Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

I mitt hippocampus program i sammarbete med Novasoft ,Fatima och SLU står det .

Citerar : unga hästar och/eller hårt arbetande hästar kan behöva ett extra tillskott mad A-D-E vitaminer .

Sen gällande digivande eller dräktiga hästar Citerar : från ovan Hippo campus i sammarbete med SLU .

Dräktiga och digivande hästar som inte går på bete kan eventuellt behöva tillskott av Avitamin D vitamin kan eventuellt behövas vintertid till de som utfodrar med Ensilage .

Och jag har diskuterat ovan om C/P kvoten om du läser mina inlägg !

Läs vad jag svarade dig ang när du skrev om ADE tillskott. Vad skrev jag jo att när de går på gräs/bete behöver de knappast något tillskott, vilket är precis vad Hippocampus också skriver se den markerade texten. Jag tror faktiskt inte att det är någon som i augustimånad inte har fölstona och fölen på gräs.

Likadant så kommenterade jag precis vad de gör att detta gäller ENSILAGE, ensilage = torrsubstans under 50% ofta intaget med bara en torkdag på stycket för att slippa allt för mkt pressvatten.
Hösilage ligger oftast 4 dagar på tork och hinner där mer än väl få in AD-vitaminer. Dessutom som jag också skrev AD-vitaminerna stannar kvar i balarna och försvinner inte som det gör i hö framåt våren.

Vad gäller ca/p kvoten så har jag ju skrivet det själv redan i ett av de allra första inläggen i tråden, så det var ju inget nytillkommet i tråden.

Det var inte du som kom med inlägget att man bara behövde ge dem vitaminer det var CK som menade på att det behövde inte ändras någonting bara att ge dem vitamintillskott så blev de fina i kotorna sedan.
Samtliga av trådens föl som är drabbade har drabbats när de gått på bete = garanterat inte AD-brist. Vad gäller min så har jag exakt koll på vad han stoppar i sig i både vitamin och mineraldel (vad som är tillfört och vilken kvot vi har i gräset), därav kan jag säga med en gång att på honom är inte orsaken en vitaminbrist.

Om jag inte hade haft full koll, så hade det inte varit så lyckat att jag läser CKs inlägg nej men vad bra då stoppar jag i honom vitaminer bara så kan jag fortsätta att fodra fullranson och sluta bry mig. Jag hade ju inte blivit så glad sedan när jag stod där med en unghäst med skelletförändringar sedan som kanske är oanvändbar för resten av livet.

Men jag är inte heller så säker på att det är så nyttigt att strypa näringstillförseln på växande hästar.

Och det handlar inte om att de får knölar pga vitaminbrist, utan att de behöver vitaminer för att bli bra.

Sen om man känner att man vill kombinera det med att minska maten eller ställa dom i vila är väl upp till var och en att bedömma med tanke på hur de rör sig, och vad de äter.

Det var väl menat åt mig, och antagligen alldeles för enkelt för att duga som råd.

Ingen hade varit gladare än jag om det hela skulle vara så enkelt att åtgärda.

Nu är ju verkligheten inte så tyvärr, mina får mer än väl sina behov i vitaminväg tillgodosedda.

Brist på ADE kan man dessutom direkt stryka om de går på bete även om man inte som jag dessutom tillför extravitaminer vilket samtliga av de drabbade fölen i tråden har gjort.

Men jag är inte heller så säker på att det är så nyttigt att strypa näringstillförseln på växande hästar.

Och det handlar inte om att de får knölar pga vitaminbrist, utan att de behöver vitaminer för att bli bra.

Sen om man känner att man vill kombinera det med att minska maten eller ställa dom i vila är väl upp till var och en att bedömma med tanke på hur de rör sig, och vad de äter.

Men de vitaminer du rekommenderade är vitaminer alla hästar inkl föl har i överskott så det räcker till och blir över när de går på bete. Det är helt omöjligt att det skulle påverka någonting att tillföra dessa vitaminer till gräsätande hästar, de har som sagt redan mer än nog av dem i kroppen.

I alla foderstatsberäkningar till sto och föl är det inräknat en viss tillförsel för tillväxt, det är denna som skall plockas bort för fölet skall inte växa så länge tillväxtzonerna ser ut så. De skall få läka först. Finns det inte näring att växa av så växer dem inte heller, de växer när näringen finns. Det syns tex mkt tydligt på dem som underutfodrar de övriga året och när de släpps på bete så säger det pang och de ränner iväg på höjden.

Det är större risker förenade med att påfresta redan inflammerade tillväxtzoner med tillväxt än det är att riskera de tillväxtrubbningar man kan orsaka genom att under en kontrollerad period strypa ner näringen för att förhindra tillväxt.

Hur gör man då om man har en märr som är underviktig?
Man kan ju inte svälta märren! Eller tycker du då att man ska börja sära dem istället?

Jag vet inte om min fölis har detta, det synns ingen knöl när man tittar, men när man känner så känns det lite större däruppe än där nere så att säga. Men har han det så vet jag att han har haft helt fel kvot på grovfodret i 3 veckor, den visade sig nämligen vara på 0,6. Jag har hittat ett annat hö, men analysen är inte klar där än....

Nog för att det är bra om hästen inte växer medan den läker, men den behöver ändå näring för att läka.

Ja du jag är av den åsikten att när en häst växer mycket så ska man istället se till att hästen får det den behöver ....
Just för att den alltid tar igen det vid ett senare tillfälle men som sagt var våra åsikter går isär och Gylle har alltid rätt så nu lämnar jag tråden :D

Mia ;)

Ja du jag är av den åsikten att när en häst växer mycket så ska man istället se till att hästen får det den behöver ....

Ja, inte fick jag då för mig att minska maten när min son växte som mest, och hade grym växtvärk i benen, snarare tvärt om.

Ja, inte fick jag då för mig att minska maten när min son växte som mest, och hade grym växtvärk i benen, snarare tvärt om.

Ja det är ju jämförbart eller hur...... Hur många cm i veckan växte han och hur många hundra kilo vägde han :angel:

Men det är ju tur att det finns folk här på forumet som kan mkt mer än de som är utbildade i ämnet (vetrinärerna alltså)...........tycker ni skall skriva en egen forskningsrapport i ämnet eftersom ni upptäckt helt nya rön som går tvärtemot de som tidigare forskats fram i ämnet skall bli jätteintressant att ta del av era resultat efter studierna.

KL
..........:( Nu tycker jag att vi lägger fokus på våra små älsklingar. Jag är jätteorolig för min lilla tjej. Det känns inte alls bra det här. Jag har varit i kontakt med vet. och dom säger att man ska vara väldigt försiktig med pådrivande mat (kraftfoder) se till att dom får rätt kvot Ca/P och att dom behöver extra tillskott på vitaminer. Känns som ni har lite rätt allihop....

Man kan även avmaska fölisarna men fick inte riktigt kläm på varför... Vet tyckte även att jag skulle kontakta en hovis eftersom tårna är så kort på min, så hon inte riskerar att få senkotraktur.

Det är ingen mening att hålla sig på sandlådenivå och anklaga varandra för att ha rätt eller fel! Vi är uppenbarligen många som har problem med fölen just nu, och alla tips och erfarenheter är välkomna. Sen hoppas jag att alla ändå kollar med sina veterinärer innan de gör något drastiskt!

Jag tycker vi som har detta problem kanske kan knäppa kort på benen både från sidan och framifrån så får man se hur de andras ser ut??

Va bra! Jag knäpper också i kväll.

Hur mycket har era fölisar växt sen dom föddes?

Brinova har växt 30 cm :eek: på 5 månader.

Jag tycker vi som har detta problem kanske kan knäppa kort på benen både från sidan och framifrån så får man se hur de andras ser ut??

Ska försöka ordna foto på min -om jag får kameran att funka. Men kan rapportera att fölet fortfarande ser bra ut men ropar inte hej ännu. Mina går nu enbart på bete utan kraftfoder, dock är det återväxt de betar på vall.

Gira

Just för att den alltid tar igen det vid ett senare tillfälle men som sagt var våra åsikter går isär och Gylle har alltid rätt så nu lämnar jag tråden :D

Mia ;)

Det synns ju tydligt och ganska ofta på hästar av större ras, som går ihop med mindre, den sk. överbyggdheten.

Här säger då ridfolk att det är helt ok.
Men meningarna glider isär. För oss så är det så att en unge som är kraftigt överbyggd har näringsbrist tillfälligt.

Den genetiska koden angående tillväxt är svår att styra över. Antingen växer dom lite hur som helst eller som det även har forskats i, strypning av mat gör att hästen växer men med brist av byggstenar...

Detta är ett svårt ämne även för uppfödare då balansgången kan vara enkel om man har en unge men bli svårare om man har många.

Vi själva har inte haft trassel med tillväxtrubbningar så som upprätade kotor /svullna leder eller kraftigt överbyggda ungar.
Men vi resonerar som så att näring in --> på växande unghäst ger bäst resultat.

Igentligen ska man inte diskutera emot i denna tråd då jag ser att dom som har stor erfarenhet av ungar har mer eller mindre blivit tvugna att försvara sig.

Veterinärer är kunnigt folk, men dom kan inte allt. Vissa är bra på tänder, andra på seminmärrar och ytterligare en bunt är bra på hältor.

För att ta som exempel skulle inte jag , med problemsto, ta råd av en duktig veterinär i Ultuna som är suverän på ryggar och ben.
Jag vänder mig till någon som har lång erfarenhet av gynokologi.

Då det gäller uppfödning så är det inte så väldigt många veterinärer som håller på i stor skala. ( och då menar jag 100-tals ungar) Men dom finns. Och det är av dom man får råd om ev förbättringar hemma med foderstatus.

Så där..nu har Naffa luftat sina tankar. :D
Kommer inte att försvara mina åsikter då det inte är någon större idé ;)

Men jag håller mig helt och hållet till CKs beskrivning om hur man kan agera då det krånglar.

AM

I eftermiddag upptäckte jag rätt vad det var en bula på fölis ben som inte var där igår, helt rund och fast ser liksom ut som kotan men sitter i ovankant på den samma, se bild. Tänkte först att han åkt på en smäll, men började sedan fundera, hur ser en uppdriven kota ut egentligen ? Håller precis på att lägga om hela foderstaten efter att vi påbörjat fodring med årets tyvärr något proteinfattiga hösilage och därför lagt in både soja och lucern och även överhuvudtaget börjat öka på den då gräset börjar sina.
Om det nu är det, vad gör man då ? Stryper kraftfodret ordentligt eller vad ? Han verkar totalt opåverkad och är lika busig som vanligt.

DSC_02641.jpg

Varför ens fråga på Bukefalos, om du inte vill ha svar från andra än veterinärer som suttit vid skrivbord och forskat?

Tack Naffa & CK!

Underbart att ni finns som har hållt på så länge med så många föl. Jag kämpar på med min och har inne på nätterna men matar på med lusern som tidigare tills jag får värdena på mitt hö.

Tack Naffa & CK!

Underbart att ni finns som har hållt på så länge med så många föl. Jag kämpar på med min och har inne på nätterna men matar på med lusern som tidigare tills jag får värdena på mitt hö.

Instämmer i detta, tack för synpunkter från folk med erfarenheter. Jag håller visserligen på med ridhästar men har också uppfattningen att överbyggda unghästar har tillfällig näringsbrist...

Men hur hade ni gjort om det var era fölisar som hade detta? Hade ni alltså inte tagit bort foder på mammahäst? Så klart vill man ju att fölis ska få alla byggstenar som den behöver, men om den växer och växer och det inte går att stoppa på annat sätt än att minska fodret på stoet...... ja inte vet jag, man vill ju gärna göra rätt.... iaf så rätt det går att göra.

Varför ska man stoppa att den växer ?
Stoppar man uppväxten så kommer den sen iallafall växa igen när den får mat och man torde få ett sämre skellet med en ojämn näringstillförsel ?
Se till att ha en foderanalys på höt och se till att få en ordentlig foderstat så dom får näring till det dom växer så inga näringsbrister blir .
Därmed inte sagt att dom ska överutfodras ,som säkert någon får detta till.
Men en ordentligt balancerad foderstat ring till SLU och kolla vem du kan prata med och kanske vilka värden du ska sätta hästarna på ?

Sen är det ju svårt att veta vad fölis får i sig igentligen nu innan avänjning ?

Ett föl växer och har det även genetiskt hur dom växer , det handlar väll inte bara om fodret .....

Eller har jag fel ?

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 100
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka