Uppblött luzern

MonteRose

Trådstartare
Kvarnbyfoder har ändrat nåt i sin produktion av luzernpellets så de är nu större, grönare och luktar annorlunda.
Problemet för mig är att de nya pelletserna inte hinner svälla färdigt under den tiden jag är i stallet.
Nu provade jag i gårkväll att blötlägga ransonen för i kväll, alltså står pelletserna i blöt i ca 24 timmar. Det är ca 10 grader varmt i stallet.
Vad tror ni om det? Hinner det bli dåligt? Känner man på lukten om det är dåligt?

Sv: Uppblött luzern

Vattenkokare skulle kunna ordnas men är det inte risk att man "förstör" nåt om man häller på kokande vatten?

Man kan ju blanda med kallvatten så det blir "lagom" temperatur men om det är ok att låta det stå ett dygn så är ju det det enklaste.

Kvarnbys lusernpellets varierar ibland i storlek, ibland de pyttesmå, ibland de lite större - som fortfarande är hälften så tjocka som Kraffts...

Om de inte hinner svälla klart efter att du har blötlagt dem, då sväller de ju så sakta att risken för foderstrupsförstoppning är i det närmaste obefintlig, när de nu både är blöta (=slinker ner i strupen lättare) och har hunnit svälla en del.

Själv fodrar jag med dem torra och har inte haft några som helst problem med det.

Det låter helt rimligt och rätt det du skriver, ska försöka acceptera det mentalt.

I alla fall så verkade luzern-röran helt perfekt när jag gav hästen det i gårkväll. Det luktade gott och konsistensen var samma som vid tidigare säckar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka