Ungponny - 04

P

Pichan

Hej allihopa.
Jag har en ponny här hemma född 04.
Riden i alla gångarter.. men jag vet inte riktigt hur vi ska få honom och "fatta galoppen". Ibland vet ha exakt hur han ska göra, ibland inte. Vi har hållit på med galoppen i ett halvår nu, minst.

Samma sak med framdelsvändningar, han vet hur han ska göra, men ibland vill han inte trampa med framdelen.

Han är hoppad lite över stockar i skogen vilket är super kul. Annars är hoppning inte speciellt roligt.Han är mer åt dressyren lagd. Någo som har ett tips eller två hur vi ska göra för att få han att tycka att det är roligt?

Det är meningen att han ska användas som dressyr/allroundponny. Inkörd är han oxå.

Även tips på tömkörningövningar. Gärna bra tips på hur vi ska lösgöra honom.

Jag känner mig som en förvirrad sill..:(

Sv: Ungponny - 04

Många frågor.. kan hjälpa till lite med galoppfattningarna i alla fall. Kan han fatta galopp för röstkommando under longering? För det är där det kan bli lite problem när det ska överföras till ridningen. Det är bra att ha ett specifikt röstkommando för galoppfattnigen, till exempel lilla smacken (ktji ktji, om du förstår hur jag menar:D) betyder kom fram i trav och öka tempot och sånt, medan stora smacken (smack eller pussljud, välja själv) alltid betyder fatta galopp. Många gånger blir det lite förvirrat för hästen annars och det blir till att man smackar vilt och viftar extra mkt med spöet så det blir galopp, istället för att lära in ett ord för galopp. Det är väldigt viktigt att inte bli för ivraig och smacka som en galning. Det blir faktiskt tydligare att bar använda signalen en gång i taget, sedan upprepa en gång till tillsammans med longerspöet. Prata alltså lite sparsamt, men tydligt. :)

Trava på prdentligt på lina, ge signalen och driv hästen i galopp, beröm och sluta driva så fort den tar ett galoppsprång, öva fler gånger så vet hästen snart att det är dags att galoppera när du använder det ljudet. När hästen verkligen fattar galopp för den signalen är det lättare att föra över till ryggen genom att använda samma signal, kombinera med vikthjälp och skänkel. Så fort den tar ett galoppsprång släpper skänkeln och du bli glad och klappar. Upprepa flera gånger, så det blir jätteskojigt så fort galoppsignalen kommer istället för att man blir jagad in i galopp.

Man kan öva vidare ute med lite draghjälp, så ni fattar galopp samtidigt. Det viktiga är att det ska vara tydligt för hästen när den gör det du var ute efter. Berömmet och att du slutar driva ska komma i samma ögonblick, just för att poletten ska trilla ner och hästen inser att "jahaaa det var bar det de ville. Det var ju enkelt" Sen kan man rida före och göra om samma övningar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama