Unghästklasser? Snälla hjälp mig

F

frida_hedberg

Ska nu på lördag starta min första lokala tävling, även första lokala för min 5-åring.
nu till frågetecknet.
Min häst är som sagt 5år, född 2001.
får jag bara tävla dessa "clear round" ända tills hon är 7 år?
får jag inte starta i "ordinare" klassr dva med omhoppning och placering med första pris, andra osv?
vissa säger till mig att jag får vänta tills hästen är 7, andra säger att jag måste gå felfri i två gånger i 0.90m innan jag får tävla "på riktigt"
när jag anmälde mig till tävlingen fyllde jag inte i någon ruta att "ja,jag vill starta i unghäst klass" utan jag står automatisk där nu när startlistorna kommit ut, med bedömning A. fast i anmälan står det bedömning A:0/A:0.
jag rä ganska förvirrad just nu. kan någon ge mig ett vettigt svar.
tack på förhand!

Sv: Unghästklasser? Snälla hjälp mig

Som fyra- och femåring får hästen bara gå som avd B, vilken den ska bli automatiskt när du anmäler dig. Som sexåring får hästen starta avd A om den tidigare gått två nollor på samma höjd. Dvs har du nollat två 1.10 får du starta avd A upp till 1.10 men vill du rida 1.20 måste du starta avd B. Sju år och uppåt går den alltid som avdeling A.
Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt tydligt..

Sv: Unghästklasser? Snälla hjälp mig

det som matjo537 skrev stämmer. Tillägg angående bedömningen är att i avd B är det alltid bedömning A. I avd A däremot är bedömningen då troligen i detta fall två faser A:0/A:0. Mer om bedömningarna kan du kolla i den nålade tråden.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Hoppning Fem år sedan jag tävlade sist. :nailbiting: TDB var typ nytt då, så det lilla jag hann lära mig att förstå verkar ha försvunnit helt ur...
Svar
5
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka