Uppdatering gaffelbansskadad ponny

J

Jacky

Hejsan,

Tänkte bara uppdatera er lite om hur det går med min dotters ponny som fick en gaffelbandsskada i september. Vi var på kliniken den 16e december och han var ohalt!! Gud vad glad man kan bli :banana: Vet kände, tittade och longerade honom och allt var ok! Nu får vi sätta igång honom sakta men säkert. Mycket skritt och lite trav är det som gäller nu i 4 veckor. Öka travtiden och tempot lite sugesivt under dessa veckor. Sen får vi lägga in lite galopp. Går det bra då får vi öka tidlängden och tempot under 5 veckor. 5e veckan ska dotter och han vara med på en ½ dressyrlektion, vecka 6 ska de vara med en hel dressyrlektion. Sen ska vi talas vid med veterinären. Har det inte kommit något problem under dessa 10 veckor får vi börja hoppa lite smått. Nu under igångsättningen ska underlaget vara med svikt. eftersom paddocken är fryset blir det ridhuset varje dag. Vi får använda koner, bommar på marken och cavalleti för att göra igångsättningen rolig och mer utmanande än bara rida rund rund rund:) Stora volter får han också ridas på. Vi har hållit på i en vecka nu och ponnyn är sååå glad för att bli riden igen. Det märks så tydligt på honom. Första 2 dagar ville han inte sätta det "onda" benet i marken ordentligt...men det sa veterinären också...att det hade satt sig i huvudet på honom...att han tänker:" om jag stöder på detta benet gör det ont så det gör jag inte" men det märks att han har kommit underfund med att det faktist inte gör ont längre:) Det jag tycker är svårt är att man är helt paranoid!:) Undrar jämt om han inte går oren och vågar knappt lita på mina ögon att han faktist går fint:) Veterinären var också glad att han gick så bra på återbesöket....h*n hade inte trott att han skulle bli bra så fort. (nästan 4 månaders vila)
Hoppas det forstätter att gå så bra under igångsättningen.

Lycka till till er alla som hålle rpå med skadade /ingångsättande hästar.

Hälsningar Jacky som är super glad :bump:

Sv: Uppdatering gaffelbansskadad ponny

Va skönt att han blivit bättre!! Alltid härligt med skador som läker och blir bra igen... =) Hoppas han håller och allt går bra i fortsättningen oxå =)

Sv: Uppdatering gaffelbansskadad ponny

tack! Visst är det skönt när det verkar ordnar sig. Därför jag skrev tråden för att visa att det finns ljus även när det ser mörkt ut i början ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama