Jag har gjort precis detsamma, med undantaget att dte var en camarguehäst
Och att han kastrerades en månad innan resan till Sverige.
Tips jag kan ge:
Ska han gå på lösdrift? Stall? Bete?
Mourven kom i mitten av november till Sverige och står här på lösdrift (nu på bete). Han fick en natt och dag stå och vila upp sig i rasthagen i anslutning till lösdriften. Han var väldigt stel efter resan osv. När han började äta och dricka (han fick knäckebröd med b-vitamin och e-vitamin på också) kom magen igång och han blev piggare. Han kom hit runt 18 på torsdagen och runt lunch på fredagen släppte vi ihop honom med de andra odågorna (unghingstar mestadels).
De sprang och de sprang (även om lillen var stel hade han spring i benen och de andra for ju efter). De lugnade ner sig och han kom snabbt in i flocken. Det var dock itne förrän i början av januari som han började känna sig hemma och blev mer harmonisk. Han började då leka mer med de andra hästarna och jag fick komma betydligt närmare honom. Innan hade jag mest bara fått klia på huvud och hals och lite bog, men i januari kunde jag börja klia över nästan hela honom (magen och skapet var han lite kinkig med, han har stor integritet pojken, släpper inte de andra hästarna så nära heller). Jag började också om med att lära honom grimma, lyfta ben osv. Innan hade de bara "tvingat" honom (han blev väl hanterad minimalt och bara vid vet.koll och kastrationen), han hade aldrig blivit lärd. Jag började med ett rep och bara kliade på honom med det. La det över ena örat, berömde. Nästa gång la jag det över båda, berömde, osv. Till slut kunde jag ta repet över nacken utan att han ryggade undan eller tyckte det var läskigt och jag kunde då också sätta på grimman.
Benen tog lite längre eftersom han reagerade med att ta ner huvudet och bita tillbaka när jag kliade där
Det är ju så de beter sig när de leker. Efter ett tag insåg han att det inte var så man skulle göra och efter lite tid (i mars) kunde jag lyfta fram och efter ytterligare ett par månader (i maj) kunde jag även lyfta bak. Nu är han helt tam för mig (jag får ta var jag vill, inga som helst reaktioner när jag är vid skapet och pillar osv) och han har även träffat massör och hovtrimmaren som fått ta på kroppen (han har varit lite kinkig med mage och skap för massör, verkaren var aldrig där och pillade). Han är nyfiken på folk och vågar nästan gå fram och hälsa på främmande människor.
Vi har nu börjat ut och gå lite mer (började med det på lösdriften, sen fick han vila från nytt och sen flyttade de till betet). Lite jobbigt att gå ifrån flocken, men han ahr toppenpsyke så det kommer nog gå galant.
Jag har inte stressat någonting utan låtit dte ta den tiden det tagit. Visst skulle jag säkert kunnat få snabbare resultat, men kanske inte med en lika lycklig häst. Att tas ifrån sin flock, stå i lastbil ett par dagar, komma till helt nytt land och nya hästar är ju ganska så traumatiskt för dom och det är bara att vänta ut. Jag gjorde ju som du kanske förstår i princip ingenting de första två månaderna och det var nog vad han behövde, han visade när han var redo.
Ett tips är att bara gå runt i hagen, umgås med honom utan några krav. Följ honom (ej driva), stå och sov bredvid honom. Gör allt du kan för att få honom att få förtroende för dig. det är det första, sedan kan du fortsätta med att bli högre i rang (om dte är ditt mål). Min filosofi är ömsesidigt förtroende och respekt och en rang som ligger på 50-50.
Min pålle (och andra från södra Frankrike/Spanien?) har en väldigt stor integritet och en stor personlig sfär. Det gäller att be om tillåtelse att få komma in en bit ifrån och han gör detsamma. Vissa av de andra (unghingstar från Sverige) klampar bara rätt in i min personliga sfär. Beroende på hur känslig han är (troligtvis väldigt känslig eftersom han aldrig blivit avtrubbad av klantiga människor) får du ju vara lite olika tydlig (stor i rörelserna) och hård.
Jag kan rekomendera 'Tänk som din häst' med Michael Peace och Lesley Bayley.
Oj, det blev långt, men så går det när man frågar om sånt här