Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

Du ska inte ta bort proteintillskottet som soja o krafft protein, däremot om du ger havre kan du ta bort det. Jag antar att du redan ger en del lusern? Det gäller alltså att få upp proteinhalten utan att höja mj.

Jo koncentrerade "starka" tillskott rekommenderas att det plockas bort såsom soja och kraftprotein av de jag pratat runt med.
Men tyvärr verkar det inte finnas någon jättekunskap någonstans om exakt hur man skall göra med fodret.
Det hänger ju kvar en som jag gissar gammal kunskap hos många veterinärer att ta bort allt kraftfoder och fodra bara med hö. Tycker det väldigt mkt liknar gamla fångråd och rimmar nog lika illa i detta fall som fångråden gör i sina fall.
Idag finns ju en betydligt större kunskap om höets innehåll som inte fanns innan analysernas tid.

Jag hittar som sagt inget annat än att det beror antingen på ett för högt energiintag alt fel ca/p kvot (och då för lite ca i förhållandet). Samtidigt säger alla jag pratat med att det gäller att bromsa upp tillväxten, tillväxtzonen är ju påverkad och fortsätter de då att dra iväg på höjden så att tillväxtzonen belastas så kan ju alla räkna ut att det inte blir bättre.
För att minska tillväxten behöver ju tillförseln strypas. MJ signalerar ju tillväxt medans proteinet är byggstenarna tillväxten byggs upp av (mkt enkelt förenklat), Stryper man då ner MJ under behovet för att inte ge kroppen något att växa av, så bör man även strypa ner proteinet för byggstenarna behövs inte om inte tillväxt sker, ett överskott av protein omvandlas till energi och vips har kroppen något att växa av igen vilket man ju ville förhindra.

Efter mkt fundrande så har jag lagt mina på ca 75% av deras behov rakt av alltså både vad gäller MJ och protein.
Detta har jag trixat fram med hjälp av hö och lucern. Hittills ser det lovande ut och allt går på rätt håll. Nu har jag fördelen att ha ston som där är lite att ta av så jag behöver ju inte oroa mig för stark avmagring där. Har man ett tunnt sto är det ju klurigare.

Givetvis kommer det att analyseras! Han brukar dock inte analysera för mineraler så vi kom överens om att betala halva mineral analysen var!

Jag ger inte mina oanalyserat hö (förutom innan man har fått analysen då, men du fattar :D )

Får jag fråga varför du är otrevlig?

Mest grämmer jag mig över att jag redan har hunnit ge en hel del av det dåliga höet till mina hästar...

Jag gissar på MJ som största bov framför ca/p särskilt om man även ger lusern, för lusern brukar hålla ett ganska hög ca i kvot mot p.

lite ot:

Ska bli intressant att se hur min ser ut ikväll och ev de närmaste dagarna då vi efter åtta veckor nu släppte ut sto och föl i flocken. Vi gjorde det sent igårkväll, då de oftast springer lite mindre på natten än dagen. Men se rodeo drive, det hade dom iallafall. Igår var rörelserna mjuka och fina. Har ju gått i sjukhage senaste tiden.

Återkommer med rapport.

Gira

Någon som tycker att det ser ut som hos era?

Har fotat i dag, inte så bra bilder. Fick lov att fota i boxen... Har jämfört hennes ben med kort från ett tag sen och hon är helt otroligt rak i kotorna nu. Överväger att ta kontakt med en hovis som är duktig på fölben för att ev. förlänga tårna med plast. Nova sliter så otroligt mycket på sina tår så det finns inget kvar.... är orolig att hon ska börja kontraktera... vad tror ni? kan det bli så med för korta tår och snabb tillväxt?

Vad tror ni är det lika som era?

Ok då har jag missuppfattat lite, tur att mitt föl inte har uppdrivna kotor :)

Jag tänkte mer att om man som kimmis har ett hö med väldigt låga proteinvärden så behövs proteinkoncentratet för att få en bättre kvot, men det var kanske fel tänkt. Annars tror jag såklart inte man ska överdriva med proteinfoder.

Monell - min lilla ser ut ungefär så där. Det är som små golfbollar över kotorna på båda fram... Pratade med vet idag som inte tyckte jag skulle göra så mkt annat än vad jag redan gör. Mamman till den här fölungen är bara 4 och ett energiknippe. Hon kan dessutom inte vara inne själv så nu står alla inne på nätterna. Jag tar in dem ganska tidigt. De går i en mellanstor hage men springer inte direkt mycket. Väntar på värdena på höt, tillsdess är det lite gräs, hö och lusern som gäller.

Tidigare har de fått en blandning av havrekross, lusern och hippo alfa grov. Den lilla mängden havrekross tycker jag inte borde göra så stor skillnad, så jag fasar för vad jag har för värden på höt...

*KL*

Nu har jag inte följt tråden så noga, men när jag för första gången hade ett sånt föl förra året blev rekommendationen från vår veterinär att ge extra mycket vitamin.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken, men det var nog nån av ADE-vitaminerna.

Inte tal om att vare sig minska foder eller rörelse.
Nu är i allafall kotorna snygga igen. Tror det tog ett par månader.

En tanke som slog mig är att använder ni inte ensilage ?

En gång i tiden hade jag en häst med uppdrivna kotor och det råd jag även fick då var att även ge henne AD vitaminer pga av ensilaget inte ligger i solen och torkar på samma sätt ?

Och imorse när jag satt och räknade foderstat så har jag något minne av att det stog något om detta även där om pålle växte för fort så behövde den extra tillskott av AD samt e vitamin ?

Mia

Se där ni har redan pratat om det.

*KL*

Nu har jag inte följt tråden så noga, men när jag för första gången hade ett sånt föl förra året blev rekommendationen från vår veterinär att ge extra mycket vitamin.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken, men det var nog nån av ADE-vitaminerna.

Inte tal om att vare sig minska foder eller rörelse.
Nu är i allafall kotorna snygga igen. Tror det tog ett par månader.

Tack för det Ck :)

Kände mig totalt dissad för min teori / erfarenhet .....

När jag hade denna pålle så skulle jag även ändra C/P Kvoten efter det kommit då nya rön på Föl /unghästar samt lägga till Fiskleverolja .
Pålle blev bra och jag tyckte man såg ganska snart att det vände , hade heller ingen boxvila utan daglig utevistelse .

Sen om Mj har att pålle växer mer kan vara en orsak ,dock om man växer mer så kanske man behöver bättre C/P Kvot och extra AD vitamner för att tillgodose sin häst även dessa för att kunna bygga upp skelletet .

Vitamin A:

Behövs för tillväxten, synen, slemhinnorna och huden samt fungerar även som antioxidant och bygger upp motståndskraften mot infektioner.

Bristsymtom: Abnorm bentillväxt, neurologiska störningar, dålig fortplantningsförmåga, hudproplem och nattblindhet.

Finns i: Fiskleverolja, mjölk, lever, äggula.

Vitamin D:

behövs för kalcium och fosfor upptag, tillväxt och muskelstyrka. Erhålles genom solsken eller genom kosten. När man blivit solbränd upphör produktionen av vitamin D genom huden. Vitamin D hjälper även till att assimilera vitamin A.

Bristsymtom: Rakitis, svagt skelett.

Finns i: lever, fiskleverolja, äggula,solljus.

Sen kan man gå ut och läsa på Rakitis .

Mia

VAR får ni tag på fiskleverolja? Jag sprang runt halva länet i somras för att leta efter det när andra fölet växte som fn!

Gärna andra tips på vad ni ger för sorts vitaminer!

Tilläggas bör att mina inte äter ensilage utan går på bete plus äter lite hö. Men jag provar gärna allt ändå...

Apoteket kan beställa fiskleverolja har jag för mig .

Angående ensilaget var det en teori från Vetrinären .
Och hur det än är så är det ett forum och man måste ta ställning till saker själv .

Men för att kroppen ska tillgodogöra sig D vitaminen så måste kroppen ha tillräckligt med fosfor om jag nu inte fattat saken fel .

Förövrigt angående C/P kvoten var jag på den tiden i kontakt med SLU??

Har gamla papper någonstans hemma om kvoten ,vet dock inte var för tillfället efter flytt . Och saker kan ju ändrat på sig sen dess;)

Mvh Mia

Tack, jag kollar med apoteket.

Det som är lite svårt för mig är att det är min lilla fölunge som mest diar än. Jag läste någonstans att man smörjde in juvret med fiskleverolja, funkar det? Eller hur gör ni för att få i fölungarna det ni vill få i dem?

VAR får ni tag på fiskleverolja? Jag sprang runt halva länet i somras för att leta efter det när andra fölet växte som fn!

Mina föl får Biofarmabs "Friska Foal" vitaminer och har fått hela tiden sedan de var ca 1 mån, speciellt den äldre som nu är drabbad då han älskar dessa vitaminer och kräver sin dos varje kväll (som han får i en spruta i munnen, älskar som sagt dem och står och suger i sig varenda droppe).
För övrigt ger jag mor och son vitafors vitamin/mineral pellets (små minipellets som är mkt lätta att få dem att äta).
Så mina har hela tiden haft mkt god tillgång till vitaminer och även mineraler, så jag kan direkt säga att på min är det inte orsaken i alla fall.

Om det skulle vara vitaminer som påverkar detta skulle det ju gå att hitta någonstans på nätet, ingen som skriver om detta problem nämner ens vitaminer däremot för lågt ca intag gentemot fosfor och som sagt för högt MJ intag. Inte heller SLU nämner ett ord om vitaminer vilket man tycker de borde göra om det fanns nya kunskaper i ämnet.

Är ju ganska farligt att gå ut och säga att man inte skall ändra något mer än ge vitaminer när det inte ens nämns någonstans i det som är skrivet av veterinärer i ämnet, för att en veterinär sagt det, detta problem kan ju dock ge allvarliga följder om det inte behandlas rätt.

Nej, du har rätt. Mina får ju också mineraler och kalk tillsammans med lusernet deras mor får, men hur stora mängder de petar i sig av det är ju svårt att säga.

Förr gav man fodertran då man tyckte hästar var glåmiga typ. Vi gav det i början på 90talet till en av de travare jag hade som passhäst då. Köptes i dunk på lantmännen, för en ganska låg peng. Har för mig det är fiskleverolja...

Gira

Är ju ganska farligt att gå ut och säga att man inte skall ändra något mer än ge vitaminer när det inte ens nämns någonstans i det som är skrivet av veterinärer i ämnet, för att en veterinär sagt det, detta problem kan ju dock ge allvarliga följder om det inte behandlas rätt.

Vem har gjort det ?

Om det skulle vara vitaminer som påverkar detta skulle det ju gå att hitta någonstans på nätet, ingen som skriver om detta problem nämner ens vitaminer däremot för lågt ca intag gentemot fosfor och som sagt för högt MJ intag. Inte heller SLU nämner ett ord om vitaminer vilket man tycker de borde göra om det fanns nya kunskaper i ämnet.

I mitt hippocampus program i sammarbete med Novasoft ,Fatima och SLU står det .

Citerar : unga hästar och/eller hårt arbetande hästar kan behöva ett extra tillskott mad A-D-E vitaminer .

Sen gällande digivande eller dräktiga hästar Citerar : från ovan Hippo campus i sammarbete med SLU .

Dräktiga och digivande hästar som inte går på bete kan eventuellt behöva tillskott av Avitamin D vitamin kan eventuellt behövas vintertid till de som utfodrar med Ensilage .

Och jag har diskuterat ovan om C/P kvoten om du läser mina inlägg !

Det här med ADE vitaminer visst jag också om, att dom behövs för upptaget av kalk och fosfor. Men är det någon annan kvot Ca/P än det normala som man bör ha när dom är i sån här enorm växtperiod? Jag ger ju Brinova ADE vitaminer i flytande form (vetegrodd olja) annars kan man ge fiskleverolja också som köps på apoteket.

Gyllene: Min hästmamma är också bara 4 år och för mig känns det som om det bara skulle bli värre om dom stog på box. Mina går i en lite mindre hage nu, bara dom 2 och dom är lugna. Tar in dom tidigare och så får dom vara inne på natten. Men jag har ett till bekymmer förutom dessa "golfbollar", Nova är så kort i tårna på fram benen så hon blir liksom ännu mer spikrak. Jag är rädd att hon ska börja kontraktera.

Är det någon av era andras fölisar som också är kort i tårna? vad har ni fått för direktiv eller gjort åt det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 100
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka