Universitetsval i femman!

Sjalen

Trådstartare
Ni som har barn i fyran-femman, har ni tänkt på att universitetschanserna ökar om de läser språk och matte i och med nya antagningsregler:

http://sydsvenskan.se/sverige/article409472.ece

Redan nu måste vi alltså hjälpa dem genom att utan att allt för "styrande" ta reda på om de vill läsa språk eller matte och vilket språk de tror är så pass roligt att de vill fortsätta med det. Själv tycker jag detta påminner om vissa andra länder där man väljer tidigt och är väl inte helt nöjd med att ett beslut i femman ska kunna få sådana konsekvenser för vad vet man då om vad man vill bli?!

Samtidigt kan jag som språkintresserad med internationellt jobb tänka att det är bra att det blir en statushöjning av t.ex. språk som folk länge valt bort de senaste tio åren av ren lättja. Bra att även tyska, franska, spanska spelar roll i betygen och att elever inte bara tror att "kan man engelska så får man toppjobb". Jag tycker också det är skönt med själva känslan av "disciplin". D.v.s. att barnen nu får inpräntat att man faktiskt måste ta ansvar för sina studier - det har varit lite dåligt med det på dotterns i övrigt fantastiska skola t.ex. för att allt ska vara så "fritt" nuförtiden. Läxor får de förvisso men själva stämningen är lite för lekfull jämfört med hur det var förr (då har jag alltså bara en fjärdeklassare själv så jag är inte gammal). :D

Sv: Universitetsval i femman!

Visst låter det bra. Samtidigt så finns de barn vars föräldrar inte engagerar sig och som kanske gör "fel" val, ska det verkligen kunna ge sådana konsekvenser. Hur mogna är barn i den åldern, hur stort ansvar kan de ta.
Jag är rädd att det blir akademikerbarnen som får chansen att gå vidare medan de som vill men vars föräldrar gjorde fel val får ännu svårare. Språk tidigt är bra och jag tycker barnen ska få chansen men de ska också få lov att vara just barn.

Också hävdar vissa på Buke att inte ens gymnasievalet är viktigt. *suck*

Jag hoppas att sådana val kan sätta press på kommunerna så utbudet blir större. Min dotter går i nian nu och hon har bara haft tyska och franska att välja mellan på högstadiet. Spanska, italienska osv finns inte som språkval här. Kanske kan tidiga, aktiva val göra en skillnad i framtiden?

jag blir mörkrädd. Så barn med mindre lyckad familjesammansättning och möjlighet till hjälp ska aldrig få en chans att hinna ikapp om de vill i vuxen ålder? Tycker inte alls det låter bra, barn ur lyckade sk a-familjer fungerar det säkert bra för men de som inget stöd hemma har och inte heller får hur ska det gå för dem?

jag blir mörkrädd. Så barn med mindre lyckad familjesammansättning och möjlighet till hjälp ska aldrig få en chans att hinna ikapp om de vill i vuxen ålder? Tycker inte alls det låter bra, barn ur lyckade sk a-familjer fungerar det säkert bra för men de som inget stöd hemma har och inte heller får hur ska det gå för dem?

Nej det där undrar jag också över. Å andra sidan kanske det är just de med bra betyg som får svårare att söka in till Komvux i framtiden. Platserna kan ju vikas åt de med sämre betyg så att de har en chans som vuxna.

Men visste ni överhuvudtaget om den här ändringen? För mig är den en total överraskning så det var ju bra tajming att ta upp det nu.

Varför gör det dig mörkrädd? Du får nog läsa hela mitt inlägg en gång till.

Jo, jag visste om ändringen. Har ju ett barn som ska vidare till gymnasiet om ett par år och jag har börjat kollat runt lite redan nu... Men jag är ju miljöskadad pga mitt eget yrkesval, har dock inte hört om detta på jobbet.

jag menade ändringen i allmänhet inte ditt inlägg såg försent att jag inte svarat på det inlägg som låg överst.

Hjälp!
Det verkar ju vara vansinne.
Jag trodde att alla läste ett tredje språk i 5án, så var det när jag gick i skolan, men det är alltså inte obligatoriskt nu?
Men hade jag fått välja hade jag enbart läst matte, från första klass till jag gick ut gymnasiet. Jag kan idag påstå att jag är ganska glad över att jag inte fick välja allt själv utan även fick vissa baskunskaper i språk och övriga ämnen. Så jag tror bara på lagom med makt åt eleverna...
Det är många som är ruskigt skoltrötta(alt. har för mycket annat i livet) under högstadiet, och att då straffas för det senare känns välldigt fel! Gymnasiet är en nystart för många elever, och om eleverna redan när dom börjar gymnasiet vet att dom hjälplöst är efter poäng mässigt motiverar det nog inte till att anstränga sig extra.

Jag trodde att alla läste ett tredje språk i 5án, så var det när jag gick i skolan, men det är alltså inte obligatoriskt nu?

Va? När var det??? Har aldrig hört talas om tredje språk i femman. För oss var det i sjuan och nu verkar det vara i sexan om jag ser till mina fotbollstjejer.

Jag är inte alls särskilt förtjust i utvecklingen. Varför i hela fridens namn ska man börja planera inför universitets-/högskolestudier så långt i förväg? Mycket kan hända under livets gång och jag tycker det är fullstämdigt orimligt att studieval man gör när man är 11 år(!) ska påverka studieval man gör när man är 18 år.

Och nej, föräldrar bör inte styra rakt av. Ett sådant här val måste tas gemensamt, jag är övertygad om att det behövs för att det ska bli "rätt".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka