Uppblåst mage?

L

ljublik

Som namnet antyder så har min ponny en stor uppblåst bul-mage som inte kan vara fett, då hade han nog inte kunnat gå ens. :o

upload.html

Men nu vill jag höra vad ni tror och vad som kan motverka detta, just nu går han bara på mineraler, havre, betfor och kli. Hö förstås men ingenting mer. Fick höra av en kompis att han kunde ha proteinbrist då han ser ut som ett svältande barn i Afrika = uppblåst mage inte att han är smal. Han är för övrigt inte i det finaste trim just nu men det känns lite elakt att träna honom om han saknar någonting.. Om han hade varit så FET hade han inte kunnat röra sig, än mindre galoppera långa sträckor utan att bli trött. Han har även mattat av i pälsen och börjat att tappa hår (?!) man och svans alltså... Kanske är lucern en lösning?
Snabba svar är jag tacksam för! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppblåst mage?

Tyvärr är det ju så att hästar som är tjocka springer oftast på lika glatt ändå, och efter att tittat på dina bilder på bilddagboken så kan jag nog säga att din otroligt söta ponny är tjock, en häst med proteinbrist är insjunken vid virveln, toppigt kors, manke och tunn hals och även i de flesta fall bukig men att man ändå ser/känner revbenen. Din ponny är rund och fin i överlinjen så det som där är brist av är nog motion.:angel::D

Om pälsen är matt så kan det ju vara fällningen som påverkar, men ett träckprov kan aldrig skada för att se om h*n har mask?

Senast ändrad:

Nu kan jag inte se bilder på just denna ponny men för säkerhets skull så vill jag ändå kommentera detta påstående.

en häst med proteinbrist är insjunken vid virveln, toppigt kors, manke och tunn hals och även i de flesta fall bukig men att man ändå ser/känner revbenen. Din ponny är rund och fin i överlinjen så det som där är brist av är nog motion.

Detta ser man ofta på ex. ridponny, fullblod, travare, varmblod mfl lite ädlare raser. På flertalet ponnyraser och även ex. Irich cob, fjording mfl. så visar sig näringsbrist och proteinbrist ofta i att de blir härligt uppsvällda och runda med bibehållen platt överlinje. Det har gått väldigt långt om och när de får den toppiga ryggen och insjunkheten.

Skillnaden som ofta stämmer för att veta vad som är vad är att en fet kropp är fast och hård en näringsfet kropp är slapp och dallrig i dessa fall.

Ok tycker efter de hästar av grövre typ med proteinbrist som jag sett att man även på dem kan se någon av alla de "symptom" som jag räknade upp.
Däremot inte sagt att detta är de enda symptomen. Är bara vad jag "såg" på hennes bilder på bilddagboken

Tack för så bra svar! :D
Och det är ju så att han är tjock :o
Men han är även lite insjunken vid virveln och toppig över ryggen då han har svårt att sätta muskler just över ryggen, var på en foderbutik igår och där sa de att han förmodligen behövde lite protein för att få hjälp med muskel sättningen men även massor, massor med motion. Kan detta då stämma? :)

låter bra, men ta det lugnt med motionen i början, skritta gärna ut låååånga rundor och sen trappar du upp det sakta med säkert, just för att skona kroppen

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 137
Senast: Lickety
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv