Upp med frambenen.

S

sarah_maya

Hur ska jag få min häst att hoppa upp med frambenen bättre över hinder? :confused:

Försök rida nära inpå hindret så hästen hoppar upp sig ordentliget med ryggen. Då brukar frambenen följa med rätt bra, även om unghästar han släppa lite i benen. Försök förbättra rörligheten och styrkan i lederna, genom klättning, cavaletti, studs etc. Du kan rida studs där utsprånget är lite högre för att träna upp spänsten.
För att träna upp kvickheten och smidigheten kan du rida an mot hindret i en snäv sväng, så snäv som din häst tillåtet. Du får aldrig provocera hästen att riva eller vägra.
Hoppas du hittade några tips som passar dig, lycka till! :)

Jag hade samma problem som dej... Fick tips från buke-folk(tackar och bockar) att jag skulle hoppa mycket kombinationer, studds, inte allt för långt till hindret. Det funkade faktist riktigt bra! tack =)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
856
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Elbe92
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet