Ungponny eller häst?

S

Showjumper

Jag funderar på om jag ska skaffa mig en ungponny eller en storhäst och behöver lite råd om det.
Jag är en ung vuxenryttare (21 år) som har ridit nästan uteslutande ponny. En och annan storhäst också men mest ponny.
På ponny är jag 100% trygg. De kan bocka och bralla och toka och fara omkring, det gör mig ingenting. Jag tar det kallt bara :) På stor häst däremot tycker jag det känns okontrollerat mycket lättare, de hoppar "konstigt", brallar de känns det som jag kommer flyga av och så vidare. Inte på små storhästar som är som ponnyer då, men börjar de bli uppåt 160 så känna det så. Och då ska jag säga att jag trivs klart bäst på storhästar som är runt 165-170 annars, rent höjdmässigt. Men jag blir feg vid hoppning och uteritt.

Skriver på hoppforumet för att det är hoppning jag är intresserad av. Och det är det jag planerar att tävla med den tilltänkta hästen också. Så då till dilemmat.
1. Skaffa en 3 eller 4-årig d-ponny. Rida och tävla den i avd. B i 2-3 år och sedan förmodligen sälja och kanske skaffa häst eller en ny ungponny. Problemen med det är att jag är rätt lång (men inte FÖR lång för stora d-ponnyer) och att jag kanske fäster mig för mycket och blir sittande med en vuxen hopponny som jag inte får tävla, och jag älskar att tävla. Och så finns ju den lilla nackdelen att jag är 21 år och när man är vuxen "ska" man ju rida häst.
2. Skaffa en dödssnäll storhäst på ca 165-170. Risken med det är att jag dels inte vågar hoppa så mkt som jag vill pga hästens storlek, och blir rädd om den tokar sig. Och om den är så dödssnäll som den kanske borde vara, så kommer jag med största sannolikhet tröttna och tycka den är seg och tråkig. Jag gillar mest hästar som är pigga och framåt, men lyssnar bra. Och det har jag tyvärr inte uppfattningen att storhästar gör så ofta :crazy:

Så vad rekommenderar ni till mig? :crazy: Jag kan ju förstås provrida båda delarna men jag vill gärna ha ett "hum" om vad jag ska leta efter.
 
Sv: Ungponny eller häst?

Jag gillar mest hästar som är pigga och framåt, men lyssnar bra. Och det har jag tyvärr inte uppfattningen att storhästar gör så ofta :crazy:

Du verkar har lite förutfattade meningar om stor häst, men vill du tävla på riktigt så är det ju bara stor häst som gäller. Kanske borde du prova några fler innan du hävdar att de inte lyssnar. Individer som lyssnar/inte lyssnar finns väl i alla färger,former och storlekar...

Sen förstår jag inte riktigt varför du vill rida unghäst när du inte törs hoppa och/eller rida ut på stor häst. En unghäst är avsevärt mycket mer oförutsägbar än en skolad stor häst.
 
Sv: Ungponny eller häst?

Fast det håller jag inte med om, att jag har förutfattade meningar. Jag skriver ju att det är så jag tycker att det känns och den uppfattningen jag har. Inte att det ÄR så utan att JAG känner så. Lite skillnad. Så jag hävdar inte att "storhästar lyssnar inte" utan MIN uppfattning om de stora hästar JAG HAR RIDIT är att de inte lyssnar på samma sätt som ponnyer, vilket gör att JAG känner mig mer osäker på stora hästar.
Självklart finns det såna hästar både som är b-ponny och 180 i mkh, men ponnyer har jag som sagt inga "problem" med.

Du verkar missa att JAG känner osäkerhet pga STORLEKEN och det är MIN uppfattning om de storhästar jag ridit. Jag törs rida ut och hoppa, men jag blir mer osäker än om jag sitter på en ponny, hur busig och oförutsägbar den än må vara. Självklart är en ungponny mer oförutsägbar än en storhäst som är ordentligt utbildad och så, det förstår ju jag också. Men ponnyn är mindre och jag känner mig trygg på den. Om storhästen är av sån typ att jag känner mig trygg på den finns risken (och är rätt stor) att när jag vant mig vid att hästen är stor tycker jag den är pisstråkig att rida för att den är FÖR snäll. Förstår du?
 
Sv: Ungponny eller häst?

Jag förstår precis vad du menar! Jag varvade c-ponny med storhäst på 165 cm ett tag och jag kände mig nästan sjösjuk så fort jag red storhästen, speciellt när jag tränade dressyr i och med att storhästen hade så stort steg jämfört med c-ponnyn. Men jag kan tala om att det där med skillnaden i rörelsemönstret mellan ponny och storhäst är en ren vanesak. Bara jag gick över helt till storhäst hade jag inga som helst problem med min ridning. När jag precis börjat rida storhäst hade jag problem att hänga med över hindren trots att jag tävlade msv A på d-ponny samtidigt, men även det är en vanesak och nu har jag inga som helst problem även om hästen skulle råka ta i alldeles för mycket.

Lite kortfattat: Skaffa en läromästare (storhäst) och börja träna lite så kommer du snabbt in i det. Behöver inte alls vara en tråkig översnäll häst, men en som är ordentligt dressyrriden från början t.ex och har en del tävlingsvana. Annars kan det vara väldigt kul att rida ungponnyer också (har själv funderat på att rida ungponny-är 20 i år). :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ungponny eller häst?

Men välskolad är ju inte lika med tråkig! Det finns massor med välskolade hästar som ändå har motor.

Jag förstår bara inte din tankegång. Du vill tävla - men att rida ungponny i avd B är ju inte tävling. Att ständigt rida clear rounder blir ju väldigt enahanda.

Dottern fick egen häst när hon var 12 och började tävla förra hösten. Efter de första halvårets clear round-klasser (blandat med 1,0-tävling) tyckte hon det var supertråkigt med clear round. Hon ville ju tävla - inte bara hämta en rosett.
 
Sv: Ungponny eller häst?

Och om den är så dödssnäll som den kanske borde vara, så kommer jag med största sannolikhet tröttna och tycka den är seg och tråkig. Jag gillar mest hästar som är pigga och framåt, men lyssnar bra. Och det har jag tyvärr inte uppfattningen att storhästar gör så ofta :crazy:
Du låter som väldigt många ponnyryttare som funderar på att kliva över på häst. "En snäll häst är tråkig, jag vill ha en med fart i." En snäll häst är inte tråkig. Att man har ridit diverse busfrön och galna ponnyer betyder inte att man klarar av en busig häst! Det är många som har gjort misstaget att skaffa en pigg första-ridhäst och inte klarat av den!

Jag tänker inte ge något råd om huruvida du borde skaffa en ponny eller en häst, bara säga att du inte behöver vara rädd för att skaffa en "tråkig" häst. Faktum är att om du ska gå över på häst är en tråkig gammal läromästare det bästa du kan skaffa!
/Lady_S
 
Sv: Ungponny eller häst?

En välskolad storhäst är knappast tråkig att rida. Jag hade nog funderat ungefär såhär kanske:
Köp en välutbildad, trevlig storhäst som du kan vänja dig vid att hitta "storhästknapparna" på. Om du trivs med hästen och känner att du kan och vill fortsätta utvecklas med den - behåll den. Om inte, sälj den och köp något annat. Då kanske du känner dig tryggare med stor häst och köper dig kanske en med lite mer moto om du känner att det är det du vill ha.
Likaväl som att köpa en ungponny och sälja efter 2-3 år, kan du ju välja en stor häst och sälja efter ett par år om du känner så.

Jag red själv ponny väldigt länge, och tyckte knappt det gick att rida lätt på stor häst. Men man vänjer sig fort; nu rider och hanterar jag hästar på 170cm+ dagligen och reflekterar knappt över att de är stora. Tycker också ens egen ridningen utvecklas mer på stor häst; mindre ponnyer kan man liksom klämma om med benen (jag är rätt lång nämligen) men på stor häst krävs ofta lite mer teknik.

Litet tillägg om pigga pållar: Jag har upplevt att ponnyer ofta är pigga och glada i skogen och i hoppningen, men när det väl kommer till arbete på banan är de ofta springiga av lathet istället. Då rider jag nog lika gärna en stor häst som inte springer och taktar, men ökar farten om man ber den, men också minskar farten om man ber om det. Medveten om att jag gjorde en mycket grov och kanske t.om. orättvis generalisering nu, är ju bara min egen, högst personliga syn på saken :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ungponny eller häst?

Jag funderar på om jag ska skaffa mig en ungponny eller en storhäst och behöver lite råd om det.
Jag är en ung vuxenryttare (21 år) som har ridit nästan uteslutande ponny. En och annan storhäst också men mest ponny.
På ponny är jag 100% trygg. De kan bocka och bralla och toka och fara omkring, det gör mig ingenting. Jag tar det kallt bara :) På stor häst däremot tycker jag det känns okontrollerat mycket lättare, de hoppar "konstigt", brallar de känns det som jag kommer flyga av och så vidare. Inte på små storhästar som är som ponnyer då, men börjar de bli uppåt 160 så känna det så. Och då ska jag säga att jag trivs klart bäst på storhästar som är runt 165-170 annars, rent höjdmässigt. Men jag blir feg vid hoppning och uteritt.

Skriver på hoppforumet för att det är hoppning jag är intresserad av. Och det är det jag planerar att tävla med den tilltänkta hästen också. Så då till dilemmat.
1. Skaffa en 3 eller 4-årig d-ponny. Rida och tävla den i avd. B i 2-3 år och sedan förmodligen sälja och kanske skaffa häst eller en ny ungponny. Problemen med det är att jag är rätt lång (men inte FÖR lång för stora d-ponnyer) och att jag kanske fäster mig för mycket och blir sittande med en vuxen hopponny som jag inte får tävla, och jag älskar att tävla. Och så finns ju den lilla nackdelen att jag är 21 år och när man är vuxen "ska" man ju rida häst.
2. Skaffa en dödssnäll storhäst på ca 165-170. Risken med det är att jag dels inte vågar hoppa så mkt som jag vill pga hästens storlek, och blir rädd om den tokar sig. Och om den är så dödssnäll som den kanske borde vara, så kommer jag med största sannolikhet tröttna och tycka den är seg och tråkig. Jag gillar mest hästar som är pigga och framåt, men lyssnar bra. Och det har jag tyvärr inte uppfattningen att storhästar gör så ofta :crazy:

Så vad rekommenderar ni till mig? :crazy: Jag kan ju förstås provrida båda delarna men jag vill gärna ha ett "hum" om vad jag ska leta efter.

Varför köper du inte en lite mindre stor häst, kanske runt 155-160 cm. Har den bara bra galopp och bra hoppförmåga (vilket inte har med storleken att göra) så kan du tävla så mycket du vill. Alla behöver ju inte ha hästar på 170, det viktigaste är ju att man trivs med hästen och att den har tillräckligt bra galopp så att den räcker till i kombinationerna.
 
Sv: Ungponny eller häst?

*Lite KL*

Tack för era svar, ni säger så kloka saker allihop!
Att jag vill ha en storhäst modell större är för att jag trivs bättre på antingen liten (d-ponny) eller stor (ca 170). Mittimellan känns bara konstigt, av någon anledning. Vet inte varför.

Iallafall så ska jag göra något RIKTIGT tokigt :o Jag ska åka och provrida en 10-årig d-ponny. Egentligen vill jag ju ha en UNGponny, eller en storhäst, inte en vuxen ponny. Men jag fastnade vid annonsen för nån vecka sedan och har inte kunnat släppa den, så jag gav upp och ringde. Och ponnyn fanns kvar, så jag tänkte ge den en chans.
Jag kan ju alltid träna iallafall, och det tycker jag är roligast. Och sedan kan man ju hoppa avd. B även med en vuxen ponny, eller hur? Eller tävla den som storhäst om den har bra galopp, jag har ändå inga högre ambitioner än 100-110. Eller låta en yngre ryttare tävla den. Men träningar och klubbtävlingar och så kan jag ju oavsett storlek på hästen.

Men blir det inte den här lilla ponnyn ska jag nog koncentrera mig mer på "tråksnälla" storhästar i vidare letande :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
944
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 086
Hästmänniskan Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i...
2
Svar
29
· Visningar
2 808
Senast: Fibusen
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp