Ungponnychampionaten (final)

Sv: Ungponnychampionaten (final)

Noterade att vid Bundeschampionaten i år (ridhästarna) så dömde dom ner ett par hästar som var spända, gick med hög nacke och låst rygg. Så även om rörelserna var stora, så kostade det i totalpoängen. Både Lösgjordhet och Allmänt Intryck fick lågt betyg. Så där har dom gått ifrån att hästarna ska segla runt i nån slags spänd balanstrav. Men för några år sedan såg det faktiskt annorlunda ut. Men för att våra svenska domare ska ha en chans att bedöma rätt, så måste dom ju veta vad som är målet. VAD exakt är det vi vill premiera? Man ska ju heller inte lägga för stor vikt vid själva ridningen, av den anledningen att det är hästen som ska betygssättas och inte ryttaren, även om en god grundutbildning av hästen spelar stor roll för dess framtid som tävlingshäst. Alltså, enstaka "ryttarmissar" får inte påverka slutbetyget för mycket, då bedömer man fel saker.

Tittade på Ungponnygruppens hemsida, och proppen för Ungponnychampionatet är borttagen så den går inte att se. Men om jag tittar på startlistorna, så heter det "Ungponnychampionat i Dressyr". Alltså inte "Gångarter", som det heter för tre- och fyra-åringarna. Så frågan kvarstår: Är det uppenbart vad tävlingen går ut på? Tävlar man i Dressyr eller i Gångarter? Ungponnyerna kvalar ju (i regel) vid vanliga dressyrtävlingar, så jag antar att man kan lätt kvala in med en ponny som kanske inte har så fantastiska gångarter, men är välriden och lydig. Och hur stämmer då det här protokollet? Det känns som om kval och final inte hänger alls ihop....

Att dom kan kvala i vanliga klasser beror på att det är väldigt få som arrangerar ungponnyklasser. En vanlig dressyrryttare startar ju inte i en ungponnyklass (även om man får, det har jag faktiskt inte koll på), medans en vanligt LB ex, kan få både vanliga och gångartsponnyer (många mer starter alltså). Även när det är så få som planerar för en final så blir det inte så många som startar i dom klasserna ens när dom arrangeras... (men blir eventet större och fler vill delta så bör vi ju också få fler 'rätt' program att kvala i). (det står i prop. "På dressyrtävling där program för unga ponnyer inte finns kan kval ske i ordinarie Lätt B resp. Lätt A dressyrprogram med minst 60 % av maxpoäng." så det är ju främst gångartsprogrammen som ska användas)

Ja, man kan kvala med högst ordinära gångarter, inga problem. Dock vill man ju vara någorlunda säker på att ponnyn är bra, bara kvalkort kostar 300 och klarar du kvalen kostade det 900 att delta med 6-åring (och 5-åring har jag för mig), så 1200 är kanske inte en summa man vill lägga ut om man vet att ponnyn inte får så bra betyg (särskilt inte om man bor en längre bit ifrån och behöver uppstallning utöver detta).

Man ska ju heller inte lägga för stor vikt vid själva ridningen, av den anledningen att det är hästen som ska betygssättas och inte ryttaren, även om en god grundutbildning av hästen spelar stor roll för dess framtid som tävlingshäst. Alltså, enstaka "ryttarmissar" får inte påverka slutbetyget för mycket, då bedömer man fel saker.

Ja, det krävs ju mycket träning för domarna att -inte- döma dressyr när det är gångarterna som ska betygsättas. Då får ju ryttarmissarna strängare straff än det egentligen borde. om man dömer miss för miss. Vara bra tränad på att se vad är hästen vad är ryttaren sas.

Det är ju å andra sidan trevligt att höra att det inte överallt premieras. Jag tror inte heller att det är så här runt över hela Sverige, men jag tycker det varit lite trend på det denna våren och sommaren om jag får säga så.
Fast jag tror inte heller Sverige vet vad vi har för mål för vi är så jävla luddiga i vad vi vill ha hos våra dressyrhästar och hur vi vill att vår ridning ska se ut. Frågan är väl bara vart man ska börja för att förändringen ska ske. Och vem fan som ska göra det såklart! :D

Ja, precis. Våra domare måste komma utanför landet och se vad som finns på annat håll, vad som premieras, hur det som är verkligt bra ser ut. Som skrevs här ovan, skuggdömning kanske vore bra. Dresyrdomare måste göra det varje år. Men hur är det med gångartsdomare? Går de bara sin utbildning och sedan repetitionskurser? Hur följs deras bedömningar upp?

Jo, man ser ju faktiskt att dom här hästarna får höga betyg lite för ofta. Så dom tyska unghästprogrammen hade kanske hjälpt: där man måste visa att man kan lägga ner hästen, och då är det svårare att komma igenom med den typen av ridning på superspända hästar. Det är lite samma typ av program som vi har i dressyrryttarbedömning, och det hade varit roligt att även se dessa programmen lite mer. Dom går alltså att använda för att antingen bedöma enbart ryttaren, eller som underlag för gångartsbedömningar. Intressant.

Håller med! Införa både dom tyska programmen och använda våra dressyrryttartest i mycket högre grad!

"Dom går alltså att använda för att antingen bedöma enbart ryttaren, eller som underlag för gångartsbedömningar. Intressant." Det blir ju en tydligare skillnad i vem så gör vad sas, och det är ju bara bra tycker jag = )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve