UNISIT sitshjälp?

lizan

Trådstartare
Moderator
Någon som hört talas om den här produkten? Någon som kanske rent av använt sig av den?

Läste om den på ett amerikanskt forum och tyckte att det hela lät lite roligt (och amerikanskt :D ). Men sen började jag fundera över om jag bara har ett gammalmodigt tänk att "det enda" som behövs för en bra sits är träning träning träning. longera utan stigläder med en riktig elaking i mitten mm mm. men poängen med Unisit:en är ju att man inte ska behöva lägga värdefull träningstid på sitsen utan att den kommer av sig självt när man använder den. (som jag förstod det av att kika som hastigast på sidan).

Men.
Det roligaste med det hela är att ryttaren på bilden ovanför menyn sitter ganska illa. jag hade ALDRIG I LIVET använt en sådan bild för att promota en produkt som ska ge en korrekt sits.. :rofl:

vad tror ni om det hela? skulle vara skoj att prova... kanske tvingar mamma att köpa en åt mig bara för att se hur den fungerar. :D
http://www.unisit.net

Sv: UNISIT sitshjälp?

fast den löser ut om något skulle hända. :D

eller tydligen så sitter det något spänne som man fäster i armen, så om man drar upp/ut/iväg armen för mycket så kopplas det loss! :p

den fina bilden är förresten den ovanför vänstermenyn när man först klickat på något i menyn längst upp! den första bilden där man ser hur Unisit:en sitter, är ju bra! :D men den andra... :rofl:

Attans, jag som tänkte jag skulle spänna mig fast på min vilde... :D

Du menar hon på den bruna hästen som sitter i stolsits? Ingen bra reklam nej... :crazy:

ja precis hon.. :D :rofl:

men man kan väl ifos skippa att sätta fast säkerhetsspännet.. så kanske det funkar? :idea:

Fasst jag fattar ändå inte hur den inverkar på ryttaren. Vad händer när man tar bort den då? Är det inte väldigt väldigt lätt att ryttaren sitter tungt och låst på hästens rygg?

Idén i sig är ju ganska bra, men fungerar det verkligen?

på det amerikanska forumet var de som svarat ganska så lyriska.

jag tycker ju också att så fort man tar bort den borde det ju vara kört igen, men dom menar på att man kroppen tvingas bygga rätt muskler osv när man använder den...

Men vadå tvinga bygga muskler? Man tvingas ju inte bygga några muskler alls, möjligtvis spänningar... Det är inte alls logiskt, man kan inte tvinga kroppen att bygga muskler genom att låsa fasst den. (inte riktiat personligen till dig)

Därimot kan jag tänka mig att den har en mer psykisk effekt som är bra. :idea:

Såklart att det är en amerikansk uppfinning, de kan ju för fasen inte göra någonting utan att ta till hjälpmedel/fusk...suck.

och det där var dagens mest överdramatiska generalisering. :smirk:

Nu har en person på det amerikanska forumet fått sin UNISIT och även använt den.

O jag blir faktiskt lite sugen på att köpa en för att få prova. :D

hon tyckte att den främst gjorde två saker:
it shows you how a truly deep seat feels. Once you feel it, you can get it again by yourself. Not tomorrow, not next week, but eventually. And once you reach a certain age and # of hours in the saddle, it is hard to make large enough changes to be able to reach that feeling that you can then strive to reach again.

och framförallt
It shows you in DRAMATIC fashion what you are not doing. I couldn't believe how pulled in half I felt -- w/ my seat held securely to the front of the saddle, where it belonged, and my thighs held DOWN, I realized how much I have allowed myself to cheat, which is why my thighs have such a hard time GOING down. I get my seat right and cheat w/ my thighs. I get my thighs right and cheat w/ my seat. W/ the UniSit, there ain't no cheatin' goin' on, my friends!

dom var två som provade en stund var och bägge tyckte samma sak.

hästen dom red hade aldrig gått bättre än när dom red med UNISITen.

och hon tyckte också att när hon sedan red utan den så fokuserade hon på att använda samma muskler som hon fått träningsvärk i av att rida med UNISITen och när hon fick ordning på det fick hon början på samma känsla som med. :p

sen också mycket bara att hon blev så väldigt medveten om vart hon fuskar och hur hon måste göra för att sluta fuska.

den andra personen hade vid ett senare tillfälle provat på sin häst, och även den hästen gick MYCKET bättre än hon gjort innan. och även om det blev lite sämre när dom tog loss skiten så lyckades ryttaren i det stora hela hålla kvar sin sits.

dom är iaf ruskigt nöjda! :p

Nu så jag den andra bilden. Nej den hade jag inte heller valt att ta med. Ingen vidare reklam:D
Men det finns säkert ryttare som kan ha nytta av en sån produkt även om jag själv inte skulle vilja prova. Endel kan nog skaffa sig en känsla för när sitsen är rätt och däregenom lära sig slappna av i det läget. Så att säga lära kroppen att där ska den vara. utifrån det kan kroppen bli starkare. För att kunna stärka rätt muskler måste ju ryttarens sits komma i rätt läge först. Det blir ungefär som när man använder hjälptyglar på en häst. De visar vägen och hjälper hästen att använda kroppen på ett annat sätt. Tror den här kan fungera på samma sätt för ryttare som inte hittar rätt annars.

det är även en annan tjej på det forumet, som jag i övrigt fått ganska stor respekt för, hon verkar veta vad hon babblar om och rider väldigt trevligt av det jag sett mm.

jag hade ALDRIG trott att hon skulle rekommendera den här grejjen, men även hon fullkomligt älskar den.

hmm..
ska nog fråga min tränare där om hon provat den nångång, o om hon också tycker om den så får jag nog slå till... jag är ju ruskigt nyfiken på den! :D

Tja, det kan ju inte skada att prova den. Gör det eftersom du är nyfiken. Skriv gärna och berätta om det sen. Kan vara intressant. Jag känner ingen som provat något liknande.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·
Träning Har ett 6-årigt hannoveranersto med ett jäkla temperament. Hon är nu igångsatt nästan fullt ut efter en 7 månaders vila pga av...
2
Svar
31
· Visningar
1 854
Senast: beauspirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar