasmos på provsvaret. Min vet har så stor erfarenhet av det iom att hon bor och verkar i samma område och hon väntar inte en dag i onödan med att sätta in behandling då det är väldigt lätt att behandla i akutfasen men har den gått ur akutfasen är det mycket svårare att komma tillrätta med det. Så Monell vänta inte en sekund KRÄV av din veterinär att PCR prov (OBS inte antikroppsprov utan PCR) tas och hellst att han påbörjar tetracyklinbehandling redan idag, alternativt lasta fölungen och kör in på en klinik som direkt kan göra pcr detektering och påbörja behandlingen om du inte bor så att vet kan komma ut och spruta varje dag i de 5 dagar behandlingen pågår.

Det finns egentligen bara två sjukdomar som har enbart dessa symtom alls enbart svullna ben och hög feber och det är anaplasmos och den andre är virusabort. Dock är det sällsynt att de inte visar några andra symtom än dessa vid virusabort.

Kanske långsökt, men det kan inte vara Alsikeklöverförgiftning (eller annan växtförgiftning)? Nu kanske inte fölet äter så mycket grönt så att det är en risk. Min unghäst fick telefonstolpar till ben när han ätit Alsikeklöver.

Idag ser Brinova mycket bättre ut! Tack och lov! Hon är mindre svälld ungefär hälften mot hon varit, men så får hon ju penicillin och finadyne också... Jag känner att det inte är rätt att ge medicin när man inte vet varför man ger den... Men jag har tid på måndag till hästklinik.

Har varit ut i hagen och kollat och där finns inget som jag kan se som är giftigt. Har pratat med en del andra och många som säger att dom kan svälla i benen om dom har virus. Min vet. sa att om hon hade haft en fästingburen sjukdom så skulle hon inte ha svarat på den här medicineringen. Har ju låtit det gå mer än 24 timmar mellan medicineringarna och febern skjuter inte i höjden då heller. Hennes AT är jättebra, hon äter och dricker som vanligt.

Lägger ändå in bilder från idag har tyvärr inga från hur hon såg ut när hon va som svälldast, men då såg man inga konturer alls utan det var som 4 tjocka stockar. Nu har hon iaf fått tillbaka lite hästben :)

Vad vi kallar "dagissjukan" är ju vanlig förkylning då dom kan vara lite snoriga. Framförallt på hösten.

Inte ska benen bli som stockar. Vi har aldrig haft så i alla fall.

Vi har haft fölungar med vanligt rhinovirus som haft samma symtom som Monells fölunge så vi kanske har olika erfarenheter på hur virusinfektioner kan drabba olika grupper av hästar. Virusinfektionerna kommer oftast på hösten/vintern och vårvintern.

Vi har redan nu 2 st 1-åringar som drabbats, samt hela fölflocken håller på att genomlida detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna