Uppblött pellets

L

LillAnna

Hej!

Jag ska byta till Krafft Rehab (som jag blivit rekommenderad) och eftersom det är ett pelleterat foder har jag ett par frågor;

Hur mycket vatten "tillsätter" ni? Har ni vatten överhuvudtaget? Hur länge låter ni det stå och svälla? Kan man låta det stå ett helt dygn? Jag är i stallet på kvällen och måste då göra iordning till em-fodringen dagen efter så det blir nästan 1 dygn.

Jag provade igår och tog förmodligen lite för mycket vatten och det såg jätteäckligt ut...Men han åt upp det utan problem :) så han tyckte tydligen inte att det såg äckligt ut. Det hade då bara svällt i ca 6 timmar, hur ska det inte se ut efter 1 dygn/eller blir det inte värre?

Tacksam för svar!

Mvh
LillAnna
 
Sv: Uppblött pellets

krafft behöver inte svälla alls om inte hästen har problem med luftvägarna eller tänderna, är hästen din dammkänslig så köp en vattenkanna modell mindre och ställ utanför boxen, skriv på foderstaten att maten ska blötas.. det binder dammet direkt..

jag skulle inte blöta krafft längre än betfor.. dvs 10 h sommartid och 16 h vintertid maximalt.. det finns liksom ingen mening med att blöta det, det enda som händer är att det blir slabbigt och sätter igång en massa bakterietillväxt..
 
Sv: Uppblött pellets

jag häller på lite drygt dubbelt så mycket vatten som pellets...det får stå över natten och är bra när jag fodrar på morron...
 
Sv: Uppblött pellets

vad jag har förstått så är det bara bra att blötlägga eller åtminstone blöta ner den mesta maten med tanke på att hästar i regel är glupska och inte dricker i samma mängd.....betfor o lucern måste ju blötläggas o svälla en viss....
 
Sv: Uppblött pellets

Men hästen behöver använda tänderna också. Ge betfor samtidigt som ni ger kraften, då minskar ni risken för foderstrupsförstoppning eftersom all mat blir blöt vid fodringen. Att ge hästen den välling krafft blir när den stått blöt verkar onödigt så länge hästen har sina tänder i behåll.
 
Sv: Uppblött pellets

tänderna hoppas jag dom använder när dom äter grovfoder...jag tycker det är hemskt att se vad mycket vatten pelletsen behöver för att bli "normal" med drygt 100% vatten blir det inte välling..det finns ingenting i hästens naturliga föda som är så torrt o hårt som pellets...även om den äter kvistar odyl så är det inta alls samma, för den käkar inte 1 kg torr gren i ett svep....för mig är det helt logiskt att blöta om man av nån anledning vill ge pellets...tänk bara hur mycket vätska det tar när det väl är på väg ner i matsmältningen i från slemhinnor o dyl...mot tex havre som inte tar något och GER ökad salivutsöndring istället....
 
Sv: Uppblött pellets

Vi har en häst som äter krafft groov. Hon har dåliga tänder så vi blöter upp maten (hon har haft foderstrupsförstoppning också). Vi har en vattenkokare i stallet som vi kokar upp vatten med, så att det täcker fodret + lite till. Sväller i ca 10 min, sen häller vi på en massa kallt vatten innan hon ska äta. Vi har märkt att hon föredrar en "soppa" som hon kan sörpla i sig, för ger vi henne "gröt" så tar det jääätte länge för henne. Fast det är ju olika för alla hästar. Dels häller vi ju på kallt vatten för att fodret annars är stekhett. Man kan ju kanske blötlägga några timmar innan, men eftersom våra bara får kraftfoder 2ggr om dagen så vill vi inte låta det ligga så länge. Om man nu inte har möjlighet att vara i stallet flera ggr/dag. Men man kanske kan låta det ligga, jag är bara nojjig :crazy:
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 352
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 657
Senast: ameo
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 151
Foder & Strö Har några frågor inför påskhelgen när jag åker bort. Nu äter H både lucern och Betfor, och båda är uppblött. Åker bort skärtorsdag...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp