Uppdatering på hittekatten!

Luna10

Trådstartare
Ja, lilla hittekatten Lina har växt och nu är hon knappt nån kattunge länge, hon växer så det knakar. Jättestora tassar har hon fått... Hon är väl ungefär 12 veckor nu om man ska gå efter vad vi uppskattade ifråga om åldern när vi hittade henne. Vi ska och vaccinera henne i nästa vecka.

Hon och stora katten Tage har börjat leka. Eller leka och leka... :rofl: Lina hoppar fram till Tage jämfota sidledes och gör fula miner, och vill att Tage ska jaga henne. Sen bär det av i full fart, så kommer Tage tillbaka lugnt gåendes, och så kommer Lina smygande efter, och vill jagas igen!:p

Litet problem också att Lina stjäl mat från Tage, då de får något extra gott, typ malet kött eller knackkorv.
Hon tränger sig helt enkelt fram under Tages nos och nappar åt sig maten, backar bak och morrar:devil:.
Och Tage sitter bara kvar och gör ingenting.. Då brukar jag faktiskt ingripa och vakta så Tage får äta upp, är det rätt eller fel?:confused:

Lite före och efter bilder:

Lina precis nån dag efter att vi hittade henne (runt 10.7), mager och trött med variga ögon och full med mask och löss.
kattunge2.jpg

Lina igår
isngen.jpg

Lina och Tage vid matskålarna.
linaotageter.jpg

Sv: Uppdatering på hittekatten!

Det är en riktig solskenshistoria, jag blir så rörd! Hurra för såna som dig och vilken tur lilla Lina hade som fick dig till matte och Tage som storebror:love:

//millus

Angående maten tycker jag att du gör helt rätt. Stackars Tage annars, som inte får nåt av det goda.

//millus

Tage som storebror

Ja alltså Tage är ju faktiskt en hon:D. Det blev en liten miss i könsbestämningen när Tage var liten, och när vi upptäckte att "han" var en hon, så var det för sent att byta namn.:angel:

:D
Hon heter faktiskt Tagetes i patientregistret hos veterinären, tyckte det såg bättre ut:p.

Va fin hon har blivit:D

Jag försvarar också mina missar när det vankas nåt gott, alla tre får å sen blänger jag på min röde som alltid äter gotte snabbast och sen tar de andras också, han vet dock mycket väl att han itne får och vaktar jag så försöker han inte ens. Ögontjänare?;)

Men vilken söt tjej!
Tror att jag har missat henne.
:bow: till dig som tagit hand om henne. Tycker du gör helt rätt att ingripa vid maten också. Hon behöver ju inte sno åt sig allt bara för att hon är söt. :p

Ny uppdatering:
Var och vaccinerade kattungen igår.

Eftersom jag under några veckor har tyckt att den inte riktigt ser ut som en hona "där bak", så frågade jag om vet kunde kolla. Och jo, det var ju en liten pojke:D. Så Lina blev Linus! Märkligt att det inte syntes att det var en pojke när vi var hos vet förra gången? Nå, det spelar ju ingen roll, kastreringen blir ju billigare:p.

I övrigt var Linus frisk och kry, vägde 1,4 kg, så han :rofl: har gått upp nästan 1 kg på 6 veckor.

va söt din lilla hittekatt har blivit. :love:
Härligt att hon kom till ett bra hem!

Härligt att höra och jättesöt var han! Jag har en katt som är från ett katthem då hon tidigare blivit dåligt behandlad och numer en kattunge, eller han har också blivit rätt stor, från stallet.

Är det någon som någonsin sagt att du är fröken tvärtom? I vilket fall som helst så säger jag det nu...

Hanen heter Lina.
Honan heter Tage

Skojar lite med dig, men det är faktiskt ganska kul att det blev så:D

//millus

Ja hur mycket otur kan man ha liksom med könsbestämningen?

I Tages fall var det så att husdjurskonsulenten på mitt jobb (jag jobbar som rådgivare) kollade på katten när den var ca 12 veckor, alltså precis före jag tog hem den. Enligt henne var det då en hane. När vi efter ett tag hade katten till vet upptäcktes att det var en hona.

I Linus fall var det ju faktiskt en veterinär som sa att det var en hona (hon var iofs inte helt 100%, då kattungen var så liten, bara 6-7 veckor). Hon var faktiskt inte helt säker nu igår heller, utan var tvungen att få en second opinion av en kollega på kliniken. Men en hane är det i alla fall.:angel:

Så i båda katternas fall är det alltså "proffs" :D som har missat i könsbestämningen.
Men det spelar ju egentligen ingen roll, jag tycker om mina katter lika mycket ändå:love:.

jättefin katt verkligen! och vilket jobb du gjort!

men jag undrar bara.. är det inte så att röda katter alltid (oftast?) är hanar och sköldpaddsfärgade (tyckte Tage såg ut att vara det?) alltid (oftast?) honor?

Vad fin hon blivit och :bow: till dig som tagit hand om henne. Så fint av dig, världen borde ha fler snälla människor :)

Nej alltså Tage (som ju är en hona) är tigrerad, tror jag det heter, inte så haj på kattfärger
tage2.jpg

och Linus (som ju alltså är hane, vet missade ju i första kollen) är röd, men med ganska mycket vitt i dock.

okey då såg jag fel :)
men det är vad jag har hört och upplevt vad gäller kattfärger.. tror inte det spelar någon roll hur mkt vitt den röda katten har.

Skulle säga att hon är sköldpaddstigrerad.

Netted: Hanar är så gott som aldrig sköldpaddsfärgade men om dem är det är dem sterila.

Jag har sett ganska många röda honor också, läste nyss det här: Honorna måste få de röda anlagen från både pappan och mamman så de är ovanligare än röda hannar.

Senast ändrad:

Netted: Hanar är så gott som aldrig sköldpaddsfärgade men om dem är det är dem sterila.

Jag har sett ganska många röda honor också, läste nyss det här: Honorna måste få de röda anlagen från både pappan och mamman så de är ovanligare än röda hannar.

detsamma har jag hört! även ang röda honor, att de också är sterila.. men jag tror nog mer på din version.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 496
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För ca två år sedan skrev jag om en kattunge som sprang omkring på jobbet. Och det var många här som följde tråden och kom med tips hur...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: mysko
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama