Uppdrag granskning-fasansfullt.

Är du så dum eller gör du dig bara till?
Det är så sjukt att du försvarar IS handlingo även de radikala islamisterna.
Inte ett ord om programmet. Trådens ämne.

Tja det ligger väl i dess natur att fortsätta avfärda, förminska, skrika rasisto allt man kan hitta på.

Något personligt egenintresse kan man lätt skönja.

Tillbaka till idiotin. Jag har försvarat exakt noll av IS.

Däremot är det inte vidrigt oansvarigt att på mest effektiva sätt arbeta mot radikalisering. Det är liksom ganska smart.

Visst har jag ett personligt egenintresse av samhället och dess utveckling. Jag är en del av det, liksom mina barn. Då kan man inte bara stå och se på när rasismen växer och idiotin växer sig stark. Då är det viktigt att stå upp och säga vad man tycker. Även om det blir obekvämt.

Programmet var riktigt intressant. Inte så mycket för att det framfördes nya fakta utan desto mer för att en hel del av de uppfattningar jag har bekräftades.
Att Svenska staten varit och är naiv vad det gäller hot från extrema grupper.
Att den svenska lagstiftningen är godtrogen och tandlös gentemot dessa grupper
Att de som valt den här vägen är lika onåbara som alla andra sektmedlemmar
Att vi måste och det omedelbart-införa reseförbud och återkalla de pass dessa personer har.
Naturligtvis ska de inte få komma tillbaka och erhålla sjukvård.
Dyker de upp i Sverige ska de anhållas och på samma sätt som för SS medlemmar lagföras för att tillhöra en organisation som begår brott.

En grundlagsändring vore på sin plats.det skulle bli möjligt att återkalla det svenska medborgarskapet om man ansluter sig till vissa internationella brottsliga organisationer

Tja ibland tvingas jupolitik.
Jagammelmedia till offentliga dementier och pudlar.
"Igår eftermiddag klev den svenska Public Service-radions flaggskeppsprogram på samhällsområdet Studio Ett över gränsen.
Journalisten Helena Groll intervjuade den israeliske ambassadören och ställde frågan om judarna själva bär ett ansvar för antisemitismen.

Frågan ställdes inte i ögonblickets obetänksamhet, utan när ambassadören vägrade att svara följdes den av följdfrågor. Nitiska och insisterande följdfrågor. Dessutom på engelska, vilket rimligen gör att journalisten funderar ytterligare på hur hon ska formulera sig. Frågan var inget misstag.
Eller som ambassadören själv förklarar för Groll: det är som att svara på frågan om våldtäktsoffrets skuld för våldtäkten.

Studio Ett var snabbt ute och erkände sitt misstag, bad om ursäkt och tog till den sällsynta åtgärden att radera händelsen från det egna arkivet (ljudklippet finns dock på bland annat Youtube). Man inte vill ”bidra till att formuleringen får vidare spridning” skriver man, men det är svårt att befria sig från intrycket att det också var av hänsyn till det egna anseendet. En mer cynisk bild av detta är att Sveriges Radio söker retuschera historien.
Inte heller detta kommenterar de som gillar allt med vår nuvarande politik.
De som skriker rasist som svar på allt o förlöjligar alla antagonister.

Vad är det för fel på folk? Det får utomstående att inte längre se Sverige som ett föredömligt folk. Man skrattar inte bakom ryggen utan är uppriktigt bekymrade.
Vår turistnäring förutom tiggeri nämns numera aldrig för att den har decimerats. Klart att man inte Väljer att berätta för folket hur illa det har blivit med ekonomin förrän den är som nu- tomma lador. Och vad gör man åt det?
Lånar70 milj/dag.
Vem ska betala kalaset?
Jag SKÄMS!

Senast ändrad:
Bhui K, Warfa N, Jones E (2014) fann att ung ålder, välstånd och att vara under heltidsutbildning (sysselsatt) var riskfaktorer för radikalisering. Att vara arbetstagare var dock ej förknippad med ökad risk för radikalisering. Vad garvar du åt?

Ursäkta, men hallå var är citeringen? Har man en riktig poäng kan man ju i.a.f. redovisa den på ett vetenskapligt sätt. Det kallas ju inte vetenskap för intet.

Landsbygdsbo.
Hen må vara krass, men är alltid vältalig, saklig o kunnig till skillnad från undertecknad.

Äsch, det är västvärlden som beväpnar IS så nog har vi alla ett ansvar över världens säkerhet. Ett flertal svenska vapen har setts i händerna på både islamistiska grupper i Syrien och Irak samt i Libyen (där is - eller daash som jag och många andra föredrar att kalla dem - just avrättat minst 20 egyptier. Man räknar med att Sverige beväpnade varannat land i arabiska våren (källor bbc arabia och svenska freds) - vapen som blivit kvar i händerna på IS och har setts vid flera filmer på krigare därifrån. Den dagen vi lever som vi lär och inte säljer vapen kan vi kanske argumentera emot att hjälpa världen eller inte.

541230,
Landsbygdsbo :laugh: = LBB, inte alla som får en egen förkortning härinne. Och inte alla som är kvar efter att en särskilt tråd startades av någon där många ville ha bort LBB, på buke gillas det olika när de som ska bestämma även ska bestämma vilka som passar i deras olika mall.
För att placera in mig i en mall så måste den vara förbaskat stor, så min ngt vidlyftiga kroppshydda får plats.
body_by_beer.jpg
;)

Äsch, det är västvärlden som beväpnar IS så nog har vi alla ett ansvar över världens säkerhet. Ett flertal svenska vapen har setts i händerna på både islamistiska grupper i Syrien och Irak samt i Libyen (där is - eller daash som jag och många andra föredrar att kalla dem - just avrättat minst 20 egyptier. Man räknar med att Sverige beväpnade varannat land i arabiska våren (källor bbc arabia och svenska freds) - vapen som blivit kvar i händerna på IS och har setts vid flera filmer på krigare därifrån. Den dagen vi lever som vi lär och inte säljer vapen kan vi kanske argumentera emot att hjälpa världen eller inte.
Nja jag vet inte vem som beväpnar. Men de flesta stridsvagnar, trupptransports vagnar, handeldvapen o raketgevär jag sett i händerna på IS-fanatiker är made in the USSR eller dess dåvarande satellitstater ;)

Nja jag vet inte vem som beväpnar. Men de flesta stridsvagnar, trupptransports vagnar, handeldvapen o raketgevär jag sett i händerna på IS-fanatiker är made in the USSR eller dess dåvarande satellitstater ;)
Svenska vapen och vapensystem förekommer i stor utsträckning i mellanöstern och har vid ett flertal tillfällen setts i händerna på Daash, jo. Sverige säljer otroligt mycket krigsmaterial till bland annat USA som krigat - och lämnat - i bland annat Irak. BBC gjorde ett ganska uppmärksammat reportage om det och mer info finns här; http://www.svenskafreds.se/vapenexport/karta. Sverige är en av de starkaste vapenaktörerna i världen. Att blunda för att det finns svenska vapen i dessa händer är lite naivt tycker jag. Sedan tror inte jag du har varit på plats och kontrollmäter var vapnen kommer ifrån, det finns det däremot folk som gör :angel:

Ursäkta, men hallå var är citeringen? Har man en riktig poäng kan man ju i.a.f. redovisa den på ett vetenskapligt sätt. Det kallas ju inte vetenskap för intet.

Citeringen är Bhui K, Warfa N, Jones E (2014). Om det är referensen du efterfrågar så är den Bhui K, Warfa N, Jones E (2014) Is Violent Radicalisation Associated with Poverty, Migration, Poor Self-Reported Health and Common Mental Disorders? PLoS ONE 9(3): e90718. Jag valde att inte ta med referensen då citeringen räcker gott för att googla och för att det är Bukefalos och inte en vetenskaplig tidskrift.

Svenska vapen och vapensystem förekommer i stor utsträckning i mellanöstern och har vid ett flertal tillfällen setts i händerna på Daash, jo. Sverige säljer otroligt mycket krigsmaterial till bland annat USA som krigat - och lämnat - i bland annat Irak. BBC gjorde ett ganska uppmärksammat reportage om det och mer info finns här; http://www.svenskafreds.se/vapenexport/karta. Sverige är en av de starkaste vapenaktörerna i världen. Att blunda för att det finns svenska vapen i dessa händer är lite naivt tycker jag. Sedan tror inte jag du har varit på plats och kontrollmäter var vapnen kommer ifrån, det finns det däremot folk som gör :angel:
Ja vi säljer vapen men då till regeringar, inte till fristående fanatiker. Jag blundar inte, tvärtom jag tittar och känner igen vapnen.
AK 47 är väl en av världens mest tillverkade människoliar. Tillverkad i det gamla östblocket och bla Kina.
T72:an välde in från ryssland då Arabligan hade goda kontakter med Moskva
T-72_Iraq_01.jpg

så den ryska pansarbandvagnen med sina idiotiskt placerade bränsletankar (undrar hur många som brinner inne pga av dem?
Finnish_BMP1_Parola_1.jpg

Och så naturligtvis det lilla ryska reketgeväret ;)
rpg7.jpg

Så bbc och svenska freds har fel? Intressant, för bbc ses som ett av världens mest objektiva medier.
"AT4 är ett svenskt granatgevär som tillverkas av Saab Bofors Dynamics. Det avfyras från axeln och kan spränga sig igenom både bepansrade fordon och hus. USA har köpt över en halv miljon AT4r. Sedan 2001 har det ett flertal gånger framkommit bevis för att granatgevär av typen AT4 som Sverige exporterat till USA överförts till styrkor i Irak, i strid mot avtalet mellan Sverige och USA. Amerikanska soldater hade bytt vapnen mot bland annat cigaretter och alkohol. I exportavtal med Sverige har USA förbundit sig att inte föra vidare svenska vapen till någon annan stat eller aktör."... Och jo, du är naiv. ett svenskt vapen som kommer i händerna på dessa beväpnar dessa händer. Spelar faktiskt ingen roll om de får tag i det via USA eller sin regering, eller hur?

BBCs reportage handlade förövrigt just om svenska vapenhandel i förhållande till den neutralitet vi har och att de beväpnar stora delar som inte ska vara beväpnade (om nu någon ska det?). Går säkert att googla fram det reportaget. Enskilda bilder du lägger in tar inte ifrån den faktan så försök inte ens med det.

Så bbc och svenska freds har fel? Intressant, för bbc ses som ett av världens mest objektiva medier.
"AT4 är ett svenskt granatgevär som tillverkas av Saab Bofors Dynamics. Det avfyras från axeln och kan spränga sig igenom både bepansrade fordon och hus. USA har köpt över en halv miljon AT4r. Sedan 2001 har det ett flertal gånger framkommit bevis för att granatgevär av typen AT4 som Sverige exporterat till USA överförts till styrkor i Irak, i strid mot avtalet mellan Sverige och USA. Amerikanska soldater hade bytt vapnen mot bland annat cigaretter och alkohol. I exportavtal med Sverige har USA förbundit sig att inte föra vidare svenska vapen till någon annan stat eller aktör."... Och jo, du är naiv. ett svenskt vapen som kommer i händerna på dessa beväpnar dessa händer. Spelar faktiskt ingen roll om de får tag i det via USA eller sin regering, eller hur?

BBCs reportage handlade förövrigt just om svenska vapenhandel i förhållande till den neutralitet vi har och att de beväpnar stora delar som inte ska vara beväpnade (om nu någon ska det?). Går säkert att googla fram det reportaget. Enskilda bilder du lägger in tar inte ifrån den faktan så försök inte ens med det.
Naturligtvis finns även svenska vapen på plats i mellanöstern. USA tog ju med sig ett antal svenska vapen. Men och det lär nog BBC och alla andra objektiva källor kraftigt understryka. Majoriteten av de vapen, den absoluta majoriteten av de vapen som används i Syrien av de olika grupperna samt den Syriska regeringen är antingen rysktillverkade eller tillverkade på licens i ett av de länder som när det begav sig låg under den ryska piskan (Kina undantaget, de piska ju själva!)

Så jag tror inte att jag far med osanning när jag hävdar att de svenska vapnen i regionen utgör långt mindre än en promille av de insatta vapnen.

Sedan kan man ju fråga sig vem som är naiv
Du silar mygg och sväljer kameler ;)

Sedan är det ju en annan femma att svenska lastbilar transporterar en stor andel av materialet till de olika slagfälten, men det är ju en helt annan historia.

Att tro att inte västvärlden är med och beväpnar dessa grupper är naivt, hör gärna med svenska freds. Googla fram bbcs reportage, det var jäkligt bra men ett par år gammalt (från arabiska våren). Svenska vapen är inte svåra att få tag på utomlands, sambons vän, som själv krigade med rebellgrupperna under arabiska våren i Libyen, använde sig av bland annat Carl Gustaf. Olagligt, absolut. Men det är knark också. För att inte tala om hur många amerikanska och israeliska vapen som ligger i omlopp i regionen.

Att tro att inte västvärlden är med och beväpnar dessa grupper är naivt, hör gärna med svenska freds. Googla fram bbcs reportage, det var jäkligt bra men ett par år gammalt (från arabiska våren). Svenska vapen är inte svåra att få tag på utomlands, sambons vän, som själv krigade med rebellgrupperna under arabiska våren i Libyen, använde sig av bland annat Carl Gustaf. Olagligt, absolut. Men det är knark också. För att inte tala om hur många amerikanska och israeliska vapen som ligger i omlopp i regionen.
Vänta ett tag här nu, jag har inte hävdat vem som beväpnar dessa grupper, jag har bara hävdat det jag med säkerhet kan bevisa, nämligen att majoriteten av vapnen härstammar från det gamla östblocket.

Det är allmänt känt att Israel beväpnat olika falanger med bytesvapen i syfte att splittra.
Samma sak har säkert Turkiet, Iran och USA gjort. Men det kan ingen av oss bevisa.

Jag har sett en hel del bilder o film från konflikten och nästan uteslutande syns östmateriel i händerna på fanatikerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka