Ungponnyer/inridning

C

charlott

Hej!

Jag har två ungponnyer den ena är tre år och henne har vi börjat inridningen på, sedan så har jag en som är två år och han är endast ( det alldagliga ) hanterad från marken och ska på börja löshoppning med honom i dagarna.

Jag vill vänta och rida in honom tills han har fyllt tre i (Maj) för jag vill inte att han ska bli förstörd i ryggen mm.
Jag blir lite fundersam när man läser om att både ponnyer och hästar rids när dom är två år.

Då jag har fått lära mig från början att dom ska börja ridas in vid tre års ålder och inte tidigare. Finns det någon här som kan säga vad som är rätt eller fel, eller har det blivit mode i att rida in vid två års ålder. Jag bara undrar.

Sv: Ungponnyer/inridning

jag skulle också vilja veta. har också en 2-åring och jag har också hört folk som sitter in sina 2-åringar och rider dom i skritt.

galoppörerna tävlas väll som treåring, travarna också väll?
tror inte att det är något ovanligt att hästarna rids in så "tidigt".
jag är inte så jätte inne i om det är bra eller inte men det finns ju mycket jobb att göra innan man lägger tyngd och sätter sig på hsten.

Hej! Jag har ridit in hästar/ponnyer i många år, även jobbat med det.
Så här gjorde jag iaf med min -04 förra hösten, i okt började jag att hänga på henne och prova att sitta upp och bara bli ledd en liten bit. (självklart var hon väldigt mycket hanterad innan, hade provat sadel osv) Sen i november hann jag rida ut några korta svängar och hann då med att trava lite.

Sen blev det vila för hennes del i tre månader, och i mars började jag igen. Kändes jätte skönt att hon fått själva grunden då, men ändå en rejäl vila att smälta allt (under de kallaste, tråkigaste månaderna). :angel:

Ska man t.ex på 3-års test och visa hästen riden (nu är väl det inte så på ponny) förstår jag om man vill börja i god tid, så man inte behöver stressa mot slutet. Men det viktigaste är ju att se till varje individ, om de är redo för ryttare, växer de för fullt så kan man ju låta dem "göra det ifred" ett tag för att börja lite senare istället.

Tar du det bara försiktigt tror jag inte det är någon risk att du förstör ponnyns rygg, så länge du är liten och lätt. Men det tog jag för givet. Lycka till!

Jag tycker nog inte att du behöver stressa med inridningen av din tvååring. De kan ju växa ganska mycket runt den åldern, bättre att hålla på och jobba hästen från marken så han blir trygg där, och så behöver du ju inte oroa dig att du förstör skelettet eller nåt sånt på honom. Det är ju perfekt att börja med lite löshoppning, och även tömkörning/inkörning

Jag har en unghäst som är 2 år och 3 månader och håller på med inridning just nu. Men grejen är den att de ska vara vana vid sadel, ryttare på ryggen, ridas i skritt trav och galopp o.s.v för att sedan få VILA under vintern! Det är ju inte så att man sitter och rider stenhårt med dem bara för att de är inridna. Men om man till exempel ska ställa upp i 3-årstesten (som jag) så är det nästan ett måste att hästen är van vid allt sånt när vären kommer och den ska sättas igång. Så det är inte alls så att hästarna går sönder bara för att de rids in när de är 2. Tack för mig

vänjer du hästen vid sadel vid 2-3 månader?:confused:

edit, haha jag ber om ursäkt, jag såg nu att jag läste fel, det står ju 2 år och 3 månader.

galoppörer rids in som 1,5åringar och tävlas som 2åringar oxå. men dom rids inte som vanliga hästar, dvs man rider sällan en galoppör i en timme! (våra reds i ca 10-15min) samt man har inga höga krav på form. kan dom gå på ett spår på ovalbanan i det tempo jockeyn ber om så funkar dom bra.

ts tycker inte du behöver ha brottom med din 2åring. jag har ridit in mina ponnyer som 3-4åringar och dom är helt suvuräna

Det många gör att är att "sitta in" dom hösten när dom är 2, alltså när dom blir 3 till våren.

Man vänjer dom vid sadel och att någon sitter på dom en liten stund och kanske att man tar några steg eller nåt varv i skritt.
Mer än så brukar det oftast inte göras.

Detta blir en förberedelse för vad som skall komma. Månaderna, kanske tom. halvåret efter har dom till att fundera och kanske växa lite mentalt tills den egentliga inridningen börjar.
Man tar det i lite etapper. Många rider sedan in när dom är 3 på våren, låter gå på bete på sommaren för att återigen ta upp det hela på hösten.

När man arbetar unghästen i etapper så får de tid att fundera. Ju mer man håller på med unghästen och låter den bli självständig desto mer brukar dom också växa till sig mentalt.

Det är ju väldigt olika individ till individ förstås.

Jag har själv en unghäst som blir 3 till våren och är han jämn och fin i kroppen nu fram i oktober så kommer jag låta någon "sitta in" honom men sedan låta honom vara.

Beror på hur ponnyn växer och vad ryttaren väger.
Under tillväxtperioderna bör man inte anstränga hästen i onödan. Det är alltid bättre att ta det lite för lugnt än att gå för fort fram.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar