Philosophia
Trådstartare
Jag måste erkänna att det brukar gå åt pipsvängen när jag gör något utöver det vanliga med datorer så jag undviker gärna det. Nu vill jag dock uppgradera min macbook som har OSX Lion. Själva datorn är i så pass gott skick att det känns rätt onödigt att köpa en ny bara för att operativsystemet är gammalt.
Kan någon vänlig själ kort författa en "dummie" för hur jag ska göra och vad jag absolut inte bör göra? Jag är lite rädd att jag ska göra något fel.
- Hur mycket av de inställningar som jag har på datorn kan jag spara och vad behöver jag installera om? Går det t.ex. att spara mejlinställning, iCal, osv? Hur gör jag i så fall?
- Behöver jag förbereda datorn på något vis, t.ex. avinstallera grejer?
- När det nya operativsystemet är installerat, ser det då ut precis som när jag har köpt en ny dator? Hur lägger jag in kalendernoteringar, mejl m.m igen på enklast sätt?
- Hur mycket tid bör jag avsätta för detta?
- Andra saker som jag borde tänka på?
Kan någon vänlig själ kort författa en "dummie" för hur jag ska göra och vad jag absolut inte bör göra? Jag är lite rädd att jag ska göra något fel.
- Hur mycket av de inställningar som jag har på datorn kan jag spara och vad behöver jag installera om? Går det t.ex. att spara mejlinställning, iCal, osv? Hur gör jag i så fall?
- Behöver jag förbereda datorn på något vis, t.ex. avinstallera grejer?
- När det nya operativsystemet är installerat, ser det då ut precis som när jag har köpt en ny dator? Hur lägger jag in kalendernoteringar, mejl m.m igen på enklast sätt?
- Hur mycket tid bör jag avsätta för detta?
- Andra saker som jag borde tänka på?