Uppdatering kring tandproblemet

T

Tofslan

Jag skrev tidigare om min kanin vars tänder började krångla och hon fick tandrotsinfektion. Vi opererade bort två tänder och fick antibiotika mot infektionen. Till en början såg allting ljust ut och operationssåret läkte fint och Molly började äta bra och piggnade till igen.

Jag har känt på tandroten för att se om knölen blir större och så gott jag kunnat kontrollerat tänderna. För en vecka sedan märkte jag att knölen hade blivit lite större och att den ena framtanden (som inte krånglade tidigare) hade glidit lite isär från den andra. Idag såg jag att den ena framtanden har vridit sig nästan ett halv varv säkert pga av all den nya plats som fanns i munnen och att tandköttet på den sida där tänderna opererades bort inte längre är rosa utan rödspräckligt så antagligen är infektionen tilbaka.

Inget mer att göra för min älskling nu längre alltså. :cry: Imorgon ska jag ringa till veterinären och boka en tid. Så blir det nog att ta bort min älskade Molly. Det är inte längre rätt mot henne att behandla något som uppenbart inte blir bra igen och utsätta henne för fler veterinärbesök som hon är så rädd för.

Sv: Uppdatering kring tandproblemet

Det är så tråkigt när sånt händer! Jag har själv en kanin med bl a. tandproblem som antagligen kommer att tas bort inom kort :crazy:
Det känns ju dumt att låta dem lida.

Vad har din kanin för tandproblem?

Man vill ju bara deras bästa fast det är så svårt att släppa taget. Vem ska jag nu prata med alla dagar? Och få gosa med? osv...

Men fy, vad tråkigt. :(
Du försökte i alla fall och gav henne en chans till :bow:, mer kan man oftast inte göra.
*kramar om*

Ja, visst är det svårt :crazy:

Hon har ett ganska gravt bettfel vilket gör att hon måste klippas tänder på en gång i mån. Så långt är ju allting väl, men hon har totalt tappat livsgnistan - sitter bara längst bak i sin bur, äter knappt eller inget och får bara en massa pencillin för att hon drar på sig förkylning efter förkylning. Det verkar göra ont efter att dem klippt, för hon äter ingenting på flera dagar efter, ibland måste hon dessutom sövas för att klippa kindtänderna.

Så det känns som att det är dags, att ta det svåra beslutet :cry:

Usch, det lät inte roligt alls :(

Har pratat med veterinären och skall komma dit och ta bort Molly imorgon när jag slutat jobba.

Jag vet att det är rätt beslut men det är jobbigt ändå. :cry:

Nu har Molly fått somna in. Det var ledsamt med det gick bättre än vad jag hade trott.

Nu slipper hon ha ont vilket känns skönt men nog kommer jag att sakna vårt kel och bus och myskvällarna i soffan. :(

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 578
Senast: Sol
·
T
Övr. Djur Just nu ligger min lilla älskling och opereras. Veterinären skall försöka ta bort den ena kindtanden som växer för långt. Den slits inte...
Svar
17
· Visningar
2 301
Senast: Tofslan
·
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 397
Senast: Cake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve