Uppdriven kota ??

Sv: Uppdriven kota ??

KL

Funderar lite på min flicka som oxå har problem i sina leder. Hon är ohalt men är besvärad av epifysiterna. Rör sig försiktigt.

Kan man ge tex djävulsklo till föl? Det är ju både antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Vill helst inte trycka i henne mer Finadyne pga magen.

// Sita

Skulle absolut INTE ge Djävulsklo till ett föl, även det kan påverka magen:cry:

Läs tidigare inlägg om råd vad gäller begränsad rörelse och försök ha is i magen tills fölet rör sig bättre.

Det är bara tid och vila som gäller, helst utan smärtlindring! Då kan du lättare läsa av fölet när den börjar bli bättre från sina problem.

skulle våga släppa ihop dem en liten stund på måndag eftermiddag, de har så fruktansvärt mkt överskottsenergi nu speciellt den andra fölisen, han gick på bakbenen in idag och det går inte att vara i närheten av honom utan att han skall naffsa och bita i allt och alla kort sagt vääääldigt understimulerad. Känns som att det blir inte ett roligt äventyr att chippa och idrita dem när de är så här, de skulle verkligen behöva få busa av sig lite först så att de kunde komma tillbaka till att vara trevliga och lätthanterliga som de brukar vara.

NEJ! Gör inte det, det kan äventyra mer än vad du har vinnig av för stunden!

Du får hellre hålla litet tag om näsan alt bremsa dom vid chipmärkningen för att dom skall hålla sig stilla den lilla stunden.

Är orolig för min lilla Nova. Hovslagaren va ut idag och tycker att hon är så upprätad och växer så det knakar. Hovis tyckte att jag skulle ha dom i hagen nära stallet så hon slipper gå och nöta hovarna på grusvägen (har 500 m till beteshagen). Och att dom ska vara inne på natten, fast det är dom redan. Mammahäst får inget kraftfoder, bara hö och gräs och mineraler. Nova har fri tillgång på mineraler.

Tycker hon har lite sådana könlar som ni skriver om men är lite osäker, hur ser era ut/känns? Nova har även som vätska/små påsar i karlederna. Men det allra värsta är att hon har inte några tår så hon blir så rak.... Är orolig så det gör ont :crazy: Pratade med hovis om plastning av hovarna men vi skulle avvakta med det.

Ska försöka knäppa kort på hennes ben idag så får ni se hur hon ser ut.

Kan nog bara säga "välkommen i klubben" :crazy:

Jag ska göra som G och S sagt och skaffa salva att smörja "knölarna" med. Letar, letar, letar...

Jag räcker också upp handen! Här är det min lilla som de senaste två dagarna fått små bulor över kotorna fram. De är lugna i hagen och äter samma som det gjort hela sommaren. De får bara lusern och mineraler utöver bete och hö. Jag har dock direkt slängt iväg höt på analys för att se hur det ser ut.

Så nu är de inne på natten. Vad smörjer ni med? Vanlig människosalva? Ska jag be vet skriva ut nåt?

Dessa småkryp...

Har fotat i dag, inte så bra bilder. Fick lov att fota i boxen... Har jämfört hennes ben med kort från ett tag sen och hon är helt otroligt rak i kotorna nu. Överväger att ta kontakt med en hovis som är duktig på fölben för att ev. förlänga tårna med plast. Nova sliter så otroligt mycket på sina tår så det finns inget kvar.... är orolig att hon ska börja kontraktera... vad tror ni? kan det bli så med för korta tår och snabb tillväxt?

Vad tror ni är det lika som era?

Ja, här är en till som nog kan räcka upp handen, är detta något som går just nu bland fölisarna? En stor och hård knöl utsida kota vänster bak. Men är epifysiterna hårda? Eller har hon fått en rejäl spark eller ett tramp?
De får inget tillägg, har gått på vallbete hela tiden, så jag har ingenting i fodret att ta bort dessvärre.

Veterinär kommer nästa vecka, så tills dess är det box på nätterna, på dagarna står mest flocken och hänger under ett träd ändå, så då ligger hon mest.

Aldrig haft detta tidigare på något föl, dock har detta fölet växt mest av alla föl jag har haft och har långa ben om nu det har någon betydelse.

Ja, här är en till som nog kan räcka upp handen, är detta något som går just nu bland fölisarna? .

Jag satt och funderade igår då jag även hört många fler nu på sista tiden här omkring som drabbats, i år har ju varit ett uselt år vad gäller gräsets innehåll. Man ser det ju tydligt på alla höanalyser med katastrof lågt protein redan i början på juni månad. Vilket gör att det mesta bete hur bra det än har sett ut har innehållet ett mkt stort MJ överskott i förhållande till protein. MJ är ju det de växer av, proteinet är byggstenarna. Det stora MJ överskottet har gjort att fölisarna växer fort, man ser ju ovanligt mkt stora föl i år.

Ett MJ överintag anges också som en av två orsaker till att epifysit uppstår. Så jag tror gåtans lösning ligger i betesgräset.

KL

Ni skriver att man ska ta bort kraftfoderet om det blir så här, men om man har ett grovfoder med jätte låg kvot och då tar bort sojan och krafft protein o vad det nu är man ger, borde det inte bli värre då?

Jag funderar då jag har ett hö med en kvot på 2,7 och det har de fått i några veckor nu (fick analysen igår) och därav borde ju mitt föl ligga i riskzonen och han har oxå växt jätte fort!

Så om han skulle få detta, ska jag då ta bort proteintilläggen? eller hur resonerar ni då? (till märren alltså)

för att göra det enklare så skriver jag vad mitt hö innehåller

8, 4 MJ
23 smb protein

(ja jag letar annat hö!)

Du ska inte ta bort proteintillskottet som soja o krafft protein, däremot om du ger havre kan du ta bort det. Jag antar att du redan ger en del lusern? Det gäller alltså att få upp proteinhalten utan att höja mj.

Varför inte gå in på hippos foderprogram och lägg upp en foderstat som blir rätt kvot ?

Allra helst nu när du haft problem med ditt sto i en annan tråd ?

Mvh Mia

En tanke som slog mig är att använder ni inte ensilage ?

En gång i tiden hade jag en häst med uppdrivna kotor och det råd jag även fick då var att även ge henne AD vitaminer pga av ensilaget inte ligger i solen och torkar på samma sätt ?

Och imorse när jag satt och räknade foderstat så har jag något minne av att det stog något om detta även där om pålle växte för fort så behövde den extra tillskott av AD samt e vitamin ?

Mia

Då tar jag bort havren direkt!
Har pratat med en annan bonde nu, hans analys är inte klar än, men förra året hade han 120 smb protein, så där lär det väl inte vara för låg kvot iaf!

Jag tror att min fölis kanske har sånna där knölar, tycker det är svårt att avgöra vad som är kotan och vad som kan vara det där andra...

Lusern ger jag inte nu då det bara hjälper till att höja MJ, bättre att ge mer koncentrerat foder!

Hämtar nytt hö redan idag :D

Det går inte att få rätt kvot med det höet... jag kan täcka proteinbehovet ja, men kvoten kommer likförbannat vara fel (mkt irriterad över att jag la ut egna pengar på att analysera hans hö :mad:)

Jag ger Brinova extra ADE-vitaminer (flytande så jag vet att hon får i sig det) Har gjort det ett tag nu men hur länge/mycket kan man ge det då? är ju inte bra med för hög dos heller...

Jaaa duu jag har själv ett skit ensilage , men jag har fått ihop alla kvoter med lite mix och eftersom det är mitt eget ensilage så får det bli så.

Men går det gör det men hade jag inte varit tvungen så även jag köpt nytt Ensilage om jag sluppit betala för det andra ....

på mitt hö går det inte, om jag inte ska ge typ 1,5 kilo soja, 0,5 kilo potatis protein och 1 kilo krafft protein... då kanske jag kommer upp i bra kvot...

Men då får hästen oxå ett rejält överskott på protein från kraftfoder och det är inte nyttigt!

En tanke som slog mig är att använder ni inte ensilage ?

En gång i tiden hade jag en häst med uppdrivna kotor och det råd jag även fick då var att även ge henne AD vitaminer pga av ensilaget inte ligger i solen och torkar på samma sätt ?

Och imorse när jag satt och räknade foderstat så har jag något minne av att det stog något om detta även där om pålle växte för fort så behövde den extra tillskott av AD samt e vitamin ?

Mia

Just i år har vi fodrat med vanligt hö ända fram tills för ett par veckor sedan, dessutom har de fått kombinerat mineral och vitamintillskott hela tiden. Sen är det ju ingen risk att en häst har AD brist på sommaren när den går på gräs. De får ju hela tiden i sig långt över vad de behöver bara av att beta och vara i solljuset.

Sen vad gäller hösilage så tror jag inte att det är någon fara, hösilage torkas ju nästintill lika mkt på fältet som hö. Man tar ju inte hösilage som man tar grönmassa/koensilage med bara en dags torktid som vissa kobönder gör.
Tvärtom så är det ju så att i lagrat vanligt hö så får man ett vitamintapp efter ett antal månaders lagring, något man inte får i hösilage. Så tvärtom skulle jag nog säga att fodrar man med vanligt hö måste man vitaminkomplettera efter nyår och framåt.

på mitt hö går det inte, om jag inte ska ge typ 1,5 kilo soja, 0,5 kilo potatis protein och 1 kilo krafft protein... då kanske jag kommer upp i bra kvot...

Men då får hästen oxå ett rejält överskott på protein från kraftfoder och det är inte nyttigt!

Förstår inte varför jag igentligen svarar dig i dina inlägg brukar undvika det .....

Och du gräm dig inte över att du fick betala analysen ,var glad att du slapp skithöt men.... jag skulle nog se till att ta en ny analys på det nya höt som brukar innehålla 120 smältbart prot eftersom detta år inte är som det brukar .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: carre10
·
Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 100
Senast: QuickStar
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dundret
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 399
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka