Uppdaterad värdegrund för hästhållning, träning och tävling med häst

Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och tävling med häst som har funnits sedan 2010. Värdegrunden är framtagen genom samarbete över organisationsgränserna och fungerar som ett paraplydokument för hela näringen.
 
Funderade på det här i värdegrunden, om det skall vara rättesnöret är det väl att låta hästen gå på ett stort bete i en bra flock som gäller?

HÄSTENS BEHOV, VÄGLEDER MINA BESLUT
* Hästens välfärd är alltid min högsta prioritet.
* Det är hästens beteende, behov och välfärd som är utgångspunkt för hur jag håller min häst.
 
Jag är allergisk mot värdegrunder! Det är nästan undantagslöst bara ett papper där ofta välavlönade människor har ägnat timmar åt att komma fram till en kompromiss med meningslösa floskler.

En värdegrund behöver engagemang bakom. Och alla beslut som tas i den organisation som värdegrunden gäller, ska vägas mot värdegrunden. Från toppen och nedåt (en chef/ledare som bryter mot värdegrunden är värre än ett fotfolk och en chef som bryter mot en värdegrund hen själv beslutat borde få gå). Och det måste finnas möjligheter att sanktionera den som bryter mot värdegrunden. T.ex. om en medlemsorganisation har en välförankrad värdegrund borde grövre övertramp mot den betyda att man inte längre kan vara medlem (men då måste man definiera vad t.ex. "hästens välfärd" betyder och vad det innebär att den är "min högsta prioritet" - är det försvarbart att föräldrar har häst eller riskerar de att prioritera sina barn högre än hästen och därmed bryta mot sin värdegrund?)

Här är det ett papper en projektgrupp tagit fram som de menar att fotfolket bara ska följa. Eller är det bara ett papper att vifta med när frågorna kommer hur hästarna egentligen far inom ridsporten. Då kan man stå där med sin bricka från floskel-bingo och säga saker som: "Vi arbetar på frågan - titta vi har en värdegrund" "Vi trodde aldrig... hen bryter ju mot hästsportens värdegrund. Det är bara hen, vi har en värdegrund...."

Gå ut med ett pressmeddelande om att vi har en värdegrund. Nu ska vi vara snälla mot våra hästar och inte ta onödiga risker. YEY imponerad

Usch nu är min dag förstörd.
 
Jag är allergisk mot värdegrunder! Det är nästan undantagslöst bara ett papper där ofta välavlönade människor har ägnat timmar åt att komma fram till en kompromiss med meningslösa floskler.

En värdegrund behöver engagemang bakom. Och alla beslut som tas i den organisation som värdegrunden gäller, ska vägas mot värdegrunden. Från toppen och nedåt (en chef/ledare som bryter mot värdegrunden är värre än ett fotfolk och en chef som bryter mot en värdegrund hen själv beslutat borde få gå). Och det måste finnas möjligheter att sanktionera den som bryter mot värdegrunden. T.ex. om en medlemsorganisation har en välförankrad värdegrund borde grövre övertramp mot den betyda att man inte längre kan vara medlem (men då måste man definiera vad t.ex. "hästens välfärd" betyder och vad det innebär att den är "min högsta prioritet" - är det försvarbart att föräldrar har häst eller riskerar de att prioritera sina barn högre än hästen och därmed bryta mot sin värdegrund?)

Här är det ett papper en projektgrupp tagit fram som de menar att fotfolket bara ska följa. Eller är det bara ett papper att vifta med när frågorna kommer hur hästarna egentligen far inom ridsporten. Då kan man stå där med sin bricka från floskel-bingo och säga saker som: "Vi arbetar på frågan - titta vi har en värdegrund" "Vi trodde aldrig... hen bryter ju mot hästsportens värdegrund. Det är bara hen, vi har en värdegrund...."

Gå ut med ett pressmeddelande om att vi har en värdegrund. Nu ska vi vara snälla mot våra hästar och inte ta onödiga risker. YEY imponerad

Usch nu är min dag förstörd.
Håller med värdegrunder är ett gäng floskler chefer slänger sig med
 
Håller med värdegrunder är ett gäng floskler chefer slänger sig med
Men skälet till att de fortsätter är att det skulle kunna vara så mycket mer, vilket är frustrerande. Men för att en värdegrund ska vara meningsfull måste man fundera kring vilka rättesnören man behöver, vill ha och kan försöka leva upp till. Och det måste finnas en tydlig linje mellan intention/värdegrund och agerande
 
Helt enig, de här värdegrunderna är helt meningslösa, kunde lika gärna gå rakt ned i papperskorgen. Det som har betydelse är hur hästar behandlas konkret i verkligheten, inte högtravande ord på papper som ändå ingen bryr sig om.
 
Men skälet till att de fortsätter är att det skulle kunna vara så mycket mer, vilket är frustrerande. Men för att en värdegrund ska vara meningsfull måste man fundera kring vilka rättesnören man behöver, vill ha och kan försöka leva upp till. Och det måste finnas en tydlig linje mellan intention/värdegrund och agerande
Precis, jag tog upp det som exempel i mitt första inlägg. Om man följer vad som står kan inte hästar hållas som många gör idag. Men det är såklart inte avsikten med värdegrunden.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den samlade hästnäringen har enats kring en gemensam värdegrund för träning och tävling med häst. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: Gunnar
·
N
Hästvård Tänkte dela med mig av våran "skadehistoria" som ni gärna kan få komentera! Sen i vintras har jag upplevt att min häst inte fungerat som...
Svar
10
· Visningar
1 803
Senast: Novalee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp