Uppblåsbar säkerhetsväst

__sofia__

Trådstartare
Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar?
Skyddar de bättre eller sämre än vanliga säkerhetsvästar?
Jag antar att de är bekvämare att ha på sig?
Har ni varit med om att den blåst upp sig av misstag någon gång (att ni glömt koppla bort den när ni skulle hoppa av, att ni på något sätt hamnat så fel på hästen att den blåst upp trots att ni inte hade trillat av)? Eller att den inte blåst upp när den borde?
Hur stor skillnad är det på olika märken? Det verkar ju finnas lite olika varianter, med ett antal tusenlappar i prisskillnad.
Fungerar de bara att använda i engelska sadlar, eller skulle det även fungera med t.ex. westernsadel? Jag antar att det inte fungerar barbacka?
Var det svårt att hitta och passa in västen så att den passade bra på just dig?
 
Svarar på en lite äldre tråd då ingen annan svarat :) Jag har en Helite uppblåsbar säkerhetsväst och älskar den. Upplever att den skyddar väldigt bra, har trillat av säkert 10 ggr i den nu och inte gjort illa mig. Men det beror förstås på hur man landar, den skyddar ju överkroppen och inte t.ex. ett ben. Har aldrig varit med om att den inte löst ut.
Min är väldigt bekväm att ha på sig, man ska ju ha dem rätt löst (min blåses upp inåt) så de är inte så jobbiga att ha på sig som vanliga säkerhetsvästar. Den jag har går ju att använda i vilken sadel som helst som man kan sätta någon slags rem i framkanten på, är ju remmen man hakar i bandet från västen i och som gör att västen löser ut. Har också en barbackapad med handtag fram som jag sätter fast bandet från västen i när jag rider ut.
Som sagt, min är av märket Helite och jag är väldigt nöjd, är ju ett stort etablerat märke som gör samma västar till motorcyklister etc. Jag köpte min begagnad, så priset blev helt ok ändå, men ja, annars är de dyra.
Det enda jag kan tycka är jobbigt med västarna är ju det att man måste byta ut kolsyrepatronen när västen löst ut, så trillar man av väldigt ofta så blir det ju lite dyrt. Men ändå en billig livförsäkring.
 
Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar?
Skyddar de bättre eller sämre än vanliga säkerhetsvästar?
Jag antar att de är bekvämare att ha på sig?
Har ni varit med om att den blåst upp sig av misstag någon gång (att ni glömt koppla bort den när ni skulle hoppa av, att ni på något sätt hamnat så fel på hästen att den blåst upp trots att ni inte hade trillat av)? Eller att den inte blåst upp när den borde?
Hur stor skillnad är det på olika märken? Det verkar ju finnas lite olika varianter, med ett antal tusenlappar i prisskillnad.
Fungerar de bara att använda i engelska sadlar, eller skulle det även fungera med t.ex. westernsadel? Jag antar att det inte fungerar barbacka?
Var det svårt att hitta och passa in västen så att den passade bra på just dig?
Det var en forskningsartikel om att de var sämre än vanliga (kanske rent av en risk, de var osäkra) på terränghoppning på tävling. Känns som väl värt att läsa innan man väljer. (men det är väl kanske inte det vanligaste man gör)

https://www.theplaidhorse.com/2020/09/15/air-vests-are-all-the-rage-but-are-they-truly-safe/

https://www.sciencedirect.com/scien...iyFl6o4UZXDoZ18tjvoXMRRMa5sw65Jxbx1yQGhbevj2c
 
Det var en forskningsartikel om att de var sämre än vanliga (kanske rent av en risk, de var osäkra) på terränghoppning på tävling. Känns som väl värt att läsa innan man väljer. (men det är väl kanske inte det vanligaste man gör)

https://www.theplaidhorse.com/2020/09/15/air-vests-are-all-the-rage-but-are-they-truly-safe/

https://www.sciencedirect.com/scien...iyFl6o4UZXDoZ18tjvoXMRRMa5sw65Jxbx1yQGhbevj2c
Lite underlig studie, de har inte delat upp efter falltyp eller tävlingsnivå. Risken för allvarlig skada borde ju rimligen vara större i samband med rotationsfall över stora 4* hinder jämför med en mer vanlig avramling i lägre klass. Då riskerna är större är väl även användandet av luftväst större i högre klasser och därmed ge fler allvarliga skador trots användande av luftväst? Eller?
 
Det var en forskningsartikel om att de var sämre än vanliga (kanske rent av en risk, de var osäkra) på terränghoppning på tävling. Känns som väl värt att läsa innan man väljer. (men det är väl kanske inte det vanligaste man gör)

https://www.theplaidhorse.com/2020/09/15/air-vests-are-all-the-rage-but-are-they-truly-safe/

https://www.sciencedirect.com/scien...iyFl6o4UZXDoZ18tjvoXMRRMa5sw65Jxbx1yQGhbevj2c

Nej det är ju en klok poäng. I mitt fall är det en avvägning jag gjort pga att jag är så obekväm med vanliga säkerhetsvästar, att det är bättre att rida med en airbagväst än ingen alls. Men rent krasst kommer ju västen troligtvis en dag sluta lösa ut, de håller ju inte för evigt, och det är klart det inte kommer vara roligt den avramlingen.
 
Lite underlig studie, de har inte delat upp efter falltyp eller tävlingsnivå. Risken för allvarlig skada borde ju rimligen vara större i samband med rotationsfall över stora 4* hinder jämför med en mer vanlig avramling i lägre klass. Då riskerna är större är väl även användandet av luftväst större i högre klasser och därmed ge fler allvarliga skador trots användande av luftväst? Eller?
Jo, men de hade tagit upp det problemet någonstans i diskussionen och i en efterföljande artikel eller något (att andelen avramlingar var så mycket lägre i vissa klasser att de inte påverkade resultatet så mycket tex). Men jag sa inte att jag tror det är så, bara att det kan vara väl värt att läsa om man tänkte köpa en. Med tanke på att de väl är någorlunda dyra? (läste om det för något år sedan bara för att det lät så weird)
 
Senast ändrad:
Jo, men de hade tagit upp det problemet någonstans i diskussionen och i en efterföljande artikel eller något (att andelen avramlingar var så mycket lägre i vissa klasser att de inte påverkade resultatet så mycket tex). Men jag sa inte att jag tror det är så, bara att det kan vara väl värt att läsa om man tänkte köpa en. Med tanke på att de väl är någorlunda dyra? (läste om det för något år sedan bara för att det lät så weird)
Jag läste hela artikeln nu och de hade bara vaga och lite märkliga funderingar kring orsaken till den något högre risken. Skulle inte hänga upp mig så mkt på det.

(Det är ju dessutom vanlig väst vs vanlig väst + airbag i artikeln som jag förstått det, man får väl inte ha enbart airbag i terrängen)
 
Jag har investerat i en Hit-air. Har inte haft den tillräckligt länge för att kunna säga något och har inte trillat av i den men den är bekväm och lätt att bära och jag gillar att den även skyddar svanskotan när den löser ut. Många andra västar skyddar bara från midjan och uppåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 862
Senast: JennyLz
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 307
Senast: sthu
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp