Unghästvårtor

B

Borkan

Hur yttrar de sig? Är det smittsamt? Hur smittar det? Hur blir man av med dom? :confused:

Många frågor blev det? :crazy:

Sv: Unghästvårtor

Unghästvårtor sk. papillom, orsakas av virus och drabbar hästar upp till ca. tre års ålder. Dom ser ut som gråa vårtor och är inte farliga. Dom försvinner av sig själva efter ett par tre månader ungefär. Efter det är hästen immun.
Det kan hända att hästen får svår klåda och därmed kliar sönder vårtorna, då måste man hålla rent och i värsta fall ta dit veterinär som i så fall "bränner" bort dom.
Hoppas du är nöjd med svaret.

Kram Kallis :)

Ja, nästan... :smirk:
Jag ska ev åka med hästen och hälsa på en vän och hennes ena häst har dessa vårtor på mulen, han är fem men iofs Baskhir (stavning?)så han räknas som unghäst fortfarande. Min är isis och oxå fem. Frågan är om jag vågar åka dit eller om jag ska stanna hemma med pållen. :confused:

Ja, det finns alltid undantag men VANLIGTVIS så är det hästar upp till tre år...
Det smittar både vid direktkontakt och via borstar, utrustning m.m. Det är visserligen sällan besvärande, men kanske dumt att chansa..

Min 3-åring har gått med en 2-åring, igår såg jag att han fått en vårta på mulen. Finns det risk för att det sprider sig till äldre hästar? Kan han få fler än en vårta nu? Hur ska man göra för att bli av med den och att den inte smittar vidare?

Vår nuvarande 2-åring hade en massa vårto i våras. Hon gick tillsammans med en anna tvååring dagligen. Den andre har inte fått några vårtor alls.
Så det varkar ju inte vara så jätte smittsamt. Eller så hade vi bara tur.

Någon mer som vet om unghästvårtor? Skulle gärna få ännu mer "kött på benen"
I "Håll hästen frisk" står nästan obefintligt med info om detta virus.

Tacksam för fler svar! :bow:

dessa vårtor hade mitt föl över hela mulen när han föddes men dem gick bort efter nån vecka o det har inte smittat stoet...sen hade vi nån i skolstallet men det smitta inte till nån annan där iheller även om borstarna användes till alla hästar......lite unghästvårtor hade inte hindrat mig från att göra något kul iallafall dem är ju inte direkt besvärande om din häst skulle få såna...

Risken är väl ganska stor att han redan haft dem? Min fölis (drygt fyra månader) har en stor vårta, jag hoppas att han inte får fler.

Detta får alla unghästar, yttrar sin som små små vårtor runt mulen,och ja de smittar till andra som inte haft det...sen när det läker så blir de immuna mot det! Inget farligt!
Lite som ungdomsfinnar..fast vissa blir inte immuna mot det ändå :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Oki, låter inte så farligt men hur lång tid tar det o läka? :confused:
Den här hästen har hela mulen prickig.. :mad:

Tack för alla svar! :bow:

Det tar normalt ett par, kanske några månader för dom att läka.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 029
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka