Uppdragen buk = Normal exteriör?

J

joneya

Jag har sett flertalet hästar med denna exteriör. Själv fick jag en känsla av att något är fel. Men nu när jag läste i en bok om TTouch så stod det att det var ett exteriördrag som vad jag förstod det var medfött. Stämmer detta?

De hästar jag har sett har mer eller mindre haft en ryggrad som sticker upp en bra bit plus en nästan konvex linje, d.v.s. den går nästan uppåt (oftast i form av karprygg runt länden ungefär).

Någon som har erfarenhet av dessa kroppsbyggnader och kanske VET hurvida det är något medfött eller något man kan avhjälpa?

M.v.h. från en nyfiken Joneya

Sv: Uppdragen buk = Normal exteriör?

Karprygghet kan vara medfött. Är det inte medfött så kan det bero på maskangrepp, eller många gånger på bakknäs problem.

Totti skrev:
Karprygghet kan vara medfött. Är det inte medfött så kan det bero på maskangrepp, eller många gånger på bakknäs problem.

Vaa!! Berätta mer, det låter intressant. Hur vet du det??

Åh det är saker som vi diskuterat mycket om på skolan, jag vet inte riktigt själv vart den informationen kommer i från, men utgår ju ifrån att de har lärt ut rätt :o Fast jag kan ju tänka mig att om hästen har smärta i sina bakknän så försöker den att avlasta genom att spänna upp överlinjen/länden o därav karprygghet

Senast ändrad:

Du skulle inte kunna tänka dig att ta reda på det :angel: *fjäskar*

Ska försöka leta lite i böckerna jag har, men tror nog att det mesta av denna info kommer från lektioner då Helmut har pratat i ett och man har haft häcken full att hinna annteckna allt, och fråga inte mig vart han har fått allt ifrån :D(han sammarb ju mkt med vetrinärus, så det kan tänkas att ngt kommer därifrån)

vad går du på för skola?

Hej - karprygg och uppdragen buk är inte samma sak. Att hästen drar upp buken kan t ex bero på uttorkning, stress, muskelspänningar, smärta, rädsla. Den gör detta genom att spänna de muskler som lyfter mellangärdet t ex transversus abdominis och obliquus externus och internus. Hästar kan ha olika lätt att ta till denna reaktion på stress men alla hästar jag har tittat på och tagit i kan fås att slappna av och släppa ned buken. Jag har däremot inte sett/hört talas om att det skulle vara kronioskt på något sätt.

"Äkta" karprygg är egentligen en ryggradsdefekt (kanske det som avses i din bok) men hästar som har dålig muskulatur i rygg och kruppa kommer att se karpryggiga ut eftersom ryggradens form är som den är (se skelettbilder i all anatomilitteratur). Här är åtgärden givetvis att lugnt och långsamt bygga upp hästens kropp och ta bort allt som hindrar den (felaktig träning, dålig sadel, led/muskelproblem etc).

mvh
Lejonelle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka