S
SessCa
Kanske finns en annan tråd om det här men jag hittade inte.
Har lite funderingar på hur man eg delar upp kraftfodret på bästa sätt.
Jag har alltid haft det så här uppdelat:
Morgon: Korn/havre
Efmid. Korn/havre
Kväll: betfor, kli, vitaminer, harve mineraler och övrigt.
Och fri tillgång till hö hela dygnet.
Är det bättre att dela upp mineralerna/klit och betforn på resten av dagen också?
Jag tror jag har gjort så här av lite lathet faktiskt.
Alla torra mål har jag lagt i återslutbara hinkar som hängt på hästens boxdörr, så det bara vart att kasta in. och det blöta målen har jag "föreberett" på morgonen, halft betfor och linfrö i blöt och sen blandat på kvällen.
Så man behöver bara stå och mäta och väga EN gång om dagen.
Men som sagt, är det kanske bättre att dela upp det så hästen får 2 eller t.o.m tre blöta mål om dagen?
Och är 3 mål kraft om dagen hiskelit lite om hästen har fri tillgång till hö?
Och har jag fått det helt om bakfoten om jag säger att betfor inte får ligga i blöt för länge för att det då börjar jäsa?
Vore tacksam för några svar på mina funderingar.
Har lite funderingar på hur man eg delar upp kraftfodret på bästa sätt.
Jag har alltid haft det så här uppdelat:
Morgon: Korn/havre
Efmid. Korn/havre
Kväll: betfor, kli, vitaminer, harve mineraler och övrigt.
Och fri tillgång till hö hela dygnet.
Är det bättre att dela upp mineralerna/klit och betforn på resten av dagen också?
Jag tror jag har gjort så här av lite lathet faktiskt.
Alla torra mål har jag lagt i återslutbara hinkar som hängt på hästens boxdörr, så det bara vart att kasta in. och det blöta målen har jag "föreberett" på morgonen, halft betfor och linfrö i blöt och sen blandat på kvällen.
Så man behöver bara stå och mäta och väga EN gång om dagen.
Men som sagt, är det kanske bättre att dela upp det så hästen får 2 eller t.o.m tre blöta mål om dagen?
Och är 3 mål kraft om dagen hiskelit lite om hästen har fri tillgång till hö?
Och har jag fått det helt om bakfoten om jag säger att betfor inte får ligga i blöt för länge för att det då börjar jäsa?
Vore tacksam för några svar på mina funderingar.