Uppdelingen av kraftfoder.

S

SessCa

Kanske finns en annan tråd om det här men jag hittade inte.

Har lite funderingar på hur man eg delar upp kraftfodret på bästa sätt.
Jag har alltid haft det så här uppdelat:

Morgon: Korn/havre
Efmid. Korn/havre
Kväll: betfor, kli, vitaminer, harve mineraler och övrigt.

Och fri tillgång till hö hela dygnet.
Är det bättre att dela upp mineralerna/klit och betforn på resten av dagen också?

Jag tror jag har gjort så här av lite lathet faktiskt.
Alla torra mål har jag lagt i återslutbara hinkar som hängt på hästens boxdörr, så det bara vart att kasta in. och det blöta målen har jag "föreberett" på morgonen, halft betfor och linfrö i blöt och sen blandat på kvällen.
Så man behöver bara stå och mäta och väga EN gång om dagen.

Men som sagt, är det kanske bättre att dela upp det så hästen får 2 eller t.o.m tre blöta mål om dagen?

Och är 3 mål kraft om dagen hiskelit lite om hästen har fri tillgång till hö?

Och har jag fått det helt om bakfoten om jag säger att betfor inte får ligga i blöt för länge för att det då börjar jäsa? :confused:

Vore tacksam för några svar på mina funderingar. :)
 
Betforen bör man nog bara vara mest försiktig med på sommaren.
Jag skulle ge betfor alla tre gånger, blir väldigt torrt och svår tuggat tycker jag iaf för hästen.
 
Jag har aldrig upplevt att en häst utan fel på tänderna har svårt att tugga. :confused:

det jag funderade mest över var väl för energi innehållet. Betfor innehåller ju mycket socker. därav undrar jag om det kan ´vara bättre att dela upp det på flera mål om dagen.
 
jag skulle nog ge betforn på morgonen i stället för på kvällen eftersom det inehåller mycket socker och det är snabbenergi.
Varför ska de stå med massa energi i sig på natten när de endå ska sova? :)
i övrigt tycker jag det låter bökigt med betfor alla mål, då måste man ju hålla på å blötlägga betfor hela dagarna ju.. :p men lite vatten på havren en kvart före utfodring skadar ju inte. :idea:
 
Varför ska de stå med massa energi i sig på natten när de endå ska sova?

Om jag har fattat det rätt så sover inte hästar ändå hela natten.
Dom sover ju mycket dagtid också. Så på det sättet har jag alltid haft för mig att det inte skadar att äta betfor på kvällen.

Och om man ger all betfor på morgonen, måste den ju blötläggas redan kvällen innan. ochjag har för mig att betfor kan börja jäsa om det står för länge? :confused:
 
men du rider väl på dagen eller eftermiddagen... och då har du ju dendär snabba energin att ta av, men om den senast fick snabb energi för nästan ett dygn sen så har det väl gått ur kroppen? jag blandar alltif upp fodret med lite betfor eftersom att kornkross som jag ger blir väldigt tort och dammigt och fastnat lätt i halsen om hästen inte har stor salivproduktion just då... och jag vill inte ge min häst foderstrupeförstoppning bara för att jag är lat...!
/Ewe Ewe.Has.It
 
och jag vill inte ge min häst foderstrupeförstoppning bara för att jag är lat...!

Mina hästar har alltid dregglat rikligt när dom äter, både torr och blöt mat. och om havre kan ge halsförstoppning borde väl hö också kunna göra det?

Nu har det vart så att jag gått i skolan och inte vart i stallet på morgonen, alltså bara kvällstid. "lathets-hinkarna" har mest vart för att underlätta för stallägaren. :idea:
det jag ville veta med tråden var om det är smartare att dela upp det av den anledning att sprida enegriintaget jämnt över hela dagen. Inte höra att jag är lat. :smirk:
För då är nog mer än 50% av rid-sverige också det.

Har inga hästar just nu så det är inget jag behöver oroa mig för för tillfället. Var bara nyfiken att höra åsikter.
 
Tycker din foderfördelning låter riktigt vettig. Har fått lära mig att man inte ska ge betfor tillsammans med kraftfoder eftersom hästen tuggar betforen annorlunda än kraftfodret och då inte tillgodogör sig kraftfodret ordentligt. (alltså betforen tuggar dom ju knappt alls medan kraftfoder behöver tuggas ordentligt) :)

Mer att tänka på är att inte ge kraftfoder före grovfoder, för magen behöver komma igång innan. Så de är bra om den får hö en stund före. Men din häst hade ju fri tillgång (vilket jag tycker är bäst!) så de behöver du ju inte tänka på då.

Min häst brukar få så pass lite kraftfoder (max 1 kg) så han får bara ett mål om dan, 3 mål om dan är väl inte ovanligt och såvida det inte är några enorma mängder så är de inga problem. :D

Det stämmer oxå de du säger att betfor jäser om de får stå för länge, minns inte nu hur lång tid som är max. Man känner på lukten om de är jäst. Den jäser snabbare om de är varmt oxå.
 
Har fått lära mig att man inte ska ge betfor tillsammans med kraftfoder eftersom hästen tuggar betforen annorlunda än kraftfodret och då inte tillgodogör sig kraftfodret ordentligt. (alltså betforen tuggar dom ju knappt alls medan kraftfoder behöver tuggas ordentligt)

Har aldrig hört det där tidigare men det låter faktiskt vettigt. :)
Skulle vilja höra lite fler åsikter om det där. Kanske nån som tycker annorlunda? :)


betfor jäser om de får stå för länge

Då kanske det rent av är en dum idé att ställa betfor på kvällen?
Ofta så hinner det ju då stå i tio timmar (Om man fodrar natt kl 8 och morgonfodrar kl 6.)
Fast det kanske är längre tid som krävs för att det ska jäsa?
Fast det kan ju iof bli väldigt varmt i ett stall.
 
De sover inte så många timmar nej, men vad gör det med energin annars då? :smirk: Jag kan tänkamig att det är välldigt olika men min häst gnagde lite på boxträt förut 8 nu välldigt länge sedan ) men när jag slutade ge betforn på kvällen och gav det på morgonen i stället slutade han med det. Det kanske var en tillfällighet, men jag tycker det verkar logiskt. har man 3 gånger kraftfoder giva om dagen kanske det skulle passa bäst att ge betforn på mellan givan, för då kanske man kommer och rider senare och då kan det ju vara bra med lite extra energi. :)

Ja betfor börjar jäsa efter allt för lång tid. men du sa att du lägger betforn i blöt på morgonen ( är det vid morgonfodring kl 6) så får det stå i 13 timmar (till kl 20 då de får kvällsmaten(?))

jag brukar hälla på hett vatten ngn timme innan eller är det svalt i stallet brukar jag blötlägga det kvällen innan. (vid 24 tiden)

ang foderstrupsförstoppning: Om hästen inte ätit något e på en stund innan kraftfodret ges är salivproduktioonen inte riktigt igång, och kan så få foderstrupsförstoppning för att maten inte har hjälp av saliven att "glida ner" blöter man maten en liten stund innan utfodring är risken mindre. därför ska man ge grovfoder innan man ger kraftfodret.

Fri tillgång på grovfoder tycker jag också är det bästa, men att hästen har ätit grovfoder(och fått igång salivet) en stund innan kraftfodret ges, vet man ju inte.
 
nu blir jag lite orolig här så jag måste fråga.
du blöter väll betforn och låter den svälla fullt ut innan du ger den till din häst eller?
 
Ja betfor börjar jäsa efter allt för lång tid. men du sa att du lägger betforn i blöt på morgonen ( är det vid morgonfodring kl 6) så får det stå i 13 timmar (till kl 20 då de får kvällsmaten(?))


Vet inte om det var i mitt inlägg det stod fel från början.
Själv blötlägger jag INTE betforen direkt på morgonen, utan senare på förmiddag/eftermiddag beroende på när jag gör iordning deras foder. :)
Alltså brukar jag låta min betfor stå mellan 6-8 timmer i kallt vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp