Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

Varför man ska stoppa upp tillväxten är för att senorna hinner inte med i skelettets växt takt och då blir dom för korta och det resulterar i senkontraktur. Och senkontraktur är det inte så god prognos på.

Har hela tiden haft koll på min foderstat och har definitivt inte överutfodrat stoet, fölet har aldrig fått något annat än gräs/hö att äta, förutom mineraler. Hon har heller aldrig fått smaka av mammahäst eftersom hon inte heller fått några mängder av kraftfoder.

Det är så klart att det är genetiskt också, min mammahäst växte också jättemycket när hon var liten, men då fick hennes mamma kraftfoder efter rekommendationer från foderrådigvare/programm och egna uträkningar. Därför så har jag varit extra försiktig denna gång - men det hjälpte ju tyvärr inte.............

Har analys på mitt hö och ligger rätt i kvoterna. Men som du skriver så är det ju svårt att veta vad fölis får i sig eftersom hon både äter själv och på mammahäst.

Ett föl växer och har det även genetiskt hur dom växer , det handlar väll inte bara om fodret .....

Eller har jag fel ?

Mia

Jag håller med. Ser tydligt på våra vad som ligger i arvbarheten. Vårt Calidosto lämnar stora föl som växer fort och ser ganska färdiga ut som två-treåringar både på höjden och bredden. Verkar vara dominant för det är samma oavsett hingst. Däremot har vi sett en markant skillnad i psyket ang valpigheten hos avkommerna.

Andra stons avkommer är mer långsamväxande.. Vi har t.ex två ston (olika stammar, en e: Robin Z u: fullblod, en e: Landprinz ue: fullblod, som är lika stora med avkommer efter samma hingst. Den ena är nu två år och den andra ett år. De är lika stora men tvååringen något mer passande i kostymen, han börjar bredda sig så smått. Men förhoppningen om en häst på 163-165 får jag nog glömma och hoppas på 160, såvida han inte är sen och spurtar.

Vi har sett tendenser till att börja räta upp sig på flera föl och oftast då samma år så det har varit mycket koll på trakter samt tåskor på någon. resultatet har blivit bra. Men nog torde det ha med fodret att göra och inte bara arvbarheten på tillväxt....

Gira

ps. kan konstatera att vår fölunge svullnat lite, lite på ena kotan tills idag. Detta har varit väntat med tanke på hur de har partajat i hagen, vi har bestämt att låta gå kvar i flocken nu när de lugnat ner sig och inte springer lika mycket och ge det några dagar för att ta ställning om det behövs mer vila eller om vi har tur så mjukheten i steget är kvar och svullnaden går tillbaka.

Jag skulle precis säga samma sak, jag tycker det ser ok ut!

Nu är inte jag jättevan att titta på fölben, men min har större "bulor" ovanför kotorna, mer liknande Gylles. Dessutom tycker jag inte den är särskilt upprätad. Tror och hoppas du inte behöver oroa dig särskilt mycket för din fölunge!

Jag och min hovis tycker att hon är jätterak i benen....

Lägger in en bild på hur jag tycker det borde se ut och hur hon ser ut nu:

Tycker ni inte att det är skillnad? eller är det jag som är hönsig? ;)
Hur som helst så har hon korta tår och har fått lite bärrandsröta som måste verkas bort, fast det finns egentligen inget att verka bort... så vi får se vad hovis gör när han kommer nästa helg.

Jag skulle precis säga samma sak, jag tycker det ser ok ut!

Nu är inte jag jättevan att titta på fölben, men min har större "bulor" ovanför kotorna, mer liknande Gylles. Dessutom tycker jag inte den är särskilt upprätad. Tror och hoppas du inte behöver oroa dig särskilt mycket för din fölunge!

Nja på höger fram har ju monells fölis en tydlig bula om man tittar noga, försvinner in lite pga färgen, jag skulle nog säga att den har exakt likadan bula som min stora hadde. Hans var inte större sedd från den vinkeln.

*KL*

Jag har ingen patentlösning att komma med utan vill bara dela med mig av för att kanske lugna några av er som är oroliga. Jag säger inte att man aldrig behöver vara orolig, men ibland kan det vara skönt att höra att det kan gå bra.

För tre år sedan hade jag en hingstunge som vid en månads ålder fick ordentliga bulor på insidan/ovansidan av kotlederna på båda fram. För övrigt var han helt normal. Inga tecken på att ha ont, var aldrig i någon extrem växtperiod utan växte jämnt och fint under hela uppväxten, var inte upprätad och gick på bra bete med mamma och två andra hingstungar. Mamma är ett högmjölkande sto som alltid har feta ungar, men håller sig ok själv, så jag brukar inte behöva ge något extra kraftfoder under betet.

Det jag gjorde var att ge extra vitaminer, mineraler fick de redan, samt låta hovslagaren putsa på honom var tredje vecka för att se till att benen inte snedbelastades i onödan. För övrigt fick han vara ute med de andra dygnet runt och lektes och sprangs gjordes det.

Knölarna försvann successivt efter några veckor. Idag är han tre år och nyinriden. Allt ser fullt normalt ut och jag har aldrig sett några som helst rörelsestörningar på honom.

Carina på Silver Arabians

Har idag pratat med en rel stor travhästuppfödare här som inte tyckte jag skulle oroa mig utan "det där kommer och går". Han menade att vissa föl perodvis är lite uppdrivna i kotorna men att det inte var nåt att ställa på box för. Pratade sen med en annan veterinär som inte heller tyckte det var så konstigt på en växande fölunge.

Snacka om olika budskap! Allifrån boxvila och medicin till att bara låta vara....

delvis kl

Visst är det så.

Det jag har i åtanke som brukar slå en plåt eller två emellanåt på mina föl. Är att den ena fölungen inte visar några förändringar i epifysiterna medan andra har röntgenfynd såsom nästan små näbbiga ändar. Detta har inte kunnat avgöras utan en röntgen och jag kan konstatera att den jag inte trodde skulle ha röntgenfynd hade det och vice versa. Vill man veta hur allvarligt tillståndet är så bör man röntga.

Men som jag skrev i något av de tidiga inläggen i tråden så är det vanligt att man inte gör något åt det alls som uppfödare och att även de hästarna blir hästar... Men att jag inte har någon evidens huruvida hållbarhet och annat påverkas. För min del vill jag ta det säkra först och tycker jag att fölet reagerar med lite stelare gång så blir det vila och översyn. Ger det inte sig så blir det klinikbesök och ett par plåtar. Vila behöver dock inte nödvändigt vara på box, ibland kan det hjälpa att separera flocken tillfälligt för att få ett stillsammare hagliv.

Intressant det där att vart man än vänder sig så kan man bara vara säker på att det är baken som sitter bak. Resten brukar vi ha olika erfarenheter av :D

Gira :banana:

Så lustigt, det känns som om jag varit helt rätt ute de senaste 10 åren. ;)

Öhh, ursäkta om jag blir lite ställd. Men vad menar du? I den stod det inget direkt nytt för min egen del.

Snarare att det är vad jag erfarit liksom CK.

*funderar* om det är det där med långsam tillväxt du menar, vilket jag skrev i ett inlägg. Det är inte bara fodret som gör individen. Det är också arvbarheten. Man föds med vissa benägenheter osv. Med det menar jag att om du ger likvärdiga individer samma balanserade foderstat så kan de växa olika fort iallafall. En del rakar iväg på höjden, andra växer "perfekt" medan en tredje kan se ut som en köttbulle. Jag konstaterar också att det kan vara årsbundet och har således med betet/utfodring att göra.

Den förändring jag lagt märke till i år här hemma verkar ha skett tidigare hos oss än hos flera andra bukefalister. Denna förändring har jag sett väldigt tidigt på vår ena fölunge (den som fått så lång vila) då den var 9 veckor gammal, vi hade också i år en yttre störande faktor som även veterinären tror är största boven av de olika delarna för utgången hos oss. När vi kom till kliniken första vändan så fick vi också kommentaren att jisses vilken stor fölunge och personalen trodde den var fyra månader.

Gira

Har också läst studien. Visst den är bra och det är så jag har gjort tidigare. Men när det som händer händer så är det inget som hjälper mig i den studien. Har fölet brakat i väg på höjden och senorna börjar dra och det blir inflammationer så måste man ju göra något... då säger mig min erfarenhet och rekommendationer från veterinärer och hovslagare att man måste dra ner på energin så man får en inbromsning av tillväxthastigheten, oavsett om det kommer innebära försämrade kvalite på skelett mm

Det finns inget alternativ.... jo det ska vara då att man fodrar på som vanligt och får problem som bla senkontraktur.

Det skulle vara intressant och få fler kommentarer på länken. Det är viktigt att prata om hur man ska göra om fölis drar iväg ojämt i växten eller tjocknar i leder osv.

Jag är fortfarande av den åsikten att fölis ska få den näring som behövs ,vilket styrks av länken . Angående rörelse och senkonjukturer så känner jag spontant att vid växt och de börjar bli för raka i sina ben så ska man inte minska rörelse utan se till att fölis rör sig så den snarare arbetar med senorna så de sträcker ut sig än att minska utevistelsen och då få motsatt effekt att senorna inte blir sträckta eller vad man ska kalla det .

Däemot kanske man ska se till sammansättningen av flocken så fölis inte blir för påpuchad av sina kompisar utan får vila när det behövs mindre flock men stor hage och mat är min sammanfattning ,samma med uppdrivna kotor .

Sen kan jag tycka att denna tråd är lite för uppförstorad .
För många år sedan gjorde man en studie mellan tätheten i skellettet på hur de olika fölisarna växt upp och delade in dom i grupper från det dom föddes har för mig att det var 3 grupper en som stog inne mycket första halvåret och en som gick ute dagtid och en som gick ute dygnet runt har jag för mig det var och man mätte bentät het samt kollade av lösa benbitar om jag inte mins fel och det bästa då för fölis var utevistelse hela tiden .

Det man kom fram till var att de fölisar som stått inne mycket inte kunde komma ifatt ordentligt i sin skelletväxt .

Någon mer måste komma ihåg detta stod i ridsport om detta ?
Jag kan dock blandat ihop lite men som sagt var det viktigaste och bästa hållbara reslutatet för bebisarna var utevistelse ...

Kenneth vad är din egen erfarenhet /åsikt i diskussionen ?

Mia

Senast ändrad:

Det skulle naturligtvis även vara intressant att veta hur de här fölen växer och i vilket hull både de och mammorna är i utifrån hur de har utfodrats. För naturligtvis finns variationer och vissa ston föder säkert sina föl väl även utan tillskottsfoder.

Nu har jag nog extremt lättfödda hästar i kombination med god tillgång till bra bete vilket gör att mina föl sällan visar intresse för kraftfoder förrän de är närmare 3 månader, tillgång till mineraler och salt (om de inte snöar in på det) har de alltid.
Samtliga (3 hittills) har dessutom varit FETA under hela sin uppväxt och aldrig gått ner i vikt vid avvänjningen (som gjorts stegvis). De har vuxit jämnt både vad gäller fram/bak men även under året. Ingen av dem har haft några lösa benbitar el. liknande trots att de har blivit stora och varit kring 170 som 3-åringar.
Och så mkt som 2 kg kraftfoder har ingen av dem någonsin fått pga att de varit så feta :angel:
(Det kommer inte den jag rider fullt ut upp i heller pga fetma).
Bild vid 1 samt 4 mån och 2 år på förra fölungen ( nu 5 år)
29307370.jpg
3181785.jpg

29307378.jpg

Nuvarande föl vid 2 månader (samma mamma som ovanstående)
29278884.jpg

Senast ändrad:

Jag har alltid varit av den åsikten att föl och unghästar skall växa upp på fri tillgång på ett bra hö samt långa utevistelser i stora hagar. Dock har jag börjat ställa en del frågor då jag läst mig till att de skador som en bristfällig näringstillförsel i unga år inte visar sig förrän hästen är äldre. Jag håller på med quarterhästar och jag har sett en hel del oförklarliga "skador" som jag börjar misstänka beror till stor del av dålig uppfödning. Lösa benbitar, pålagringar, oförklarliga hältor på hästar som alldrig ens haft sadel på sig. Är därför väldigt intresserad av era synpunkter på detta.

Kommer också ihåg den studien!
Vet att jag kände mig lättad över att mina får gå ute så gott som dygnet runt under sina första 3-4 månader och sedan minst 12 h/dag tills det är dags för nytt bete 6 månader senare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna