Uppbyggnad av felriden häst

Zuzzi

Trådstartare
En kompis har fått en helt felriden vbl travarsto och nu börjar "renoveringen" av henne!

Ryggen är helt omusklad, ryggraden sticker mer eller mindre upp och har en skaplig karprygg, absolut noll muskler i bakdelen så karpryggen ser grotesk ut eftersom det inte finns några som helst muskler vid korset :crazy:

hon är "knäckt" i nacken, så fort det är korta tyglar sätter hon nosen emot bogen och stegen är korta i alla tre gångarter.

Nu vill vi gärna ha MÅNGA goda tips om hur vi kan först och främst jobba upp muskler i enbart skritt och försöka få bort tvångsbeteendet att sätta nosen i bringan för så har hon blivit riden i 2-3 år.
Hon är i gott hull men dock lite uppdragen.

EXTREMT tacksam för många råd och tips för att (om det är möjligt) att göra denna urtrevliga dam till en lycklig skogsmulle :bow:

Sv: Uppbyggnad av felriden häst

jag skulle börja från marken med tömkörning och promenaderi kuperad terräng

Mkt uppbyggande arbete från marken, klättra, tömkör promenera rakt ut i terrängen så hon får lyfta på benen. När ni sen rider, SKRITTA, på låååånga tyglar, klättra o gå ute bland stock o sten tills hon börjar muskla på sig lite i ryggen, innan dess kan ni inte bgära nåt av henne.

Håller med om att man ska börja från marken, en sådan häst kommer nog inte klara av ryttare på ryggen just nu...när man format till ryggen lite med tömörning och promenad så är det lättare att börja ge sig ut och skritta i skogen, tror man ska låta bli att pilla så mkt med tyglarna och bara låta dem hänga så hästen själv får traska och hitta sig själv :)

Börja med arbete från marken. Lång och låg, öppna och sluta, det är bra uppbyggnad av att lära hästen att sätta bakbenen under sig och jobba rätt med ryggen.
Det finns en jätte informativ sida som går in i detalj hur man kan jobba: (och det ger resultat, fast jag använder endast vissa delar)
http://www.ridkonst.nu/ (gå in på Hästens grundutbildning, och klicka sen på de olika trappstegen)

Liknande trådar

C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30