Ungponnychampionaten (final)

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Är hemma igen och känner mig en aning besviken, men mest förvirrad. I år igen. I år igen är bedömningen flummig. I år igen premieras ponnyer som går med spänningar (inte ärligt framme på bettet, rör sig inte genom kroppen). I år igen undrar jag hur betygen sattes och hur samma problem kan vara olika dyrt på olika ekipage?

Igår fick jag som kommentar att tempot var för högt, men vinnaren (på 78 ?%) hade ett ännu högre tempo. (såg min ritt på film med) Idag var tempot en aaaning högre, idag var takten bra.(?) samma domare.

En ponny som inte gick på tygeln öht och var tämligen spänd (noll stöd på bettet, tygeln glappade varje meter och du kunde höra tandgnissel.. på flera meters avstånd), rörde sig icke genom kroppen,(och hade inte så bra gångarter då heller tror jag) fick ändå 65%? (Visade dessutom ingen förvänd hö galopp alls).

En annan ponny, som var en bit spänd, men rätt grundriden, då den iaf mellanlandade i rätt form (mer rätt än fel form, om man säger procuentuellt genom ritten), som jobbade på med bakbenen, genom kroppen, fick 57%.(?)

En som dök en aning i längningarna (ni vet, ungponnylängning, den sänker fram lite och skjuter på och får lite häng) fick kommentar, bra uppförsbacke i längningarna.(?)

Jag blir smått ställd..

Såg dessutom rätt många hästar som gick bakom hand.. (generellt vad jag såg från dressyren).

...

När ska dom införa dom tyska ungponnyprogrammen? Där man inte kan få betalt för spänning och ovilja att gå fram till bettet? När det inte räcker att dom får häng i travökningarna? När ska man börja prioritera ridbarheten? (som ju är grunden för att dessa hästar sen ska kunna gå från sina professionella beridare till unga, inte alltid så välutbildade ryttare).

När ska dom börja ta in gångartsdomare? Ingen på dressyrsidan den här helgen var (så vitt jag vet) gångartsdomare. När ska man ta in domare från annat håll, ex Tyskland? Holland, Danmark, England kanske? varför inte ta en som dömer halvblod, som gör det här ett par gånger per år, som har en ordentlig utbildning bakom som vet precis vad man ska kolla efter?

Dom här championaten tappar helt trovärdighet tycker jag.

Sv: Ungponnychampionaten (final)

Nu var inte jag med där iår, varken som deltagare eller publik, men har deltagit ett flertal gånger tidigare och känner igen mig i mångt och mycket av det du skriver.
Bara det här med att konsekvensen av vad som drar ner på poängen markant på det ena ekipaget, kan vara fullt okej på ett annat ekipage, ser inte jag som acceptabelt - men är likväl återkommande vart år.

Ser gärna en rejäl uppdatering av arrangemanget. Det är ett mkt roligt initiativ - men efter alla dessa år har man rätt att kräva en mycket högre standard!

Exempel på saker i behov av uppdatering:
- Propp (offentlighet, enkelhet), Startlistor, Resultat = Använd Equipe! Som i princip alla andra tävlingar gör idag.
- Som du tog upp, Riktiga gångartsdomare (tänker framförallt då på 5- o 6-åringarnas dressyr). Stort plus om man tagit in de som dömmer halvbloden flertalet gånger/år. De kan sin sak!
- Arrangemanget i sig hade fungerat smidigare om man tagit hjälp av kunniga tävlingsfunktionärer från själva anläggningen. Nu upplever jag det oftast som att det är relativt ovant folk som kommer till platsen från olika delar av landet, arrangerar en omfattande tävling på ett ställe som inte är hemmaplan (- inte har koll på var allt finns, ställets förtjänster och brister, hur man tar tillvara på det till max).
-Hemsidan (ungponny .se), undermåligt uppdaterad... Det står ex fortfarande "Preliminärt" resultat 2010. Eh, okej?
Varningen om vägarbete uppskattades dock, plus i kanten.

Nyfiken på dessa tyska ungponnyprogram du pratar om, låter intressant om det kan vara till nytta i utvecklingen! Berätta gärna mer om dom.

Jag var där, både som deltagare och publik. Tycker att bedömningen var helt korrekt. Har aldrig sett sådan hög kvalité på ponnyerna i championaten som i år.

Den ponny som gick på 57% i kval 1 rör sig fantastiskt, men noterade du inte att den gick och slog med huvudet i så gott som varje moment?

Nu har jag inte sett detta eller någonsin vart och tittat men min spontana tanke är väl; är inte det typiskt för ponnydressyr?
Det hamnar inte i skymundan och på något vis premieras inte alls samma saker som för stora hästar? Det ska vara flashigt, på gränsen till spänt för det ser ballare ut, vi har inga gångartsdomare som bedömer för det är ju "bara" ponnier o.s.v. o.s.v.
ni förstår säkert vad jag menar. Det verkar inte spela riktigt lika stor roll, vi har dessa tävlingar och bedömningar lite bara för att.

Det verkar nästan lite så. Jag har precis börjat intressera mig mer för ponnysporten och är förvånad över hajkontajkonnivån. Det finns ett stort missnöje inom swb-aveln att den inte håller tillräckligt hög nivå. Men ponnyvarlden ligger ju ljusår efter! Ungponnychampionatet finns inte VIA equipe, inga stammar i startlistorna och EN (?) domare! Vad liknar det liksom?

Det är två domare och stammar på ponnyerna stod i program, start och resultatlistor på plats. Saknade dock också onlineresultat via equipe.

Senast ändrad:

Det är två domare och stammar på ponnyerna stod i program, start och resultatlistor på plats. Saknade dock också onlineresultat via equipe.

Startlistorna via nätet fanns det ingen stam alls på:(. Mao var det helt omöjligt att ta del av championatet om man inte fanns på plats. Jag är så himla förvånad att i vår moderna it-tid att det görs ett så taffligt arrangemang:crazy:. Detta ska vara årets höjdpunkt för ponnyuppfödarna men ist blir det ett pluttarrangemang som är sämre skött än en lokal hoppning i Norrland... Om detta ska bli ett populärare arrangemang (det var väldigt tunna startfält framförallt i hoppningen) måste det skötas lite proffsigare. Så himla få ponnier kan det inte finnas i Sverige som hade kunnat vara med!

Grattis till poängen och placeringarna!

Men de två domarna - det är vanliga dressyrdomare, inte utbildade gångartsdomare som det är meningen att de ska bedömma där.
Deras ihopklistrade system med word känns väldigt billigt, och deras Preliminära resultat(?) går inte att öppna!

KL

Kul med respons! Och lite skönt att det inte bara är jag som tycker att dessa är sisådär arrangerade.

Håller helt med om att Equipe borde utnyttjas!! Det är ju ett jättebra program! Spännande med att kunna sitta hemma (eller i bilen för all del) och ändå följa resultaten!

Cashmir; visst är det fina ponnyer som är där, men det jag lite det jag menade, på en ponny så var det dyyyrt med att inte gå på tygeln korrekt (nicka/backa av, skära tänder mm.) på en annan, inte så värst.. ?

5 och 6-åringarna får två domare, men 3 och 4-åringar får bara en.

Victovie: Kan egentligen inte mycket alls om dom tyska programmen (har också stora problem med att googla upp dom med mina mkt bristande tyskakunskaper : P) men ex, (i alla program vad jag fattat) att man rider på lång tygel, ett helt/halvt(?) varv på 20 m volten, i trav. Man ryggar dom redan som 5-åringar (ponny). På 6-åriga storhästar så hade man 'bakdelsvändning' (liten volt tillbaka) nästan omgående efter ökad skritt. (i ett annat program från 09 gjorde dom det bara ett par steg efter avbrott från trav (med trav igen ett par steg efter)). Längning på böjt spår.. längning (och upptagning) av galoppen på rakt spår (långsidan). Enkla byten (6-åriga stor hästar)... Så saker som visar på lydnad och några som visar hur hästen gör själv sas. Det här är några av dom saker jag sett på youtube och från i år (på live TV).

..

I resulatlistorna kan man bara se delpoängen på 3 och 4-åringar, annars får du totala procenten per dag (kan man inte införa så att man ser delpoängen för varje dag sedan en till lista med totala resultatet?). I dom preliminära resultatlistorna (hum) finns ingen stam .. hoppas att det dyker upp, eller tillhörande katalog helst. På gamla resultatlistor ser man bara dom första tre, vilken stam dom har?

Dressyr är en bedömningssport, och på varje tävling sitter alltid de bästa "domarna" på läktaren verkar det som .

Men mkt av det ni tar upp har ni helt rätt i.

Det är ett bekymmer med resultatsystem/startlistor, men sålänge det inte går att använda Equipe pga saknad av uträkningssystem som hanterar hela tävlingen korrekt , så får det bli lite "taffligt" och gammalmodigt. Men det arbetas intensivt med det, om ni nu tror något annat. ´Hoppas det är löst till nästa säsong.

Vad det gäller domare så är det ju alltid, inom alla områden väldigt olika åsikter.

Ni som har så mkt intressanta åsikter.
Vem ska betala den ökande kostnaden med dubbla domare tex?

Eller reseersättningen till de tyska domarna ni frågar efter?

kom gärna med HÅLLBARA och GENOMFÖRBARA förslag.

Vi har, varje år bra och intensiva snack med de unghästutb/ponnyutb som varje år deltager hos oss med X antal ponnyer.

De håller med er om Equipe, men annars är det helt andra förslag dom har, än vad jag kunnat framläsa här.

Maila mig gärna med det jag´bad om tidigare - HÅLLBARA och GENOMFÖRBARA förslag.
, jag hinner inte följa diskussionen här inne tyvärr.

Cathrine davidsfarm@gmail.com

Ungponnychampionatet är väl ingen dressyrtävling? Ska man inte vaska fram gångartstalanger (och hopptalanger) precis som på hästsidan? I så fall kan jag förstå att man hellre vill ha gångartsdomare än rena dressyrdomare. Det finns ju domare som är både och, dessa kunde kanske utnyttjas även till ponnyerna. Ponnyns gångarter och ridbarhet måste ju bedömas med tanke på framtida karriär.

Hur gör man på hästsidan med reseersättning till utländska domare och testryttare? Läggs inte den kostnaden på deltagarna genom anmälningsavgiften? Är man rädd att inte få några startande (eller för få) ponnyer om anmälningsavgiften höjs?

Är championaten för fem och sexåringarna en dressyrtävling eller talangtävling för gångartsponnier? För om man inte fastställt vad det är man bedömer, kan man inte kritisera bedömningsformen. Det är trots allt skillnad på att tävla i dressyr och att tävla i gångarter....
Det verkar som om det skulle vara en gångartsbedömning, men ponnyerna kvalar ju i dressyr, och när man ser finalerna verkar det som om det bedöms som en vanlig dressyrklass. Hästar med fina gångarter har placerats efter hästar med mera begränsad kapacitet, men med "missar" i uppvisningen. Eller har jag helt missförstått hela konceptet?

Det här kanske inte har med exakt det här att göra men jag har sett flera tvivelaktiga bedömningar vad gäller unghästar på storhästsidan i år också... Det har mer känts som att domarna bedömer rörelse för rörelse (som i vanliga program) än gångarter, utvecklingsbarhet o.s.v. Tycker det är lite bakvänt över lag i år...

Ja, det låter väldigt bakvänt. Man måste väl ändå tänka i större perspektiv, kan man tycka, utanför landets gränser. Vill vi fram gångartshästar som är attraktiva internationellt? Eller vill vi begränsa oss till lite mer mediokra hästar som kan klara en dressyruppvisning trevligt pga att den enbart är lydig och trevligt riden?

En domarutbildare (internationell kandidat, tycker jag minnas) kommenterade en gång uttagning till Breeders på en tävling i mellan-Sverige med att inte särskilt många i den klassen, eller kanske egentligen ingen, borde har blivit uttagen till final. De flesta hästarna var trevligt ridna av duktiga ryttare och genomförde uppvisningen tämligen korrekt. Men hade aldrig kunnat hävda sig högre upp och i ett internationellt perspektiv pga otillräcklig kvalitet o kapacitet hos hästen.

De flesta av oss klarar oss med dessa trevliga hästar, absolut. Men det leder inte till någon utveckling eller anseende utomlands av det svenska halvblodet. Och det borde vi ju värna om. Tycker i alla fall jag.

Samma tänk borde appliceras även på ponnyer.

Senast ändrad:

Nej, det är en gångartstävling. Man kan kvala in i vanliga program, men även i ungponnyprogram (samma som dom som går i finalen) minst 60% 2 ggr i vanligt program (LB för 5-åringar och LA för 6-åringar) kvalar du däremot i ungponnyprogram behöver du 2 ggr minst 64%.

Ungponnyprogrammen har egna protokoll;
1. Trav (takt, mjukhet, elasticitet, schwung, mjukhet i ryggen, vägvinning, samt vilja att samla) (för 6-åringar förmåga till samling)
2. Skritt (takt, avspänning, aktivitet samt vägvinning)
3. Galopp (takt, mjukhet, elasicitet, naturlig balans, schwung, vilja till samling, (för 6-åringar förmåga till samling) vägvinning samt lätthet i framdelen).
4. Lösgjordhet (mjukhet, kontakt, rakriktning, lydnad samt förmåga till självbärighet)
5. Allmänt intryck (potential som dressyrponny, utbildningsstatus ( med utgångspunkt i utbildningsskalan)).

Poängen för dom 5 punkerna läggs ihop och delas med 5, (minst 2 decimaler) och tar du det x 10 har du procenten.

Så om man rider fula vägar så spelar det ingen roll (sneddar eller inte rider övergångar på rätt plats). Blir däremot -alla- volter för stora så börjar man ju såklart fundera på balansen och styrkan på ponnyn (eller är det bara ryttaren som rider slarvigt?). Exempelvis. Så missar kan kosta på väldigt olika sätt.

...

Protokollet i sig ser bra ut, men jag är skeptisk till hur det efterföljs ibland.

Den ponnyn som jag rider har inte förrän nu (som 8-åring...) börjat gå ordentligt på tygeln, han har trots detta (trots att han hackat tänder i takten, (högt och tydligt) krullat bakom hand och varit låst i både bogar och överlinje och vinglat hit än dit) varit på placering som både 4-, 5-åring...? Då anser inte jag att man premierat ridbarheten. (Förstod inte heller hur gångarterna i sig kunde få betalt när han var så låst heller).

Han har en halvbror som fick makalösa poäng som 4-åring (samma pappa) som även han var megaspänd och låst genom bogarna. Denna fick lovord upp över öronen och den hade också 'en fantastisk ridbarhet'. Då var det inte bara jag som drog på ögonbrynen.

Jag vet inte om det varit någon klubb för "hur vi vill ha det i år" angående gångarter för nu verkar det ju som att problemet ligger på båda sidor om storleksgränsen sas. Jag blir ofta förvånad över en del som kvalar, främst storhästar, (har aldrig sett ungponny-tävlingar så jag kan inte uttala mig om det) men antingen är det toklydiga, mediokra saker eller ULTRAspända hästar som säkert ÄR fina i grund och botten men antingen spänner för mycket och rids rakt in i handen och ner på bogarna men lyckas med sina rörelser få en "spektakulär" gång. Det känns som om vi är bakåtsträvande på så många punkter, sen håller jag nästan alltid med om bedömningen vad gäller de som är bäst men det är å andra sidan våra absolut bästa ryttare som rider. Det är dom som är direkt under man kan undra många gånger, jag vill dock inte skylla på ryttare eller hästar men det känns så konstigt att de lyckats kvala och gå vidare.
Kanske dags att höja kvalgränser och köra en vidareutbildning bland domare? Kanske föreläsningar? Kanske satsa på att skicka våra domare till Europa istället för att sponsra x antal ryttare som rider internationellt utan framgångar..? Haha bittert det lät, hoppas ni förstår hur jag menar. Vi som hästnation behöver ju komma fram mer, nu är vi på gång ridmässigt, nu måste vi slå igenom på fler plan och hårdare. På både häst och ponny naturligtvis!

Kanske dags att höja kvalgränser och köra en vidareutbildning bland domare? Kanske föreläsningar? Kanske satsa på att skicka våra domare till Europa
Sponsra dom till att skuggbedöma på bundes ex.?

Kanske! Vad som helst där det finns ett annat system, ett annat sätt att se på det och tänka.

Ska vi få till en utveckling, och börja komma ikapp kontinenten, så kanske vi behöver skicka domare dit för att närvara vid deras bedömningar, och kanske ta in utländska gästdomare till våra svenska arrangemang. Det känns skevt när det är Gångartsbedömning och domarna är Dressyrdomare. Dessa är säkert goda domare, men är inte vana att arbeta efter dessa protokollen. Eller får för lite träning i att göra det. För att bli bra domare (oavsett om det är dressyr, gångarter eller exteriör) måste man ju se och bedöma hundratals hästar, varje år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve